Piotrze,
Masz rację.

Ten "spór" tyczy się detali.
Czy lampa czy FPGA.
A rzecz dotyczy czegoś innego.
Czy ludzie, o których mowa:
- są głodni wiedzy i chcą się uczyć
- czy nauczony ich się uczyć (samemu),
- czy wyposażono w odpowiednie podstawy.

Rozmowa świadczy o tym , że żaden z wymienionych punktów nie jest obecnie
spełniany.
A w każdym razie nie jest spełniany w skali makro.
O czym było tu już wspomniane powszechność "wykształcenia" też powoduje
deprecjację.
Bo w każej populacji tylko jej skromna część (5-7%) nadaje się do studiów.

Jakichkolwiek.
Nie jest to 20% populacji. Z całą pewnością nie jest 50% , a taki procent
obecnie "studiuje".

BTW
Dawno temu ktoś mądry powiedział, że wiedza to to co zostaje kiedy zapomnimy

już wszystko czego nas nauczono.

Re: Magister Inżynier elektronik

Jest różnie jak i różne potrzeby są. Najpierw trzeba się przyjrzeć pracy
inżyniera:

W dużych firmach inżynierowie lub doktorzy zajmują się sprawami bardziej
globalnymi. Mają pod sobą techników, robotników, montarzystów, studentów
na stażu itp. Jego rola jest wykonać projekt, nadzorować i doprowadzić
całość do końca. Ale musi wiedzieć (niekoniecznie samemu umieć) z której
strony złapać lutownicę i ile czasu co zajmuje, choćby dlatego, by go
podwładni w chuja nie robili.
W małych firmach to i pan doktor musi umieć zrobić samemu kawę, czasami
obsłużyć odkurzacz, a i wywiercić dziurę się przyda. Tu musi samemu
umieć, bo nie ma zbyt wielu (może żadnego) podwładnych.

Wiedza, choćby peryferyjna, o lampach przydaje się. W programowaniu: nie
dalej jak w zeszłym roku musiałem skorzystać z programów napisanych w
Fortranie. Udało mi się w głowie conieco wygrzebać. Tak, że i elementy
historyczne się przydają.
Legendarne są historie programistów w roku 1999. Mnóstwo rencistów
dorobiło sobie do renty dziesiątki do setek tysięcy $ poprawiając
Y2K-bug w programach napisanych w Cobolu. Świeżych programistów ze
znajomością Cobola jak na lekarstwo, a programy bankowe trzeba było
poprawić i debugować. Osobiście znam człowieka, którego ojciec w wieku
70 lat za 3 miesiące pracy skasował 100000DM, czyli jakieś 50kEUR. Śmiał
się, że tyle zarabiał rocznie przed rentą.

Re: Magister Inżynier elektronik

której

Tylko że ta wiedza jest łatwa do przyswojenia i znalezienia. Szkoda na
nią czasu na studiach. A może być zupełnie niepotrzebna.

Ja nie mówię, że nie należy tego umieć. Sam pisałem kawał pracy
dyplomowej w fortranie (nawet żeśmy się na buga załapali w produkcie
znanej do dzisiaj firmy - w pewnych sytuacjach pomimo jawnej deklaracji
obliczenia były robione na single - i wychodziło dzielenie przez zero).
Mówię tylko, że nie należy wymagać, żeby inżynier był omnibusem. Można,

ale to odpowiednio kosztuje.

Pozdrawiam

DD

Re: Magister Inżynier elektronik
.Y2K-bug w programach napisanych w Cobolu. Świeżych programistów ze

O takim boomie sie mowilo. Ale prawde powiedziawszy to mnie zawsze
zastanawialo - mozliwe to zeby gdzies pracowal program, do ktorego od
20 lat nikt nie zagladal ? Od 10 lat ?

J.

Re: Magister Inżynier elektronik

W urządzeniach jak najbardziej.
P.G.

Re: Magister Inżynier elektronik

Ale Cobol to w bankach.
Jakie urzadzenia - bankomaty ?

J.

Re: Magister Inżynier elektronik

A w banku komputery są tylko w bankomatach?
Nowy system, który powstał z 10 lat temu dla PKO BP też był pisany w
cobolu i w cale nie otworzono z tego powodu oddziału geriatrycznego w
Accenture.

Re: Magister Inżynier elektronik

Odpowiadałem na ogólne pytanie.

Jak w mediach był szum 2000 to szczerze mówiąc myślałem, że to jest
wymysł
dziennikarzy aby mieć o czym mówić.
Teraz już wiem, że byłem w błędzie, ale nadal nie rozumiem jak to było
możliwe. Przecież jak się odczyta z RTC czas i tam jest rok 2-cyfrowy to
trzeba go jakoś przeliczyć na 4 cyfry. Nawet w 1980 roku musiało chyba być
dla piszącego program programisty oczywiste, że jak odczytał 79 to nie może
to być 1979 bo podróże w czasie to jeszcze nie teraz.
P.G.

Re: Magister Inżynier elektronik
Użytkownik "Piotr Gałka"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:kkqqk4$176$ snipped-for-privacy@somewhere.invalid...

Programista nie zajmowal sie przypadkami <80, bo nigdy ich nie mialo
byc.
Rok mogl byc nie BCD, tylko bitowo, po konwersji wychodzilo '100' i
ten trzeci znak  mogl zajezdzac inna dana w pamieci.
A moze wychodzilo mu 0, a te liczbe zarezerwowal do oznaczenia braku
daty.
A moze jak w unixie, liczyl czas w postaci sekund od 1970, tylko ze
podstawil 1900, i mu wyszly ujemne liczby.
Ktore potraktowal jak dodatnie i mu wyszedl np. 2030 rok

Majac dane spoza specyfikacji urzadzenie moglo w ogole nie
wystartowac - bo sie bios zawiesil.
Albo zawiesic w trakcie pracy - jakis PLC np, robil, robil, dostal
glupie dane, zawiesil sie w procedurze obliczenia aktualnego czasu,
przestal program robic.

Dalej, jakikolwiek terminarz mogl zglupiec - ma sie wylaczyc
01.01.2000 o 08:00, a mamy w systemie 07:59 01.01.1900.
I otworzy drzwi skarbca  w banku za 100 lat ... ale wtedy bedzie
powtorka z rozrywki :-)
Albo poczeka do roku 19100.

Czy tak jak pisalem - pana karta ma date waznosci 01/00, a mamy
01/1997, wiec jest od 97 lat niewazna.
A przeterminowane wiecej 2 lata to nasz bankomat konfiskuje :-)

Mozliwosci popelnienia bledu byly miliony.

J.

Re: Magister Inżynier elektronik

Jak ktoś tak pisze program, że mu znaki zajeżdżają inne dane to długo
przed
2000 coś innego powinno mu coś zajechać i się rozsypać.

Gdyby pisał program w 1920 :-) roku to bym zrozumiał, ale już gdzieś tak w
1980 to powinno mu się czerwone zapalić w momencie takiego przyjmowania.

We wszystkich dalszych przykładach przyjąłeś, że 00 uznał za 1900 to jest
jedna możliwość i właśnie mam problemy z wyobrażeniem sobie tego momentu
kiedy pisząc musi z 2 cyfr zrobić 4 i nie załapie, że popełnia błąd.
Wydaje
mi się to "za oczywiste" aby to przegapić.
P.G.

Re: Magister Inżynier elektronik
Hello Piotr,

Oj tam, ojtam. W 1987 roku pisałem program na Meritum i dyskietki
5.25". Każdy bajt w przechowywaniu informacji był ważny i używałem
własnych formatów danych pakując liczby w możliwie najmniejszą ilość
bitów. Teraz już nie jestem w stanie przypomnieć sobie, czy w ogóle
rozpatrywałem rok 2000 w tamtym czasie.

Ale np. FoxPro (do wersji 2.6A na pewno) domyślnie w polach daty z
dwucyfrowym rokiem przyjmował 1900 przy 00. I nie było możliwości tego
zmienić inaczej niż przez zmianę pól edycyjnych na pola z
czterocyfrowym zapisem roku. Na szczęście wewnętrznie zawsze pamiętał
4 cyfry.

 RoMan
Re: Magister Inżynier elektronik

A ty jak masz string o dlugosci 8 znakow, to ile rezerwujesz miejsca ?
16 bajtow, 256, 64k ?
I nikt nie napisal ze funkcja systemowa od 2000r bedzie zwracala 9
bajtow ..

Jak pisales program w 1995 to owszem, a jak w 85 to niekoniecznie.
Zalezy jeszcze jaki program - w jednych rozpietosc dat jest duza, w
innych mala, w jednych masz daty przyszle, w innych przeszle.
I np bardziej ci doskwiera problem tych urodzonych przed 1900 niz po
2000 :-)

A przykladow mozna naprawde cale mnostwo wymyslec, nie musi byc taki.
Tylko o taki najprosciej - jest sobie data gdzies w systemie,
konwertujesz, formatujesz, i w 1980 nie myslisz ze kiedys bedzie 00.

J.

Re: Magister Inżynier elektronik

Na string trochę więcej niż potrzeba, ale zawsze z kontrolą czy się
mieści.
Za mało piszę aby się natknąć na funkcję systemową, która zwraca
stringa.
P.G.

Re: Magister Inżynier elektronik

Np. w Clipperze była dyrektywa "CENTURY", włączenie której powodowało,
że program przyjmował rok <50 jako 20xx, a >50 jako 19xx

Re: Magister Inżynier elektronik
Hello Andrzej,

To by było niezgodne ze standardem

SET CENTURY ON|OFF zmieniało tylko wielkość pól edycji(@...GET) i
wyświetlania(@...SAY) daty 10/8 znaków czyli 4 lub dwie cyfry roku.

 RoMan
Re: Magister Inżynier elektronik

Masz rację. Pamięć ludzka (tzn. moja) ułomną jest.
To była dyrektywa EPOCH.
Ale dzięki wstawianiu tej dyrektywy do różnych programów udało mi się
w latach 90-tych zarobić ładnych parę złotych,.

Re: Magister Inżynier elektronik

To też nie do końca. Inżynier elektronik jest takim samym człowiekiem,
jak inżynier mechanik. Nie ma żadnego powodu, aby wymagać od niego pasji
do zawodu i wiedzy omnibusa. To, że większość z udzielających się na tej
grupie to pasjonaci nie oznacza, że wszyscy tacy są. I to trzeba
zrozumieć, a nie wymagać nie wiadomo czego. Sami deprecjonujemy zawód
chcąc "znać się na wszystkim".

Ja jakoś tak parę lat po rozpoczęciu pracy odkryłem wyrażenie "nie
wiem". Jak to pan nie wie? Ano nie wiem, bo i dlaczego miałbym to
wiedzieć? Mogę się tego dowiedzieć, ale to wymaga czasu i zaangażowania,
a w tym czasie powinienem się jednak zajmować innymi sprawami.
Od tego czasu praca stała się przyjemniejsza. Nie to, żebym się obijał.
Po prostu miałem więcej czasu na pracę, a nie na odpowiadanie na
przeróżne pytania, często nie mające nic wspólnego z pracą.
Teraz już w ogóle nie wyobrażam sobie jak mogłem funkcjonować bez tego
wyrażenia.

Wiem, pewnie dlatego tak trudno się zmówić ;)
Coś z tym trzeba będzie zrobić.

Pozdrawiam

DD

Re: Magister Inżynier elektronik
ę, że
ardzo
 strony
 się na
nasz problem. Z
ż, jest
zycieli
ać ręce
edzieć.

Myslenie lokalne vs globalne, wysokopoziomowe vs niskopoziomowe.
Inzynier vs technik vs pracownik fizyczny. Strategia rozwoju firmy vs
noszenie kineskopow.  Cos sie niektorym zadania i zakres obowiazkow
potentegocily. Do tej pory w PL ksztalcilo sie tak, ze wprawdzie
specjalistow bylo duzo, bardzo chetnie przyjmowanych do pracy na
zachodzie, fachowcow w swojej dziedzinie, ale jesli chodzi o
praktyczne wykorzystanie swojej wiedzy i funkcjonowanie na rynku to
juz nie bylo tak wesolo. Dlatego do przedmiotow nauczania wprowadzono
przedmioty pomagajace zaistniec na rynku, tu a nie tam.  Co do lamp to
wypada zadac pytanie podstawowe - czy sa z tego pieniadze? Dzis a nie
20 czy 40 lat temu i oddzielic sentyment od realiow.

Re: Magister Inżynier elektronik

jesli chinczyki produkuja lampy a produkuja to sa z tego pieniadze i to
nie male.

Re: Magister Inżynier elektronik

Przecież większość inżynieró nic nie potrafi. Zdali egzaminy ale nie mają

bladego pojęcia z czego zdawali :-) Nigdy ich elektronika nie interesowała.

Site Timeline