lutownica transformatorowa - wersja impulsowa

jakis czas temu byla dyskusja ze to ponoc niemozliwe ;)

Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Użytkownik Piotr Curious Gluszenia Slawinski napisał:

Eeee... ale z tego co sobie przypominam, to w tej dyskusji chodziło o to coby się tego transformatora pozbyć.

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Siłowe rozwiązanie z pracą transformatora na krawędzi nasycenia.

Jak to niemożliwe? Dwa tranzystorki plus rdzeń ferrytowy załatwiają sprawę, lutownica będzie, że hej. Obawiam się jednak, ze pętla grota lutownicy przy częstotliwościach rzędu 100kHz może w obwodach elektronicznych generować znaczące prądy wtórne zdolne do przepalenia delikatnych struktur.

JanuszR

Reply to
JanuszR

Dnia Wed, 28 Jan 2009 13:33:20 +0100, JanuszR snipped-for-privacy@o2.pl napisał:

tyle ze przebija to nie prad a napiecie - gdyby w wersji wysokoczestotliwosciowej napiecie na grocie bylo niskie, powiedzmy rzedu 1V to nic by sie nie upalalo. Troche wyzsze niz normalnie napiecie musialoby byc ze wzgledu na efekt naskorkowy.

Reply to
yorgus

W przetwornicach wysokoczęstotliwościowych mamy mało uzwojeń na wolt. Uzyskanie jednego wolta na wtórnym jest trudne ale stosując rdzeń o małej przenikalności, ze szczeliną możliwe. Oznacza to, że cewka 10 zw. w układzie wygeneruje mi 10V a to już może wystarczyć a ponieważ prąd źródła spory może nie tylko przebić ale i popalić. 100KHz niesie stosunkowo daleko więc sprzężenie mogłoby nastąpić ze stosunkowo dużej odległości. Poza tym przetwornica daje prostokąt, który na indukcyjnościach układu mógłby wygenerować znaczne szpilki. W życiu nie odważyłbym się lutować odpowiedzialnego układu taką lutownicą.

JanuszR

Reply to
JanuszR

Agent 0700 pisze:

Do it yourself. Kurde, nie chcialo sie poszukac??? Tak trudno google wlaczyc???

Jingiel

Reply to
Jingiel

Agent 0700 napisał(a):

zwłaszcza jak się na coś z HP patrzy "do góry nogami" to wygląda jak "dy" co może sugerować jakiś homemade kit :-)

Andrzej Kamieniecki

Reply to
Andrzej Kamieniecki

Dnia Wed, 28 Jan 2009 21:23:32 +0100, JanuszR snipped-for-privacy@o2.pl napisał:

no ale ja dalej nie rozumiem czemu nie mozna dac dwoch trafo jeden po drugim. I w jednym bylaby wstepna konwersja na powiedmy pare V a w drugim nawinietym juz solidniejszym uzwojeniem z kilku V na powiedzmy 0.1V. Troche by tylko sprawnosc spadla, ale to tu nie jest tak krytyczne. Zaklocenia idzie wyeliminowac tez odpowiednia konstrukcja grota, cos ala gwozdz w rurce (ala koncentryk), bo faktycznie zwykla petelka to najszczesliwsza nie jest.

Reply to
yorgus

Można też zrobić najpierw tradycyjne trafo powiedzmy 24V a przetwornica później. Może i ja jestem staroświecki ale z ręka na sercu powie mi ktoś na cholerę tak kombinować? Czy nie można dać zwyczajnej oporowej grzałki na 24V?

JanuszR

Reply to
JanuszR

Trudniej j? po omacku pomyli? z kowad?em ;).

Reply to
Lukasz Spychalski

Agent 0700 pisze:

Angielska wersja Adama Słodowego czyli "zrób to sam" (do it yourself). Często spotykane, np. w opisach elektroniki - samoróbki ("mam wzmacniacz stereo 20W marki DIY").

Reply to
Adam Dybkowski

Lukasz Spychalski pisze:

A polskie ogonki to odleciały w kosmos... (masz ustawione "iso-8859-1").

Reply to
Adam Dybkowski

Thu, 29 Jan 2009 12:19:33 +0100 Andrzej Kamieniecki < snipped-for-privacy@tespol.com.pl> napisał:

:-D

Taka ciekawostka z Wikipedii [1]: " [...] HP spun off a small company, Dynec, to specialize in digital equipment. The name was picked so that the HP logo "hp" could be turned upside down to be the logo "dy" of the new company. Eventually Dynec changed to Dymec, then was folded back into HP. [...] " Obrazek z odwróconym logo:

[1]
__Maciek