ładowanie akumulatorka 3,8V + przetworni ca napięcia

Kilka tygodni temu pisałem o moim pomyśle przerobienia starego,
polskiego telefonu RWT na "komórkę". Prace powoli posuwają się do
przodu. Na razie prowadzę eksperymenty na płytce testowej z Atmegą8,
zabrałem się też za projektowanie docelowego PCB z Attiny 2313 (lub
4313, w zależności od rozmiaru finalnego hexa).

W tej chwili mam jednak inny problem do rozwiązania. Po pierwsze
zasilanie. Moduł GSM (D15) może być zasilany napięciem w granicy 3-6V.
Attiny 2,7-5,5V. Dlatego pomyślałem o akumulatorku 3,8V. Będę jednak
potrzebował odpowiedniego układu ładowania, współpracującego ze
standardową ładowarką od komórki. Istnieją może jakieś gotowe
rozwiązania, w postaci scalaka, który poradziłby sobie z tym po
podłączeniu kilku dodatkowych części?

Po drugie wykorzystam jednak standardowy dzwonek telefoniczny, zasilany
prądem zmiennym o napięciu 70V i częstotliwości 25Hz. O ile odpowiedni
wzorzec mogę łatwo wygenerować mikrosterownikiem (ustawianie dwóch linii
naprzemiennie na przeciwne stany). To teraz pojawia się kwestia
zrobienia z tego 70V.

Ktoś mógłby coś zaproponować? ;)

Re: ładowanie akumulatorka 3,8V + przetworni ca napięcia

Transformator? Przewinięcie dzwonka? :)
--
Jacek

Re: ładowanie akumulatorka 3,8V + przetwo rnica napięcia
Poszukaj pod LiPo-charger. Jest tego dość dużo, części dodatkowych
prawie nie potrzeba (2 kondziory, ewentualnie LED jako kontrolka).

Transformator. Najmniejszy jaki znajdziesz 230/12V. Podłączasz od dupy
strony i masz jakieś 60V przy zasilaniu 3.3V. Dla dzwonka powinno
wystarczyć. Aha, daj jakieś międzymordzie po drodze, bo inaczej
odstrzelisz Atmege.

Re: ładowanie akumulatorka 3,8V + przetwo rnica napięcia

Hmm... Nie wiedzieć czemu, ale myśląc o przetwornicy od początku miałem
na myśli coś beztransformatorowego. Nie wiedzieć czemu najprostszego
rozwiązania nie uwzględniłem w planach. ;)

To międzymordzie jak miałoby wyglądać? Jakiś jeden tranzystor? Czy może
coś bardziej wyrafinowanego? W przypadku podpięcia transformatora w
pobliżu uC wskazane są jakieś dodatkowe zabezpieczenia? W końcu
uzwojenia przekaźników zabezpiecza się diodą.

Re: ładowanie akumulatorka 3,8V + przetwo rnica napięcia

Chyba najlepiej zrobić push-pull, czyli przeciwfazowo. Albo machasz
dwoma nóżkami atmegi, albo jedną nóżką, a drugą stronę przez inwerter.
Transformator to nie speedi gonzalez ;-). A międzymordzie dobrałbym do
transformatora. Na przykład inwertery MOS, jak trafko większe, to line
driver 74xx245 lub 241. Można podłączyć równolegle i już masz. Jak masz
transformator z dwoma uzwojeniami 115V, to łączysz środek z masą i
dodajesz diody antyrównolegle do każdej połowy uzwojenia, jak jedno
uzwojenie, to tego niemanego środka nie łączysz do masy, reszta zostaje ;-).

Re: ładowanie akumulatorka 3,8V + przetwo rnica napięcia
Co to za twór? Daj normalną komórkową baterię 3.6 (rozładowanie do 3.0).
Do ładowanie masz MCP73811, który kosztuje całe 1.7PLN w TME.

Nie wiem jaką moc wymaga taki dzwonek. Nixie (250V,3mA) zasilałem zwykłą
przetwornicą boost z 9V. Tranzystorem machała po prostu atmega.