jak mierzyć napięcia na malutkich elementach?

Próbowałem zdiagnozować martwą płytę główną od lapka ale poległem... poległem bo nie byłem w stanie bez zrobienia zwarcia pomierzyć napięć na nogach scalaczka, którego nóżki mają chyba z ćwierć milimetra szerokości.

Ledwo te nóżki widzę, nie mówiąc o przykładaniu sondy. Owszem, niektóre mogę wyśledzić do najbliższych elementów smd czy dyskretnych po ścieżkach i tam sobie zdjąć pomiar...ale nie możliwe, żeby wszyscy tak się pieprzyli...

Jak to mierzyć (mnie mówiąc o podpięciu się z sondą oscyloskopową - na duże scalaki to się nadaje jeszcze ale na takie małe gówienka no ni chu chu.

A może są narzędzia, istnienia których nieświadom jestem? witki mi opadły.

michal

Reply to
sirapacz

Jeszcze rok temu robiłem to cienką, ostrą igłą krawiecką. Obecnie już nie - łapa za bardzo się trzęsie :(((

Reply to
stary grzyb

W dniu 2019-10-13 o 21:06, sirapacz pisze:

No niestety wszyscy co naprawiamy mamy ten problem, igły zbyt cienkie są delikatne grubszymi nie dojdziesz więc mierzy się w ostateczności.

Reply to
Janusz

:/ no ale to zakrawa już na absurd bo jak ustalić który element martwy jak nie można podstawowych pomiarów zrobić (pół biedy jak jest serwisówka to podaje chociaż punkty testowe)...

A igła krawiecka nie będzie fałszować pomiarów? Pojęcia nie mam z czego to zrobione.

Reply to
sirapacz

trzęsienie łap to inny problem ale jakoś można go opanować opierając się nadgarstkiem - ale ja kuźwa ledwo te piny widzę, nie mówiąc o wcelowaniu (i nie złączeniu sąsiednich)....

Reply to
sirapacz

Porządne przewody z ostrymi końcówkami. Nakładki igłowe z zestawu Pomona

6343 nadają się do pracy z kośćmi w rastrze 0.5mm, trzeba tylko złapać blisko końca nakładki i oprzeć dłoń na płytce.

Jacek.

Reply to
Jacek Radzikowski

Użytkownik "stary grzyb" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qnvu37$dor$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

A i to trzeba uwazac, bo latwo zrobic zwarcie.

W miare mozliwosci dolutowuje drut ... ale z tym tez mialbym klopot.

No i co sie dziwic, ze serwis zanika.

W dniu 13.10.2019 o 21:06, sirapacz pisze:

No cóż, rynek nie nadążył. A przecież nie wydaje się wielkim problemem zrobić "przyssawkę" dość taką uniwersalną, przykładaną do nóżek scalaka / ów, a z niej mogłyby wychodzić wyprowadzenia już poszerzone, z otworami, w które da się wcisnąć standardową szpilę wtyczki pomiarowej.

Kochani, jest zapotrzebowanie, nic, tylko zaspokajać, i... zarabiać!

Reply to
JaNus

W czasach 8080, wynaleziono klipsy pomiarowe :)

//dzisiaj niektórzy robia ze złącz PCI

--

Reply to
Izaura

W dniu 2019-10-13 o 22:42, sirapacz pisze:

Jeśli ostrze igły i miejsce podłączenia do niej chwytaka będą miały tę samą temperaturę to (bez względu na to z jakiego metalu jest igła) suma napięć termoelektrycznych na tych dwu stykach będzie taka sama jak napięcie termoelektryczne między chwytakiem a nogą scalaka bez tej igły po drodze. Czyli jak cała ma jednakową temperaturę to tak jakby jej nie było.

Jeśli tego typu fałszowanie pomiarów miałeś na myśli :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

bardziej mi chodziło o wpadanie rezystancji tam, gdzie jej być nie powinno.

Reply to
sirapacz

W dniu niedziela, 13 października 2019 14:12:11 UTC-5 użytkownik sirapacz napisał:

Kupic mikroskop usb. I igly sobie do koncowek multimetru przystosowac.

Jak kupisz sobie zintegrowany to i pomiar na ekranie bedzie.

Zerknij sobie na sprzet jaki wykorzystuja jutubery, oni sie czesto chwala czego uzywaja.

Reply to
sczygiel

Użytkownik "sirapacz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:qo4gbp$3kf5g$ snipped-for-privacy@portraits.wsisiz.edu.pl...

Dla napiecia nie szkodzi, chyba, ze masz jakis archaiczny miernik.

A prad ... tak sie nie mierzy.

W dniu 2019-10-15 o 16:57, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Naszła mnie taka konkluzja. Dawniej do mierzenia poboru prądu podczas ładowania akumulatorków paluszkowych włożonych do jakiegoś urządzenia np radia tranzystorowego używałem prostego myku Dwie cienkie blaszki rozdzielone równie cienkim plastikiem wkładało się toto pomiędzy dwa akumulatorki włożone do komory i do blaszek podłączałem miliamperomierz. Zero lutowania kombinowania, można było to nawet wyjąć w trakcie ładowania kiedy było potrzebne gdzie indziej. Może podobny patent zastosować do nóżek scalaków tylko w skali mikro. Coś jak mały płaski śrubokręcik o ostrzu mieszczącym się pomiędzy nóżkami rastra 0,5 wykonany z izolatora, ale obie płaskie powierzchnie metalizowane. Po włożeniu miedzy nogi, należało by jeszcze wybrać do której strony prawej czy lewej ma się dołączyć sonda (albo nawet dwa przewody do obu stron)

Reply to
Roman Rogóż

W dniu 2019-10-16 o 08:16, Roman Rogóż pisze:

Ja do tego wykorzystałem dwustronny laminat. Nie miałem cieńszego niż 1mm, ale na sprężynkach jest zazwyczaj dość luzu. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2019-10-15 o 15:02, sirapacz pisze:

Tak myślałem, dlatego uśmieszek. Ale jakiej rezystancji wejściowej musiałby być miernik, aby kawałek innego niż miedź metalu w obwodzie mógł wpłynąć na wynik. P.G.

Reply to
Piotr Gałka