Re: Spadek napi?cia na oporniku

>Miałem ostatnio na fizyce o opornikach i o prądzie, ale... mało z tego

Czyli, że jeżeli chcę zasilić diodę LED o parametrach: 2V 100mA, to mam użyć właśnie opornika 100 Om, dobrze rozumiem? Bo z tego, co wiem, do diody LED zazwyczaj nie zmieniają ilości pobieranego prądu, co nie?

Reply to
mateuszkrecisz

Odwrotnie. Dioda LED przepuści przez siebie taki prąd jaki jej podasz - aż do przepalenia. Dlatego ten rezystor ma ograniczać - stabilizować prąd. Zakładasz że napięcie na przewodzącej diodzie jest dość stałe. Np. około 2V. Czyli jeśli pozostałe 10V ma się odłożyć na rezystorze przy przepływie przez niego 100mA to musi on mieć 100Ohm. Jeśli przy tym prądzie faktyczne napięcie na diodzie będzie 1.7 V to na rezystorze pozostanie 10.3V czyli popłynie wtedy prąd 103 mA. Zmiana bez znaczenia dla przypadku zasilania diody.

Reply to
Mario

Użytkownik Mario napisał:

Od kilkunastu lat nie uzywamy trminu opornik tylko rezystor ;) Wszystko się zgadza poza tym, że rezystor NIE stabilizuje napięcia tylko ogranicza prąd, więc jeżeli ww przykładzie zmieni się napięcia, wzrośnie prąd o ile, wystarczy policzyć.

Reply to
pawell32

pawell32 pisze:

Czy ty na pewno dyskutujesz ze mną?