Darlington sie nie chce nasycić...

Używam układu Fairchild HCPL-3700 do wykrywania napięcia sieciowego i w izolowany sposób sterowania dalszą logiką...

Niestety mimo przekraczania wymaganych progów napięcia po stronie AC (próg zdefiniowany w datasheet na typowo 5.0V, max 5.5V a ja mam 6.1V) i napięcia zasilania Vcc = 12V nie uzyskuje obiecanego przez producenta napięcia VO(L) < 0.4V, mam prawie 1V.

Próbowałem zmieniać prąd kolektora Darlingtona w zakresie ponizej 1mA aż do

11mA i bez oczekiwanych rezultatow, wciąż napięcie Vo(L) czyli Vce koncowego tranzystora jest okolo wolta.

Co robię źle? Ktoś używał tych scalaków?

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:otg1uj$ts8$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

To nie jest Darligton. W Darligtonie oba kolektory sa polaczone ... i faktycznie napiecie bedzie ok 1V.

Zasilasz noge 8 (vcc) z pelnego napiecia czy polaczyles kolektory ?

Rezystor Rx ma prawidlowa wartosc ?

Faktycznie - nie Darlington, moja pomyłka.

Kolektorow nie polaczylem.

Vcc (pin 8) jest na 12V, a otwarty kolektor steruje urzadzeniem zewnetrznym, ktorego nie moge zmienic.

To urządzenie ma na wejsciu rezystor szeregowy 3.3k podany na bramke P-Mosfera zasilanego z 5V. Bramka tego mosfeta jest spolaryzowana przez rezystor 10k z napiecia 12V. Ten P-Mos ma diodę podłożową zabezpieczającą napięcie na jego bramce na max 5.8V.

Dawniej był na jego wejściu przekaźnik, który załączał ten rezystor 3.3k do masy wymuszajac około 2-2.5v na bramce p-mosa załączając go a teraz ten mój fałszywy Darlington nie daje rady. Różnica napięć między bramką a źródlem tego p-mosa jest ledwie powyżej 1V i to za mało, bo datasheet tranzystora straszy ze niektore z tych pmosów mogą mieć próg załączania az 1.5V.

No i dlatego wypada się bić o tego brakujacego niecalego wolta i domagac sie obiecanego 0.4V. Czemu go tam nie mam?

Rezystor decyduje o wartosci wejściowego napiecia 6.1VAC na pinach 1 i 4 o ktorym pisałem wczesniej - wieksze od napiecia progowego 5.0-5.5V. Dobrany jest tak aby napięcie sieciowe obecne na wtyczce dawało te 6V na wejściu scalaka.

Reply to
Pszemol

W dniu 2017-11-02 o 23:46, Pszemol pisze:

Tak na wszelki wypadek pytam - czym mierzysz to napięcie?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Dziwna konstrukcja, ale skoro dzialala to nie ma co wnikac. rozumiem, ze prad ~1mA trzeba utopic ?

A tak swoja droga ... nie ma podobnego ukladu wlasnie z Darlingtonem ? Moze jakas pomylka/podrobka ?

Tylko jak ten rezystor jest za duzy, do wewnetrzna dioda ledwo swieci, a wtedy moze tranzystr wyjsciowy slabo otwierac.

Hmm cyfrowym miernikiem uniwersalnym? :-) Tym samym miernikiem mierzę napięcie między bramką i źródłem p-mosfeta, gdzie mam .9-1.0V a chcę mieć pewne 1.5V lub więcej, aby mieć pewność że tranzystor się załączy mimo rozrzutu napięcia progowego.

A czym mam mierzyć?

Reply to
Pszemol

No nie mam wpływu na to urządzenie. Dorabiam zewnętrzny moduł, który ma machać tym wejściem.

Może jest... nie wiem. A znasz?

Nie rozumiem... Jeśli rezystor bedzie mieć za duża wartosc to nie uzyskam na wejsciu 1-4 napięcia 6.1V ktore teraz mam... Wytłumacz o co Ci chodzi...

Reply to
Pszemol

Jeżeli podajesz AC to może oscyloskopem? Jeżeli DC to oczywiście zupełnie inna sprawa i multimetr będzie wystarczający.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Czy nie uzyskasz to nie wiem - slabo opisany ten uklad :-)

Ok, chyba faktycznie powinno byc dobrze jesli jest 6V.

Podaję napięcie sieciowe 120VAC@60Hz przez rezystory szeregowe. Być może masz rację, że led i fotodioda deformują sygnał i miernik głupieje.

Reply to
Pszemol

Ok :-)

Reply to
Pszemol

Jeżeli podajesz AC to nic nie głupieje tylko działa jak należy. Zobacz na oscyloskopie. Albo zobacz pomiar AC.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Deformuja ? Przeciez tam jest zupelnie co innego :-)

Myslalem ze dla testow podlaczyles jakies stale napiecie, ale jesli mierzysz miernikiem zmienne prostokatne, to sie nie dziw ze wychodzi inaczej :-)

A zauważyłeś wewnątrz układu mostek prostowniczy Graetza?

Reply to
Pszemol

6.1VAC mierzę po stronie sieci, miernikiem ustawionym na zakres AC.

Na wyjsciu (kolektorze) ma byc poziom LOGICZNY (stale DC).

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news:oti2om$k5$ snipped-for-privacy@dont-email.me... ...

prostokątne? ZTCP, mierniki, robione na sinus, zawyżają jak dostaną prostokąt, nie pomnę o ile.

Reply to
HF5BS

:) Owszem. Jednak spróbuj, może coś ciekawego zobaczysz?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Dlaczego prostokątne? W sieci energetycznej jest sinus...

Reply to
Pszemol

Przecież na kolektorze masz falę prostokątną... Czyli średnie napięcie będzie wyższe.

Podłącz oscyloskop. :)

MiSter

Reply to
MiSter

ale na wejsciu tego ukladu sa diody zenera. bedzie trapez.