Brak komunikacji między Atmegą a modułem G SM po rs232 - Page 4

Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułe m GSM po rs232

Może procek nie pracuje na kwarcu tylko na wewnętrznym generatorze RC.
Możesz mieć kilka procent odchyłki w prędkości transmisji.

Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułem GSM po rs232

Posłuchaj oscyloskopem - sprawdź stromość obu zbocz na obu liniach, może
potrzebny jest jakiś pullup na linii od modemu do atmegi? Sprawdź szerokosć
impulsów.

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Re: Brak komunikacji między Atmegą a mo dułem GSM po rs232

A właśnie. Jak wygląda kwestia ustawienia bitów odpowiadających liniom
na których znajduje się TX i RX w rejestrach DDRC, PORTC i PINC?
W tutorialach, które czytałem ta kwestia raczej nie była poruszana -
pisano po prostu o rejestrach funkcyjnych i konfiguracyjnych modułu rs232.

Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułem GSM po rs232

Bo nie mają znaczenia.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

Bez znaczenia. Ja zwykle ustawiam TX na wyjście a RX na wejście, bo jakoś
trzeba je ustawić, ale włączony USART ma priorytet nad DDR i sam kontroluje
te linie.

Sprawdź jeszcze oscyloskopem zasilanie obu układów (ATmegi i modułu), może
okazać się, że masz duże tętnienia (szczególnie na module).

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułe m GSM po rs232
Tak swoją drogą, jeśli chodzi o programowanie AVR to (abstrahując od
tematu modułu GSM) jedno pytanie chodzi mi po głowie. Mianowicie do
jakiego stopnia trudności można zakwalifikować projekty wykorzystujące
moduły Ethernet? Takie konstrukcje widuje się od jakiegoś czasu coraz
częściej - czy to w postaci jakiegoś Arduino z odpowiednim shieldem czy
też układu zaprojektowanego zupełnie od podstaw.

To wyższa szkoła jazdy, wymagająca kilkuletniego doświadczenia czy może
nie jest aż tak źle? Istnieją gotowe rozwiązania, które pozwalałyby
ominąć programowanie obsługi TCP/IP? Załóżmy, że w grę wchodzi
transmisja niezbyt złożonych danych - np. telnet.

Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułe m GSM po rs232
Tak swoją drogą, jeśli chodzi o poziomy napięć pomiędzy modułem a
Atmegą.

W nocie katalogowej modułu D15 znajduje się informacja, że sygnały są
buforowane przez MC74VHCT244.
Znajduje się tam także następujący schemat:

http://obrazki.elektroda.pl/2864570200_1357753039.png

Jak widać na liniach wejściowych, za buforami znajdują się dzielniki
napięcia.

Natomiast linie wyjściowe połączone są jedynie przez bufor. Nota o tym
co prawda nie wspomina, ale czy tam nie powinny się przypadkiem znaleźć
jakieś rezystory podciągające do VCC?

BTW jak zachowa się uC AVR, jeśli na początku programu nie ustalimy
stanu wejścia podciągając go do plusa lub masy przez wpisanie
odpowiedniej wartości do PORTx? Przyjmie jakąś domyślną wartość czy też
jego stan będzie nieustalony?

Re: Brak komunikacji między Atme gą a modułem GSM po rs232

Nieustalony, będzie zbierać śmieci. Co rozumiesz przez wartość domyślną?
Co
miałoby ją zmieniać?

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

domyślną?

Gdyby np. kompilator ustawiał jakąś domyślną wartość wejścia w
przypadku, gdyby użytkownik tego nie zrobił.
Tak swoją drogą kiedy wskazane jest podciągnięcie linii do VCC przez
rezystor, a kiedy powinienem tego unikać? Oczywiście pomijając oczywiste
sytuacje, jak np. zastosowanie bufora z otwartym kolektorem.

Słyszałem też głosy mówiące, że uC powinien być połączony z modułem
za
pośrednictwem szeregowych rezystorów. Rozwiązanie wskazane czy nie?

Re: Brak komunikacji między Atme gą a modułem GSM po rs232
przypadku,

Jakby kompilator ustawiał wartość wejścia, to to już przestałoby być
wejście, tylko by było zwykłe wyjście. Użytkownik też nic nie robi.
Wejście
jest wejściem dlatego, że stan jest wyznaczany przez czynniki zewnętrzne. Po
co Ci wejście, na którym możesz coś ustawić?

Np. gdy w jakichś sytuacjach do wejścia nie jest nic podłączone.

za

Jeśli są zasilane różnymi napięciami.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

Zwiększony pobór prądu. Bufor cyfrowy nadal jest aktywny.

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Re: Brak komunikacji między Atme gą a modułem GSM po rs232

za
Jest tak:
- konkurencja w produkcji scalaków zmusza wszystkich producentów do
produkcji taniej, taniej i jeszcze raz taniej,
- im więcej chipów na płytce krzemu w produkcji tym taniej,
- więcej chipów na płytce = większe płytki i coraz mniejsze elementy,
- mniejsze rozmiary elementów -> mniejsze pojemności,
- mniejsze pojemności -> krótsze czasy przełączania,
- zauważ, że w katalogu podawany jest maksymalny czas narastania/opadania
sygnału na wyjściu, a nie jest podany minimalny,
- efekt - ten sam scalak (np. ze starej serii HC) obecnie produkowany może
mieć 10 razy stromsze zbocza niż taki sprzed 20 lat,
I teraz rozgałęzienie na dwa tematy:
1. Ground bounce
- struktura scalaka jest podłączona do pinu GND jakimś drucikiem o
niezerowej L,
- bufor wyjściowy musi przeładować pojemności zewnętrzne,
- przez ten przewód o indukcyjności L przepływają impulsy o czasach
narastania poniżej ns,
- efekt - na wyjściu bufora pojawiają się napięcia poniżej GND i powyżej
VCC,
- te przepięcia powodują przepływ impulsów prądu przez obwody
zabezpieczające wejścia drugiego scalaka,
- impulsy prądu są źródłem emisji zakłóceń,
- nie wiem jaki jest wpływ na przykład na trwałość obwodów
zabezpieczających
wejścia i czy w skrajnych sytuacjach nie może prowadzić do latch-up,
- rezystor szeregowy zmniejsza pojemność do przeładowania natychmiast (o
pojemność ścieżki i wejścia) zmniejszając te impulsy,
- poza tym rezystor szeregowy ogranicza prąd w obwodach zabezpieczających.
2. Linie długie
- o tym, czy ścieżka jest linią długą nie decyduje częstotliwość
sygnałów, a
stromość zboczy,
- obecnie nawet 5cm ścieżka może już być linią długą,
- niedopasowana linia długa = odbicia, emisja zakłóceń, wrażliwość na
zakłócenia (a zakłóceń obecnie bardzo dużo - kiedyś nie było komórek),
- rezystor szeregowy o R zgodnych z Zo ścieżki tuż przy wyjściu scalaka to
jednostronne dopasowanie linii długiej (zbocze dzielone jest w R/Zo na pół,
potem odbijając się od wejścia jest podwajane (odbiorca widzi pełne zbocze),

wraca i już się nie odbija bo dopasowanie).
P.G.

Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułe m GSM po rs232

Hmm... Może w takim razie dobrym pomysłem byłoby (o ile tylko pozwala na
to ilość miejsca na PCB oraz poziom skomplikowania układu) stosowanie
buforów z otwartym kolektorem, z wyjściem podciągniętym do VCC? Nawet
wtedy, jeśli peryferia pracują na tym samym napięciu co uC.
Takie rozwiązanie ogólnie zwiększy bezpieczeństwo układów (np. względem
możliwości wystąpienia latch-upu) i poprawi jakość transmisji?
Czy to już jednak będzie overkill?

Re: Brak komunikacji między Atme gą a modułem GSM po rs232

A jak się ten pomysł ma do tego, co napisał Piotr, np. stromych zboczy i
przepięć? Zysk byłby połowiczny, bo tylko przy zboczach narastających.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

Dokładanie czegoś więcej niż jeden rezystor to chyba przesada. Szyny
szeregowe to tylko kilka drutów. Ja tam (na wszelki wypadek) nie żałuję tych

kilku 0402 (do 0201 jeszcze nie doszedłem).
P.G.

Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułem GSM po rs232

Float.

Dla DDR=0 PORT nie podciąga do masy.

DDR=0 PORT=0 to float, wysoka impedancja.

--
Gof
http://www.chmurka.net/

Site Timeline