ARM - pocz?tki

Witam, chciałbym zrobić projekt urządzenia, który oparty byłby na mikrokontrolerze STM32F103RBT (64 pinowy). Na dzień dzisiejszy opanowane mam '51, AVR-y i trochę PIC-e. Natomiast ARM-ów nie znam. I teraz pytanie, czy kupić jakąś płytę rozwojową np:

Które z powyższych polecacie?

Czy od razu brać się za rysowanie schematu i montaż całego urządzenia i dopiero przy uruchamianiu uczyć się ARM-a? AVR-y tak poznałem że zbudowałem urządzenie na ATmega 32 i dopiero przy uruchamianiu urządzenia uczyłem się architektury.

Jeszcze pytanko, bo JTAG wykorzystuje 6 pinów procesora i ma takie duże złącze na płytce. Ale jest coś takiego jak SWD, czy to wykorzystuje mniej pinów procesora i złącze do programowania jest mniejsze?

Czy w tym procesorze piny PB8..PB15 mogę wykorzystać jako ośmiobitową magistralę danych np. do wyświetlacza?

pytający

Reply to
pytajacy

i koniecznie napisz coś o toolsach...

Reply to
inny punkt siedzenia...

a gdybyś nie bał się utrwalić poszukiwań dla potomnych, to zapraszam: usbdp.org

Reply to
inny punkt siedzenia...

pytajacy snipped-for-privacy@poczta.fm napisał(a):

Trochę dziwią mnie Twoje pytania. Skoro miałeś do czynienia z AVR, to widzisz pewnie bez trudu jaka jest różnica. Płytka rozwojowa zawiera zwykle różne peryferia, które pozwalają Ci się nauczyć obsługi różnych interfejsów (SPI, I2C, itd). Na swojej płytce nie masz takich możliwości, bo masz konkretny, dedykowany układ.

Tak.

Tak, tylko musisz je przekonfigurować.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Rozwiazania sa 3.

  1. Zwiazanie sie z konkretnym producentem i jego narzedziami. Jesli chodzi o programowanie to jest bardzo dobre rozwiazanie. Mialem okazje pracowac z narzedziami TI i moge polecic. Problemem gigantycznym staje sie zmiana ukladu, bowiem producent robi wszystko aby uzaleznic projekt od siebie.

  1. Bazowanie na darmowych rozwiazaniach.

2.1 Np. samodzielne skonfigurowanie eclipse + gcc + openocd. Generalnie nie polecam. Osoby bez doswiadczenia maja zerowa szanse na skonfigurowanie w/w. A jesli nawet mamy juz odpowiednia wiedze i dzialajace rozwiazanie to nie zawsze jest to stabilny pakiet - jak to w open source jest - niby wspiera pedrylion konfiguracji a w praktyce dobrze dziala na jednej tej ktora ma akurat autor. :-/. 2.2 Inna opcja jest uzycie Cocoox - generalnie polecam, aczkolwiek nie robilem tu wiekszych projektow. 2.3 Uzycie ograniczonych pakietow komercyjnyc - wiekszosc producentow daje mozliwosc uzywania ich narzedzi z ograniczeniem kody wynikowego. Nie polecam bo co zrobic jak przekroczymy granice ? Wydac ot tak 25k PLN ?

  1. Kupno komercyjnego pakietu. Osobisie posiadam CrossWorks i AttolicTrue Studio. No coz, to juz jest kwestia kalkulacji. CroosWorks jest szybki, ma super wsparcie, da sie go uzyc chyba z kazdym istniejecym adapterem JTAG/SWD, do debugownia idealne. Twozenie kodu mi natomiast jakos nie lezy. Drugim potencjalnym minusem to symboliczne wsparcie dla C++ - bardzo okrojona bibloteka stadartowa. TrueStudio natomiast jest dobre dla osob ktorych nie odstrasza C++, wspacie dla C++11, mozliwosc wyboru biblioteki standadowej o niewielkim zuzyciu pamieci. Posiada wszystkie zalety zestawu eclipse/gcc (no bo na nim bazuje) plus komercyjne wsparcie. Wada jest zauwazalne wolniejsze dzialanie od innych komercyjnych rozwiazan.

Pozdrawiam

Marek

Reply to
Marek Borowski

kompilatora i linkera.

nym programatorem SWD jest kit z AVT 1630 i do tego program FlyMCU.

Reply to
pytajacy

W dniu 2013-12-18 09:11, pytajacy pisze:

Też zaczynam z stm32. Na razie działam na Keilu - jeszcze nie doszedłem do granicy, ale wczoraj znalazłem takie coś:

A wbudowany boot loader Ci nie wystarcza? Jak masz komputer z Centroniksem, to jest jeszcze Wiggler. pozdrawiam, Andrzej

Reply to
Andrzej

W dniu środa, 18 grudnia 2013 12:27:48 UTC+1 użytkownik Andrzej napisał:

To nowy/goły procesor ma już zaprogramowany bootloader?

Mam Centroniks, ale trzeba iść z duchem czasu - nowe procki programowane przez USB.

Reply to
pytajacy

W dniu 2013-12-18 13:37, pytajacy pisze:

Tak, siedzi w pamięci systemowej. Do pracy z nim można użyć Flash Loader Demonstrator. Zobacz np. opis kitu AVT2975 w sklepie AVT lub Elektronice dla wszystkich - 01-03/2011.

Reply to
Andrzej

W dniu środa, 18 grudnia 2013 03:11:04 UTC-5 użytkownik pytajacy napisał:

Kit z AVT 1630 to programator przez bootloader do procesorów NXP. Użyty w tym kicie układ FTDI może słuzyć jako JTAG, ale taki sobie. Jeśli to się daje użyć do SWD to by była ciekawa wiadomość, ale chyba zaszło przekłamanie...

Reply to
hebisch

W dniu wtorek, 17 grudnia 2013 06:23:07 UTC-5 użytkownik pytajacy napisał:

To czy Ci płytka pomoże zależy od Ciebie: jak się czujesz pewnie w robieniu układów i masz czas to chyba niewiele. Nie wiem dlaczego pomiełeś płytki serii Discovery? Są tanie, mają interfejs debugera SWD. Procecory są troche inne, ale początki będą podobne. Wydaje mi się że rzeczą którą najbardziej potrzebujesz na początek jest interfejs debugera JTAG lub SWD. Jeśli masz taki to OK, ale jak nie to wygląda że z tych trzech wyżej tylko Kamami ma go zestawie. Możesz chciec kupić którąś z płytek Discovery żeby dostać iterfejs debugera SWD który dobrze działa z procesorami STM (i tylko z nimi...).

Reply to
hebisch

W dniu środa, 18 grudnia 2013 20:43:15 UTC+1 użytkownik snipped-for-privacy@math.uni.wroc.pl napisał:

Niestety nie wiem czy ten AVT 1630 działa w trybie SWD, ale z pewnością za pomocą tej przejściówki i programu FLYMCU można zaprogramować STM32.

Reply to
pytajacy

W dniu 2013-12-17 12:23, pytajacy pisze:

pod swoje potrzeby.

--
pozdrawiam
MD

[...]

o co chodzi z tym SWD?

Reply to
inny punkt siedzenia...

:p

Włodek

W dniu 2013-12-17 12:23, pytajacy pisze:

kup sobie na dzień dobry któryś z zestawów ST Discovery. Sugerowałbym F3 (ew. L - jesli nie chcesz/nie potrzebujesz USB) lub F4 - do F4 masz też płytki rozszerzające z RS232/SD/ethernetem/LCD/WiFi - tanie, z wbudowanym JTAG-iem w wersji SWD, który możesz też użyć do programowania swoich własnych płytek. Albo jeżeli nie musi to być koniecznie STM to zerknij na Launchpada ze Stellarisem Texasa - kosztuje chyba 13USD z wysyłką - są do niego różne dziwne płytki rozszerzające.

Reply to
Michał Baszyński

a cóż to jest WinARM?

Reply to
inny punkt siedzenia...

W dniu 2013-12-23 15:15, inny punkt siedzenia... pisze:

A co ci podpowiada google?

Reply to
Mario

W dniu 2013-12-23 21:20, Mario pisze:

jak byś jeszcze identyfikatorowi wkleił linka do google, a tak... będzie kolejne pytanie ;)

Reply to
Jawi