Który multimetr lepszy?

Witam. Jestem totalnym laikiem w sprawach elektroniki, ale chciałbym się czegoś na ten temat dowiedzieć :-). Jak narazie zgłębiłem wiedzę na temat prądu, oporu, prawa Ohma, rezystorów, diód ;-). Już widzę te uśmiechy niektórych z Was, no ale przecież od czegoś trzeba zacząć. Bardzo proszę o pomoc w wyborze multimetru, który wg Was jest lepszy:

dziękuję za poświęcenie mi czasu i opinie na temat powyższych.

PS. Jeśli ktoś mógłby mi wytłumaczyć łopatologicznie do czego służy tranzystor i tyrystor. Czytałem dużo opisów w internecie i jakoś nic do mnie nie dociera. Próbowałem robić wszelkiego rodzaju symulacje w programie Crocodile Technology v305 i jakoś nie mogę skumać do czego służą te elementy. Mam nadzieję, że zrozumiecie kogoś, kto z elektroniką ma tydzień doświadczenia, ale bardzo dużo zapału i chęci.

Pozdrawiam grupowiczów. Mam nadzieję "Wasz zapalony uczeń" ;-)

Reply to
Szczepan

W pierwszym wyglada na to ze jest pomiar czestotliwosci (do 20khz ale jest)

drugiego uzywam od 6 lat i dalej dziala po niewielkiej naprawie.

Licz sie z tym ze ich dokladnosc jest kiepska - ale do prostych rzeczy wystarcza.

Reply to
Krzysztof

dość niedawno kupiłem miernik m890g. Nie wiem na ile jest dokładny, ale dla moich zastosowań w zupełności wystarczy. Mierzy wszystko co potrzeba początkującemu a nawet trochę bardziej zaawansowanemu elektronikowi. A ostatnio szczególnie dużo używam sondy temperaturowej. Próbuję wyłączyć wiatraki w komp. tak żeby się mu za ciepło nie zrobiło :-). Mógłby mieć pomiar częstotliwości w trochę większym zakresie, bo ten ma tylko do 20 kHz, no i do tego mało dokładnie. Częstotliwość sieci to wg niego 0,05 kHz i na tym się kończy jego wyświetlacz :-(

Spróbuję. Tranzystor służy do wzmacniania sygnału. Czyli np. budując odpowiedni układ i podając mu na końcówki Baza Colektor bardzo mały sygnał, na wyjściu układu Emiter Colektor dostaniesz ten sygnał wzmocniony o beta razy. Beta to wzmocnienie tranzystora, które swoją drogą możesz zmierzyć miernikiem m890g. Oczywiście to tak najprościej i bez wdawania się w szczegóły prądów emitera i bazy. Możesz np zrobić układ, którym będziesz sterował prąd bazy (jest / nie ma) . ten prąd będzie b. mały w porównaniu do tego który popłynie przez wyjście (C-E). Wyjście będzie przewodzić lub nie w zależności od tego co jest na wejściu Tyrystor to natomiast dioda sterowana. Czyli tak jaby wyłącznik. jeżeli zbudujesz układzik : zasilanie - żaróweczka - tyrystor (Anoda Katoda) to możesz włączyć żaróweczkę przez podanie odpowiedniego prądu na Bramkę tyrystora. A jeżeli już zaświeci (popłynie prąd) to będzie on płynął tak długo, aż nie rozłączysz zasilania. I tu podobnie jak w tranzystorze prąd sterujący bramki (i napięcie) jest wiele razy mniejsze niż prąd wyjściowy A-K. Mam nadzieję że coś ci rozjaśniłem....chociaż sam nie wiem bo gorąc straszny :-)

PawełJ