Akumulator Li-Pol końcowe napięcie rozładowania - ko

Zauważyłem, że w mojej nawigacji akumulator (jedno ogniwo Li-Pol 3,7V) jest odcinany przy 3,5V. Czy to nie jest zbyt prasadnie ochronnie za wcześnie? W związku z tym krótsze działanie samego urządzenia niż pozwolić aby doiło energię z aku rozładowując go do 3,0V (?). Nie robiłem prób ile jeszcze można wyciągnąć mAh z takiego akumulatora w przedziale 3,5V do 3,0V. A zapewne koło 1A to sobie pobiera. Większość opisów do Li-Pol podaje koniec jako 3,0V i żeby nie schodzić poniżej. Bo jeżeli między 3,5V a 3,0V charakterystyka by miała iść ostro w dół i podziała jeszcze 5 minut dłużej, to niewarta skórka za wyprawkę coś tam próbować zmieniać w nawigacji aby odcinała się dopiero przy 3,0V. Akumulator 2200mAh w nawigacji Navroad q1.

Reply to
jedrek

W li-po modearskich najczęściej się odcina przy 3.0V, spotkałem się nawet przy 2.7. 3.5 to zbyt zapobiegawczo lub nieskalibrowany /rozkalibrowany układ.

Reply to
Marek

Dnia Sun, 3 May 2015 14:58:25 +0200, jedrek napisał(a):

Ponoc im bardziej rozladowywane, tym szybciej koncza.

A jakby dzialala godzine dluzej, to warto ? To jest nawigacja samochodowa, zasilanie pod reka jest.

jedrek napisał(a) :

Uznaje się za bezpieczne napięcie końcowe 2,5V. Przy moim 3400mAh różnica pomiędzy 3,5V a 3,0V to aż 860mAh. Oblicz sobie procentowo jak wyjdzie Twój.

Reply to
Zbynek Ltd.

jedrek pisze:

[..]

To jest spadek po WinCE i pokrewnych, niewielka część energii była zostawiana na podtrzymanie zawartości pamięci, inaczej wykonywał się zimny reset urządzenia.

Reply to
AlexY

Dnia Sun, 03 May 2015 16:42:32 +0100, AlexY napisał(a):

W nawigacjach samochodowych to jakis problem ?

J.F. pisze:

Dlatego jest to spadek a nie "feature", prawdopodobnie nikt nie pomyślał/umiał/miał ochoty poprawić więc tak już zostało.

Reply to
AlexY

W dniu 2015-05-03 o 15:20, Marek pisze:

Ale w modelarskich to się mierzy przy kilku C a nie przy 0,4C. Przypuszczam, że tak przy 10C to 2,7V może być równoważne 3,5V dla 0,4C.

Czym niżej zejdziesz tym krócej ogniwo pożyje.

Ostatnie ogniwa, które mierzyłem (JS 014461) zaliczały stromy spadek poniżej 3,65V. Energia oddana od pełnego naładowania do 3,5V wyniosła 0,699545 Wh, do

3.0V zaś 0,718886 Wh, przy prądzie rozładowania 0,25C. Proporcje pewnie będą zbliżone, sam oceń czy warto.
Reply to
Andrzej W.

W dniu 2015-05-04 o 11:15, Andrzej W. pisze:

Znalazłem jeszcze wyniki 085046 (inna fabryka, albo podróbka bo nowa nie trzymała pojemności znamionowej).

3,5V -> 0,215952 Wh 3,0V -> 0,251315 Wh Pomiar 0,5C znamionowej (0,7C realnej), mocny spadek poniżej 3,3V.
Reply to
Andrzej W.

A jakie ma C znaczenie? Ważne, żeby napięcie nie spadło poniżej krytycznej wartości nap. ogniwa, w literaturze dla lipol podaje się je bez powiązania z C.

Reply to
Marek

Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup On Mon, 04 May 2015 11:15:24 +0200, "Andrzej W."

Mnie sie tam wydaje ze napiecie zalezy od obciazenia, wiec wyladowane ogniwo bedzie mialo np 3.5V, pod pradem 0.4C 3.3V, a pod pradem 2C juz tylko 2.5V. Myslisz ze malym pradem mozna je dalej wyladowac do 2.5V i to bedzie bez szkody ?

A gdzies tam jeszcze te wredne telefony GSM, co to w czasie rozmowy biora srednio np 0.2A, ale w impulsach po 1.5A ...

Impuls trwa poniżej 1ms i daje się łagodzić kondensatorami elektrolitycznymi.

wyladowane

Ale przecież nie od razu spada do 2.5 w pełni naładowanego ogniwa przy podłączeniu 2C, monitorowanie jest nonstop. Jak przekroczy 3.0 jest cutoff ew. alarm. A gdy podłączy się tak duże obciążenie, które od razu zrobi spadek poniżej 3V to od razu jest cutoff/alarm.

Reply to
Marek

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości Hello J.F.,

Nie bardzo. Mam gdzies kolekcje starych bateryjek, co to maja prad zwarcia 10A, a telefon daje sie odpalic tylko w trybie samolotu.

1.5A przez 1ms przy spadku napiecia 0.2V ... jesli sie nie pomylilem, to 7500uF ... przy czym te 1.5A to tak z sufitu - telefon chyba do 2W w antenie moze miec..

J.F. pisze:

A jednak tak się robi. Nie myl prądu zwarciowego z prądem szczytowym.

W impulsie do 2A, tyle Ci powiem z praktyki. Praktycznie każdy blok mający większy pobór prądu ma blisko siebie swój kondensator (ewentualnie kilka) po 100uF. I to działa.

Reply to
AlexY

Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup On Mon, 4 May 2015 14:25:01 +0200, "J.F."

wyladowane

No ja tam wlasnie zakladam, ze spada do tych 2.5V, ale po wylaczeniu silnikow skacze do np 3.5V.

Co nie znaczy, ze nawigacja obciazajac ogniwo niezbyt duzym pradem, tez moze je sobie rozladowac do 2.5V.

Poza tym modelarze maja troche inne zachcianki a wiec i priorytety.

Od razu nie, dopiero jak sie ogniwo wyladuje.

W dniu 2015-05-04 o 14:18, Marek pisze:

Zarówno prąd ładowania jak i rozładowania ma znaczenie dla końcowego napięcia odcięcia. Tak jak piszesz krytyczna jest wartość napięcia na ogniwie a nie na zaciskach.

Reply to
Andrzej W.

No żesz.... właśnie o tym mówię. Nie ma takiego przypadku, że ogniwo długotrwałe i pod obciążeniem (co źle wpływa na jego żywotność) jest "undervoltage", bo pcb ogniwa robi cutoff w okolicach 3V.

Reply to
Marek

Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości On Mon, 4 May 2015 15:17:23 +0200, "J.F."

Ktos tu sugerowal nawet 2.5V.

A ja tylko zwracam uwage ze 2.5V pod duzym pradem, to moze byc odpowiednik 3.5V pod malym pradem ... i nie ma co fabryki poprawiac.

Są do lipoli dedykowane pcb (protection battery circuit) montowane bezpośrednio na łączach ogniwa i większość ma ten sam cutoff przy ~3V bez względu na ich C, innych nie spotkałem.

Reply to
Marek