C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Weet iemand wat de reden is waarom netwerkapparatuur (switches e.d.)
tegenwoordig voorzien wordt van IEC C15 netspanningsentrees ipv
het vroeger gebruikelijke C13 type?

C13 is het soort wat je in je PC en monitor hebt
C15 wordt bijvoorbeeld gebruikt bij strijkbouten en heetwaterketels

Daar zit een extra nok in de entree en een uitsparing in de connector,
waardoor een C15 kabel wel in een C13 entree past maar omgekeerd niet.

Ik pakte onlangs een nieuwe switch uit en daar zat zo'n C15 entree op
waardoor een standaard kabel er niet in past.  En inderdaad, er zat
ook een passend snoer bij, zo'n strijkijzersnoer (hard rubber).

Ik dacht aan een productiefout (verkeerde entree gemonteerd) die
gecompenseerd is door een afwijkend snoer bij te leveren, maar nu ik wat
heb gegoogled zie ik dat er bij een ander merk zelfs expliciet vermeld
staat dat er een C15 steker in moet.

Waarom doet men dit?  Normaal is C15 voor hete apparaten en deze
switch blijft hardstikke koud.

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Wat voor merk en model switch gaat het om?

Is het misschien een model dat oorspronkelijk voor de Engelse markt bedoeld
was? Het lijkt erop dat het daar meer gebruikt wordt.

Wellicht een manier om meer snoeren te kunnen verkopen omdat C15 minder
gebruikelijk is dan C14...

Ik heb na jouw bericht ook zitten zoeken, maar echt een duidelijke reden heb
ik ook niet gevonden.

--
Mvg,

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Het is een HP/Procurve PoE switch.
We hebben er veel van, en die hebben allemaal een C13 connector behalve
deze laatst aangeschafte.

Denk ik niet, het snoer wat in de doos was meeverpakt was gewoon het
type met onze steker eraan (zo'n randaarde/aardpen combi)

Tja het snoer zit er bij.
Ik zie dat er kennelijk ook een markt is voor adaptersnoeren naar het
normale type.

Zou het iets met brand te maken hebben?
Lijkt me toch dat als het zo heet wordt dat een normaal snoer niet meer
veilig is (70C?) je dan ook wel andere problemen hebt.

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?
The wise Rob enlightened me with:

Zie je het alleen bij PoE switches? Ik kan me voorstellen dat die
apparaten behoorlijk meer Watt verstoken dan normale switches bij
volle belasting met 30 watt per poort kabels dus een stuk warmer
kunnen worden. En dat het dan een kwestie is van afdoende marge
houden. Misschien is de verschuiving dan te verklaren door het feit
dat steeds meer switches met PoE geleverd/gebruikt worden en je dus
net zo goed op die kabels kan standaardiseren.

Mark

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Nou die dingen worden anders helemaal niet heet, zeker niet heter dan
een server ofzo.   Er zit uiteraard gewoon een switchmode powersupply
in dus er wordt lang niet in de switch verstookt wat er in de loads
verstookt wordt.  En er zitten ventilatoren in.  Als ik het ding aan
doe gaan die heel eventjes draaien en gaan dan lekker zitten wachten
tot ik hem zwaar ga belasten denk ik.  Dat is ook meestal het geval
tegenwoordig: geregelde ventilatoren.

Er is wellicht rekening mee gehouden dat je geen airco hebt in de ruimte
waar die dingen hangen (is bij ons wel het geval overigens) en misschien
is er ooit in een warm land een keer wat mee mis gegaan ofzo?

Ik vond het opvallend dat ik dit bij een HP/Procurve zag en toen ik
ging zoeken op C15 en switch toen kwam ik bij een Cisco switch uit waar
dat gespecificeerd was.  Dus het is kennelijk niet de bevlieging van
een enkele ontwerper ofzo.  Maar het is wel nieuw.

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?
The wise Rob enlightened me with:

Nou ja, ik gok dat je er hoogstens telefoons aan hebt hangen. Die doen
maar 15W meen ik, geen 30. En dan ook nog grotendeels bij het opstarten.

Nou ja... "network closets" inderdaad :) Dat zijn nog wel eens gewoon
kastjes in een kamertje zonder airco.

Mark

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

De switch max 15 watt.  Volgens de specs in ieder geval.
Volgens de status output vand de switch trekken de idle telefoons ongeveer
2.5 watt.

Maximaal 15*24 = 360 watt, bij 85% rendement van de voeding 54 watt
dissipatie in de switch.  Daar krijg ik nou niet direct een "dat wordt
loeiheet" associatie bij, een server in dezelfde formfactor trekt meestal
al rond de 100 watt als hij licht belast is.  En in de gemiddelde toestand
is het dus nog 6 keer minder.

Daar moet het dan wel haast in zitten.  Die server mag alleen in een
airco ruimte en die switch mag in ongekoelde ruimtes.  Ofzo.

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Ik denk dat hier de verklaring staat:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320
   For use in high temperature settings (for example, electric kettle,
-> computer networking closets).
En dan onder het motto "Als het daar moet, dan maar overal".

-p

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Ja dat had ik ook gezien, maar ik had "electric kettle" nog nooit
geassocieerd met "computer networking closets".

Het was me door die pagina wel duidelijk dat het kennelijk geen vergissing
is, maar de reden weet ik nog niet.

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Dat niet direct, nee. Maar het gaat dan ook niet om de associatie.

Voor standalone gebruik lijkt het me ook zinloos. Maar stapel een
batterij van die dingen op elkaar in een matig/slecht geventileerd
'computer networking closet' en de boel kan wel degelijk knap heet
worden. Ik zal nooit de gesmolten pootjes vergeten toen we, in een
toch behoorlijk geventileerd cabinet, trailblazers 5 lagen dik op
elkaar hadden gestapeld... Terwijl die dingen standalone nauwelijks
warm werden.

-p

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Die C15 ken ik hier van waterkokers en een Nilfisk stofzuiger met een
metalen buitenzijde.
--
Fred Mobach
website : https://fred.mobach.nl

Gokje .. misschien omdat je er dan automatisch ook een
hittebestendige onbrandbare kabel bij krijgt ?
Omdat deze apparatuur wordt gebruikt in gebouw installaties,
en omdat je in gebouwen niet zomaar elke kabel mag gebruiken
die je wil i.v.m. het verspreiden van brand via de kabelgoten,
zal dit dus de manier zijn om het allemaal veilig te krijgen.
Zo dwing je dus de installateur om niet zomaar een "onveilig"
netsnoer te gebruiken wat hij toevallig nog ergens had liggen.
Niet omdat die switch of dat snoer nou zelf een brand zullen
veroorzaken, maar omdat het snoer kan bijdragen aan het
verspreiden van een brand. En dat is niet professioneel...

-- Jeroen

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Dat lijkt me nou een veel aannemelijker verhaal dan dat die switch
ineens zo heet als een strijkbout of waterkoker zou worden!

Bedankt.

Re: C15 connector op netwerkapparatuur - waarom?

Maar netsnoeren plegen kort te zijn, en niet verder te gaan
dan een contactdoos vlak in de buurt. In kabelgoten worden
ze dus niet gebruikt, dus ik zie niet in hoe ze bij zouden
kunnen dragen aan brandverspreiding [via kabelgoten] binnen
een gebouw. Binnen een wiring closet ligt dat natuurlijk
anders, maar dan moet je daarbinnen ook met brandvertragende
datapatchkabels werken. En ik vermoed dat die niet vereist
zijn op grond van brandveiligheidseisen.