Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Ik heb een lineare voeding uitgang 15volt DC max 3,6 ampere.
De transformator die erin zit levert 19 volt AC.

Hoe bereken ik de stroom die de trafo max mag leveren ofwel het vermogen van
de trafo?

Heeft iets met wortel 2 te maken maar weet niet meer goed hoe!

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Met een lineaire voeding die 3,6 Ampere levert, loopt er ook 3,6
Ampere door je trafo * 19V = 68,3 Watt. Echter is de stroom door de
trafo niet mooi sinusvormig en raad ik aan een beetje over te
dimensioneren.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is de spanning die achter de
gelijkrichtbrug staat. Deze is dus 19V * V2 (wortel 2) = 26,9 Volt
piek. Let op dat onbelast de trafo een iets hogere spanning zal
leveren, spanning over de diodes zijn hier verwaarloosd.

En verder komt er een rimpelspanning op de elko die bij een
bruggelijkrichter benaderd (als de rimpelspanning flink wat kleiner is
dan de voedingsspanning) kan worden met de formule Urimpel = I/100C.
Dit is de piek-piek rimpel. Als je bijvoorbeeld de spanning over je
regulator minstens 4 Volt wil laten zijn moet je een condensator
gebruiken van:
C = I / 100U = 3,6 / (100 * (26,9-15-4)) = 3,6/(100*7,9V) = 4556 uF,
dus 4700 uF / 35 V of meer.

Beantwoordt dat je vraag?

Groeten,
Pieter

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

bedankt voor je antwoord

een beetje, zie mijn reaktie op opapiloot

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.
19V wissel resulteerd na gelijkrichting en afvlakking met een voldoende
grote elco en verwaarlosing van het diode verlies in 26.6V DC.
Het van de elco afgenomen vermogen is dan 26,6 x 3.6 = 95.8 Watt. Dat
vermogen moet dus ook de elco in gaan.
De door de trafo te leveren stroom is dan 95.8 / 19 = 5 Amp. De formfactor
van de stroom is echter slecht waardoor de verwarming van het koper groter
is dan verwacht.

Hans

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Dank je!
Zo had ik het zelf ook ongeveer bedacht maar ben gaan twijfelen en heb toen
hier e.e.a. gevraagd.

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Bij SCHAKELENDE voedingen kan er inderdaad sprake zijn van verschillen
in stromen. Maar bij lineaire voedingen staan de trafo, diodes,
regulator en last in serie en loopt overal dezelfde stroom.

De elko geeft geen extra stroomlast aan de trafo, er gaat net zoveel
stroom in als uit, (er komt van de trafo in, maar er gaat net zoveel
naar de last uit) waardoor hij netto geen stroomverbruik geeft.

Dat zou mooi zijn, een onbelaste voeding met trafo, brugcel, elko
waarvan de trafo flink heet staat te worden. Kom nou.

P.

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Waar koop jij perfecte condensatoren? Ik ben daar nog altijd naarstig naar
op zoek, namelijk.

(Vanuit een theoretisch standpunt heb je volkomen gelijk. Maar de praktijk
is anders. Een onbelaste lineare voeding verbruikt zelf ook stroom,
voornamelijk vanwege alle niet-perfecte onderdelen..)

--
Ruben

    Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.
On Mon, 23 Apr 2007 14:36:25 +0000 (UTC), Ruben van der Leij

Een lineaire spanningsregelaar kan bijvoorbeeld 3 Ampere leveren en
gebruikt zelf 10 milliampere of zo. Te verwaarlozen dus. Er komt echt
niet de dubbele stroom in een trafo.

En voor een lineaire voeding voldoet bijna elke elko al. Lekstromen
zijn bij een goede elko microamperes, zeker te verwaarlozen dus.

Bij geschakelde voedingen is het wat anders, slechte elkos worden daar
heet en gaan zelfs kapot (als de voeding het al doet).

P.

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Als ik naar de stroomversterkingsfactor van een stevige eindtor kijk moet ik
je al ongelijk geven. 10 tot 50 is een aardige waarde. Als je die tor aan
wilt sturen zul je toch echt met een basisstroom van 60 tot 300mA aan moeten
komen zetten. Toch weer een paar honderd milliwatt extra. En een goed
argument voor FET's.

Als je een te kleine elko neemt gaat er een wisselstroomcomponent (de
rimpelspanning) door je elco lopen. Je kent de formule. X= 1/(2.pi.f.C)
50Hz en 100uF geeft je een impedantie van 31 ohm. Zie je het punt? Niemand
zit te wachten op 31 ohm over z'n trafo.

Lekstromen van 2mA zijn vrij normaal voor elko's. Bij 400 volt toch goed
voor 8W. Een elco die een tijd lang spanningsvrij gestaan heeft zal de
eerste uren een veel hogere lekstroom hebben, terwijl de oxidelaag opnieuw
gevormt wordt (reformatie). Nieuwe, ongebruikte elco's vertonen dat soort
gedrag overigens ook. Ik heb wel eens een inwendige weerstand van minder dan
een kilo-ohm gemeten. Als je dat aan 400 volt hangt zonder stroombegrenzing
heb je een 160W kacheltje in een metalen busje van 3 bij 4 centimeter.
*beng*

Vanuit een theoretisch standpunt heb je volkomen gelijk. Maar de praktijk
is anders. Soms heel anders. :)

--
Ruben

    Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.
/snip/
/snip/

Dit is een vermakelijk draadje.
Ik ben benieuwd wat jij denkt dat er gebeurt als die elco precies groot
genoeg is, bv. 10000 uF , wat niet ongebruikelijk is.
Maar je was even vergeten dat er nog een gelijkrichter tussen zit en dat
maakt nogal wat verschil.
Overigens, als die 100 uF direct over die 19V geschakeld wordt, gaat er
ca. 0,6 Amp lopen (een kleine 90 graden uit fase met de spanning); daar
gaat die 3,6 Amp trafo echt niet stuk van maar die elco wel, niet
vanwege die stroom, maar vanwege de verkeerde polarisatie die dan
periodiek optreedt.
Met 10000 uF overlijdt de trafo wel, want dan wordt de stroom vrijwel
bepaald door de weerstand van de trafowikkelingen.

--
Veel plezier, Bert

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Daar doen we het toch voor?

Bij het groter worden van je elco neemt de rimpelspanning af, en daarmee de
stroom die lekt door de elco ten gevolge van z'n parasitaire gedrag als
weerstand. Je moet het zien als een 100Hz (bruggelijkrichter) wisselspanning
gesuperponeert op x volt gelijkspanning. De wisselstroom-weerstand van de
elco heeft alleen effect op de wisselspanningscomponent. Hoe kleiner die
component, hoe aardiger je elco het gaat vinden. Want de stroom en de
dissipatie die er mee samengaat is wel degelijk echt.

Volstrekt niet. Als je een ideale transformator en vier ideale diodes voor
een netwerk zet en het netwerk vervolgens via de primaire wikkelingen van de
trafo analyseert kun je de aanwezigheid van trafo en gelijkrichters niet
vaststellen. In de praktijk wel, en de enige reden daarvoor is de
niet-ideale eigenschappen van beide onderdelen.

Om dat simpel duidelijk te maken: Waarom zou je een netzekering op kunnen
blazen met een ringkern-transformator? De enige parameter die echt anders
is dan bij normale trafo's is de spreidingszelfinductie. Blaas je de
zekering op omdat je met een ringkern-trafo 'meer' ziet van de schakeling
erachter en dus niet kunt vertrouwen op de spreidingszelfinductie van de
trafo om voor stroombeperkertje te spelen?

Geen ringkern nemen, dus... :)

--
Ruben

    Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Driedubbel overgehaalde onzin. Punt.

--
Veel plezier, Bert

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Inderdaad, onzichtbare gelijkrichters, grote flauwekul. Ook hier een
punt.

P.

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Sterke argumentatie en prima onderbouwing. Je laat jezelf echt van je beste
kant zien.

--
Ruben

    Misfortune, n.: The kind of fortune that never misses.
Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.
Niemand
de
wisselspanning
de

De inschakelstroom wordt enerzijds veroorzaakt door de belasting, lege
elco's en zo. Anderzijds door de trafo zelf.
De kern van een trafo gaat, afhankelijk van het moment in de sinus dat ze
ingeschakeld worden, ongeveer een halve periode in verzadiging hetgeen een
hoge stroompiek tot gevolg heeft.
Het kernmateriaal van ringkernen is doorgaans beter dan gestapeld blik
waardoor de fabrikant de kern verder, hogere inductie, kan uitsturen. Het
gevolg hiervan dat de kern ook vlugger in verzadiging gaat.
In het verleden heb ik, om grote versterkers (1kW) netjes aan het net te
krijgen, doosjes gemaakt die gedurende 10 periode de fase aansneden van 0
naar 180 graden.

Hans

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Nostalgie: in 1962 deed ik ongeveer hetzelfde om de inschakelpiek van
een grote voeding te beperken. Het was zowat mijn eerste job bij
afdeling TSV (Transformatoren, Smoorspoelen en Voedingen) van Philips
Telecommunicatie Industrie in Huizen waar ik zo'n 5 jaar gewerkt heb.
Allemaal lang geleden, maar de wetmatigheden zijn nog steeds gelijk aan
die welke ik op mijn HTS Electronica opleiding geleerd heb.
Ik heb in die tijd ook nog onderzoek gedaan naar de invloed van de
gelijkstroomcomponent bij een trafo met een enkelfasige gelijkrichter
met afvlakcondensator en met of zonder smoorspoel. Bij het inchakelen is
er primair wel degelijk sprake van een gelijkstroompuls, uitgestrekt
over meerdere 50 Hz perioden; bij het uischakelen een puls met
tegengestelde polariteit; logisch als je erover nadenkt.
Het was bij ons de gewoonte om de inductiespanning bij uitschakelen te
dempen met een RC lid over de primaire;  bij uitschakelen precies op de
piek van de nullaststroom kan die spanning gemakkelijk de te hoog worden
voor de gebruikte isolatie.
Berucht was de goedkope voeding met een enkele thyristor als
gelijkrichter, getriggerd met een zo simpel mogelijk circuit als de
uitgangsspanning te laag werd; daar kon je de bedrading van zien bewegen
door de piekstromen, zo'n voeding werd ook wel met "Asynchrone Kleuner"
aangeduid.
En zo kan ik nog uren doorgaan.
Tegenwoordig zijn de ontwerpcriteria volkomen anders en zal sneller voor
een HF geschakelde voeding gekozen worden.
De ouderwetse voedingstrafo is bezig een lanzame dood te sterven.

--
Veel plezier, Bert

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Een NTC-weerstand in serie met primair zetten kan ook.

P.

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

<knip>

Dat wordt o.a. gedaan bij grootte McIntosh versterkers maar heeft ook zo z'n
beperkingen.
Zet je zo'n apparaat uit en bedenkt je dan door een direct weer in te
schakelen ligt de zekering er alsnog uit omdat de NTC niet afgekoeld is.

Hans

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Inderdaad. Maar ook daar is wel een oplossing voor: Laat een relais
(die pas na enkele secondes opkomt, uit je voeding gevoed) de NTC
kortsluiten. Dan is deze koud.

Maar al met al blijft het veel werk.

P.

Re: Berekenen Vermogen (stroom) transformator.

Dan kan je voor de NTC een gewone draadgewonden weerstand gebruiken. Wordt
inderdaad ook wel gedaan.

--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.