"Stjernekobling" af lydudstyr - Page 2

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

...og så har du en nydelig lille antenne.
Til gengæld behøver bandet ikke spille, for der er altid russisk radio i
anlægget...

OK, spøg.
Det med stelsløjfer er lidt besværligt og ikke altid ligetil.
I vores PA setup har jeg salv lavet alle kabler. Og jeg har kun monteret
stel i den ene ende, og ladet den svæve i den anden.
Ingen brum, ingen radio.
Lavede engang en forstærker, sum brummede vildt. Klippede stel over i den
ene ende af forskrækkeren, og brum væk.

Jeg går ud fra vi taler om balancerede XLR forbindelser?
I et phono stik skal skærm selvfølgelig forbindes i begge ender. Til gengæld
vil skærm ikke være forbundet til chassis inde i apparaterne i begge
ender...

Kåre

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Hehe, og nu er jeg vist ved at vE6%re ligesE5% forvirret som jeg var i
starten :-D Det er mE5%ske derfor jeg har haft svE6%rt ved at finde ud
af, hvad det "rigtige" er - nogle svE6%rger til at forbinde skE6%rm i
begge andre, andre forbander det. Vi bruger balancerede XLR fra mixer
til front og monitor, samt fra mikrofoner til mixer. Herudover har vi
(desvE6%rre) ubalanceret fra klaver, keyboard, guitar gennem "brE6%t"
(Korg ToneWorks) og bas til mixer. Ved de ubalancerede er kold og
ground forbundet, som vores mixer-manual anbefaler.

De kabler, vi har / fik med i kF8%bet, er balancerede XLR, hvor der er
to ledere (til varm og kold) samt en skE6%rm omkring. Herudover er
lednings-skE6%rmen ikke tilkoblet XLR-han-huset, og mener heller ikke
den er tilkoblet XLR-hun-huset, men er usikker pE5% sidstnE6%vnte.

Og det er her, vi bliver i tvivl om hvad der er det "rigtige", og
efterhE5%nden som diskussionen har drejet sig herinde, er jeg vist ikke
blevet mindre forvirret pE5% det punkt :-) Men til en start mE5% vi jo
prF8%ve at lave "rigtig jord" for forsyningerne til vores aktive
hF8%jttalere, og se hvor det sE5% bringer os hen. Vi vil nok indtil
videre stole pE5%, at de XLR-kabler der er indkF8%bt til formE5%let er
fremstillet korrekt.

Mvh
Jesper
--
http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Der er forskel på stel og chassis. Ben 1 er skærm, men ikke chassis/stel.
Hvis chassis/stel skal forbindes kan det ske i XLR-stikket ved at forbinden
ben 1 til stikkets stel.

Det er ikke sikkert, at det altid er en fordel, da man helst skal samle alle
stelledninger ét sted for at undgå brumsløjfer. Det mest centrale sted vil
sædvanligvis være mikseren.
Karsten H. Jensen

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Enig, men laver man det ordentligt skal der skærm på i begge ender.

Det kan også virke, men er ikke lige så effektivt.

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

....og dermed menes skærm til ben 1.
Karsten H. Jensen

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

....og dermed menes ben 1 i et XLR-stik, hvor ben 2 er varm og ben 3 er
kold. Ved forbindelse til phonoplug i den anden ende skal skærm og kold (fra
ben 1 og 3) lægges sammen, og den fra ben 2 loddes til midterbenet i
phonoplugget.

De 2 ledere i et 2-leder mikrofonkabel må således   _aldrig_   lægges
sammen - ej heller når der bruges phonoplug i hver ende.
Karsten H. Jensen

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr

Skærmen skal normalt altid forbindes i begge ender.

En afbrydelse af skærmen kan dog komme på tale hvis der konsekvent er lavet
en ordentlig stjernestel.

Start nu med at få skærmen forbundet i begge ender, og få jord på alt der
kan jordes, hvis der derefter er problemer, kan vi se om der skal fjernes
nogle stelforbindelser, eller indsættes nogle transformatore.

Mvh. Uffe Ravn

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr
Hvis du forbinder skærmen i begge ender, vil du formentligt få
potentiale-udligning mellem dine enheder.
Mit gæt er, at i har nogle kabler hvor begge ender er forbundet, og
nogen hvor de ikke er...Derfor har i nogen gange problemmer med spænding
på kabinettet og andre gange ikke.
Hvis i ikke har brum-problemmer når megge ender af kablet er forbundet,
kan det være en let løsning. Ellers er den korrekte måde, at jorde alle
enheder.

mvh.
Kåre II

Re: "Stjernekobling" af lydudstyr
På Rane's hjemmeside er der en stribe glimrende vejledninger og noter om
prof. lydgear. Læs http://www.rane.com/note151.html og
http://www.rane.com/note110.html .

Bedste hilsner Rune

Site Timeline