Programmeringssprog til microprocessorer - Page 2

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Hejsa

Bruger selv BascomAVR fra http://www.mcselec.com /
Det er ufatteligt nemt at gå til. Du kan downloade en demo version der kan
compile 4KB kode, men ellers koster en fuld version ikke alverden.

God fornøjelse.

Thomas

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Som å banne i kirken, men jeg foreslår, bruk ASSEMBLER til du forstår
arkitekturen i kontrolleren.

Gå til atmel.com og download "studio"

HM

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Ja, hvis man ikke har andet at lave. Der er ikke altid nødvendigt at
forstå hvad der sker på assembler niveau slet ikke når man er ny.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Re: Programmeringssprog til microprocessorer [ARM?]

Hej Hugo

Jeg synes også du skulle se på ARM-processorer. F.eks. har ARM-920T
coren MMU, hvilket burde betyde, at du kan anvende Linux kerne 2.6 (og
anvende et hav af sprog herpå). Linkene er lidt "gamle":

Prøv også at kigge på:
http://www.open-research.org.uk/ARMuC/index.cgi?Compiler_Suites

Nyhedsgrupper:
nntp://linux.debian.ports.arm
nntp://comp.sys.arm

Nov. 08, 2004 Tiny Linux box targets solar, vehicle, control apps:
http://linuxdevices.com/news/NS6786092122.html

http://www.medallionsystem.com /
Citat: "...ARM-7: Linux 2.4.x, ARM-9: Linux 2.6.x..."
http://www.techsol.ca /

March 7, 2006 Techsol Product Announcement: TPC-57 Medallion Touch Panel
Computer:
http://www.medallionsystem.com/products/News/TechsolProductNews_TPC57.html

SA2410 Medallion CPU Module:
http://www.medallionsystem.com/products/Medallions/index.html#SA2410
Citat: "...featuring an ARM-920T core with MMU and cache memories..."

Techsol Services: Shipping:
http://www.medallionsystem.com/services/Shipping/index.html#ShippingTo
Citat: "...
That means that your product could ship from Canada, USA, China, Korea,
or UK depending on your needs. For example, we can:
Or build your product in the UK and label it "Made in EU".
..."

ARM baseret board:
http://www.atmel.com/dyn/products/view_detail.asp?FileName=AT91SAM9261_11_15.html&family_id60%5
Citat: "...The AT91SAM9261's on-chip LCD controller supports
black-and-white and up to 16M colors, driving *active TFT* and passive
STN LCD displays with a resolution of up to 2048x2048..."

Mulige leverandører:

http://www.demotech.dk /
http://www.koz.dk /
http://www.keil.com/boards /
http://www.olimex.com /
http://microcontrollershop.com /
http://www.littlechips.com/products.htm
http://www.littlechips.com/LN2410SBC_TFT.htm

-

Kig evt. også på:
http://da.wikipedia.org/wiki/ARM_mikrocontroller
Her er bl.a. open source-værktøjer:
http://da.wikipedia.org/w/index.php?title=ARM_mikrocontroller&oldid13%15633#Eksterne_henvisninger

F.eks. adressen:
http://www.open-research.org.uk/ARMuC/Development_Boards.html

Mar. 13, 2006 Ultra-low-powered SBC for solar applications runs Linux
(ARM9 $150@100stk):
http://www.linuxdevices.com/news/NS8586582756.html

En ARM baseret SBC på størrelse med en stykke tyggegummi:
http://gumstix.com /

Her er "tyggegummiet" stoppet ind i en RC helikopter:
http://perso.orange.fr/pascal.brisset/chromicro/doc/chromicro.html

robots and uav:
http://www.gumstix.org/tikiwiki/tiki-index.php?page=robots%20and%20uav

-

Hvis det ikke skal være for "kedeligt"? - for andre altså...:

The SR4 Autonomous Mobile Robot:
http://www.smartrobots.com /
Citat: "...As an Educational Platform...The SR4 features the Linux
operating system, Java, the Medallion single board computer with an ARM
microprocessor..."

/Glenn

Re: Programmeringssprog til microprocessorer [ARM?]

Feil.
Først og fremst Hugo vurdere størrelsen og kompleksiteten på de
oppgavenehan skal løse.

Vi anbefaler ikke en bobil til et avisbud, heller ikke en moped for å ta
familien med på ferietur.

HM

Re: Programmeringssprog til microprocessorer [ARM?]

Hej Harald

Han har ikke skrevet hvad formålet er - eller hvad han skal bruge dem til.

Skal han lære en ny arkitektur til en SBC kunne den sagtens være ARM
baseret.

Så derfor tager jeg mig den frihed og henviser til en processor familie
som i dag kan fås særdeles billig med open-source (Linux...) understøttelse.

ARM-processorer kan programmeres til at bruge meget lav strøm og fås
både store som små.

/Glenn

Re: Programmeringssprog til microprocessorer [ARM?]

Det var egentelig poenget mitt.
Generellt er der mange som ønsker å besvare spørsmål som ikke er stillt!

HM

Re: Programmeringssprog til microprocessorer [ARM?]

Jooooo, det har han nu godt nok.
Citat:
    "Jeg sidder og leger lidt med at finde ud af hvad man kan lave med sådan
nogle små Atmel fiduser "

Manden har tilsyneladende selv fusket et board sammen, så det må forventes
at være på hobby niveau.
ARM processorer er da fine. Arbejder selv med dem professionelt. Men til små
hjemmefusk projekter
er der ikke noget mere let tilgængeligt end AVR.

Mht. valg af sprog: Assembler vs. C:
Ja, man kan lave den mest optimale kode i assembler. Men uanset hvad, så er
det squ tungt at komme igennem med.
Om man lige bruger 20% mere kode fordi man koder C er fløjtende ligegyldigt
til hjemmefusk. Det er kun ved produktion af store styktal at man vil prøve
at få klemt koden ned i et nummer mindre processor.
Med C kommer man hurtigt i gang, og der findes tonsvis af kodeeksempler på
nettet.

Open source compilere til AVR (WinAVR GNU compiler som jeg tidligere har
nævnt som plugin til AVR Studio) er tilmed rigtig godt optimeret, også i
forhold til professionelle compilere. Det skyldes at AVR nok er verdens mest
udbredte fusker-processor. Det vil sige at der er rigtig mange nørder som
har arbejdet på at forbedre compileren.

mvh
Kåre

Re: Programmeringssprog til microprocessorer [ARM gumstix]

Hej Hugo

netCF-vx $65:
http://gumstix.com/store/catalog/product_info.php?products_id18%3

Her er f.eks. et board med netværksgrænseflade med diagram:
http://pubs.gumstix.com/boards/ETHERSTIX/PCB00018-R306 /

/Glenn

Re: Programmeringssprog til microprocessorer
Hej ,
Prøv at kikke på BascomAVR  simple basic
http://www.mcselec.com/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid99%&Itemid54 %

masser af samples og et godt forum

Re: Programmeringssprog til microprocessorer
Pascal, siger jeg også, kik fx på
http://users.iafrica.com/r/ra/rainier/index.htm
Jeg bruger selv denne i øjeblikket til et større projekt (Garmin Nüvi op
mod GSM telefon, se: http://www.innovative.dk/download/interGATE /).

Jeg har selv brugt assembler kodning meget, mest til de compiler jeg
selv har været med til at lave i sidste århundrede.

Men bruge pt pascal, da jeg fandt denne her. Den har et par fejl, men
slet ikke så mange som den anden pascal jeg prøvede først (som jeg ikke
lige kan huske).

Men jeg skal da selv igang med C eller sågar assembler igen. Koden
bliver meget mindre!

Min erfaring:
Pascal - Ikke særlig store firmaer bag, pas på fejl i den oversatte kode
C - Mange store velrenommerede firmaer bag. Sikket ret fejlfri kode
Assembler - Fejlene er man nok selv herre over ;-)

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /
Re: Programmeringssprog til microprocessorer
Hej!

Personligt ville jeg vælge C any day. Der findes et hav af
kodeeksempler/litteratur på nettet lige til at hente og mange at spørge hvis der
er problemer.

På arbejdet bruger vi lige pt. 8051-kernen (Analog Devices Microconverter-serie,
SiLabs F340-microcontroller etc.) via KEiL C-kompileren. Det er et _kanon_
stykke værktøj, omend ikke det billigste... Denne pakke kommer til sin ret når
man benytter sig af RTOS-udvidelsen, hvor man kan lave op til 16 separate tråde
i programmet og lade dem vente på hinanden, sende signaler etc. Rigtig lækkert
hvis man har serielle rutiner som skal vente på at modtage tegn fra UART etc.

Til Atmels controllere kan du f.eks. bruge CodeVision C-kompileren:

http://www.hpinfotech.ro/html/cvavr.htm

Ganske udemærket til mange opgaver, men ikke i samme klasse som KEiL.

Det var bare lige mine 5 cents :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

De fleste (alle måske) avr projekter jeg er faldet over bruger gcc og
det er min erfaring at gcc generelt er en vældigt god compiler.

Hvordan er CodeVision og keil i forhold til gcc?

Re: Programmeringssprog til microprocessorer
Hej!

Well, nu har jeg ikke erfaring med compileren som sådan, men derimod hele
IDE'en. Om GCC er bedre eller dårligere end den CodeVision anvender skal jeg
ikke kunne sige.

Men den plejede da at kunne kompilere min kode ;o)

Jeg har også prøvet gratispakken fra AVRfreaks, men det var skisme en roddet
omgang, idet de har snuppet gratisværktøjer fra gud og hvermand. Så hellere et
lidt mindre setup der bare _virker_.

Men uanset hvad, idag bruger jeg kun KEiL og det er jeg rigtig glad for.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Gratispakken er blevet LANGT bedre med WINAVR plugin til AVR Studio. Det
kører ganske enkelt uden problemer.
Nem installation og udmærket compiler. Og så har man en simpel pakke med
både IDE, debugger og compiler.

mvh
Kåre

Site Timeline