Re: Kapacitans og effektafsættelse i microprocessorer

Grunden til at skiftene angiveligt ikke er 100% rette skulle angiveligt

> være forårsaget af en opstået kapacitans i selve microprocessoren - men > mit spørgsmål er så - hvordan opstår denne kapacitans og er der nogen > der har lyst til at uddybe nærmere om effektafsættelse i microprocessorer?

Der er to fænomener der medfører strømforbrug:

1) Op og afladning af kapacitans. Det er en lille kapacitans i gaten på alle transistorerne i processoren. Hver enkelt kapacitet er meget lille, men når der er millioner af dem, bliver det til noget. Forbindelserne kan også have lidt kapacitans. 2) Tværstrømme når en push-pull udgang skifter. Pg.a. kapaciteterne i gaten, vil der være en stigetid på flankerne og i midten af skifte området vil der være tværstrømme.

Der kan også være en tredie årsag til strømforbrug: Lækstrømme og de vokser med temperaturen.

Reply to
HKJ