Programmeringssprog til microprocessorer

Jeg sidder og leger lidt med at finde ud af hvad man kan lave med sådan
nogle små Atmel fiduser og er så kommet til at fundere lidt over hvilket
sprog der mon er det smarteste at sætte sig ind i for at kunne lave noget
til sådan nogen.
Jeg ved at mange bruger en eller anden C compiler, men jeg har aldrig været
rigtig gode venner med C. Jeg har altid været mere en Pascal mand - i hvert
fald i de gode gamle DOS dage. Nu er jeg mere til Visual Basic (for
applications)

Jeg ved der findes Pascal compilere (MikroPascal) til AVR (og PIC m.m.), men
findes der nogen gode steder med kodesamples til det

Hvad med Basic compilere - er det helt YT

Alternativt må jeg jo krybe til korset og give mig til at lære at C

--

/* Vy 73 de OZ8HP / OZ1IIQ
/* Hugo Pedersen

Eller tage et kig på denne side:

http://www.mikroe.com/en/download /

Der finder du noget af det du søger.

--
mvh Uffe

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

God ide, C er trods alt meget bedre end Assembler og man kan stadig alle
de lowlevel ting som man skal kunne for at have med en AVR at gøre.

Pascal eller Basic ville, selv hvis der var en god compiler, også skulle
have med register-pilleriet at gøre så der er ikke så meget vundet ved
at have et super højniveau sprog.

En anden enorm fordel ved C er at der findes rigtigt, rigtigt meget C
kode på nettet som kører lige fint på en 2GHz PC og en 20MHz AVR.

Det betyder bla. at komplicerede algoritmer kan udvikles og debugges på
PC'en og flyttes til AVR'en når de virker.

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Hvor mange ekstratimer må han som har problemer med å lære C bruke for å
"lære nok til husbruk"?

  Hvor mange timer må man bruke for å få peiling på de aller
nødvendigste bibiolotekene?

HM

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Hvis man allerede kan pascal og basic så skal der ikke ret meget til før
man kan det C der skal til for at kunne programmere en AVR.

C og pascal er jo næsten det samme sprog.

Rolig nu, det er C, ikke Java det her, så der er altså ikke ret meget
man  *skal* forstå af grundlæggende libs og man kan sagtens kode C til
en AVR uden et eneste lib.

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Akkuratt, ja.
Ingen "religiøse" har for vane å forsøke å gi noenlunde eksakte svar.

HM

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Jeg glemte at sige at det tager 2 timer og 47 minutter, uanset hvor lang
tid man har programmeret i pascal og basic, uanset hvilken version af
pascal og basic man før har brugt og uanset hvad man skal kode i C.

Yeah, right!

Hvis du kan programmere i 2 sprog i forvejen vil du meget nemt kunne
lære et tredie, hvor lang tid det tager er en funktion af alt for mange
ting til at nogen kan gætte på det.

Der er intet religiøst i at anbefale C over Assembler, pascal og basic,
fordi der er masser af faktiske gode grunde til at vælge C frem for alt
andet til mcu udvikling.

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Og det gjelder alle?
Bløffmaker.

Nettopp. Derfor bør du ikke slenge så lettvint om deg med floskler som
"ikke tett meget tid"; det gir ikke leseren noen veiledning.

Joda. Det er en religiøs anbefaling slik du gjør det. Det /kan/ være
riktig, men det /kan/ også være feil.

Jeg synes at "nybegynnerer" bør få meget bedre veiledninger. Især når
nybegynnerene legger for dagen at materien er ny og ukjent.

Det stemmer nok, som halv sannhet. Der finnes også en del grunder for å
si at "C" ikke er det absolutte svaret. En 2t, 47min R&C ANSI C er
/ikke/ svaret for generell mcuprogrammering.

En dyktig C-programmerer løse mange oppgaver med C, man mange oppgaver
er "umulige". Et eksempel:

Du vil bruke en assemblerprogramstump fra en AN. Den skal bare endres på
noen få punkt.

Her kommer C-eksperten til kort.

HM

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Næh egentlig ikke.
Han finder bare en anden programstump som er skrevet i C... ;-)

mvh
Kåre

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Eller bruger det med et asm-statment 8)

    Mvh
        Kimjand

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Ja, det hedder sarkasme.

Hvorfor ikke?

Pascal og C er ret nært beslægtede, så det er ret nemt at lære C når man
kan Pascal.

Hvis man aldrig har kigget på C ved man ikke at man kan overføre meget
af sin Pascal-viden til C og komme hurtigt igang.

Nej, det er noget fordrukkent sludder, C-eksperten er ikke C-autist, så
derfor skriver han blot lidt inine assembler og kommer videre med
programmet.

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Kjekkasen motsier seg selv; han forutsetter assemblerkunskap:-(

HM

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Nej, jeg modsiger ikke mig selv, selvfølgelig skal man kunne lidt
assembler til at krydre sin C med når man programmerer AVR, det gør ikke
C mindre værd.

... men det er sandt for *alle* højniveau sprog, denne tråd handler om
hvorvidt Pascal, Basic eller C er det bedste højniveau sprog til en AVR
og det er helt stensikkert C.

Hvis du gerne vil kode alting i Assembly så gør du bare det, men os
andre der gerne vil kunne læse koden bagefter kan med fordel benytte C.

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Så vidt jeg husker, så starter det slik:

# Som å banne i kirken, men jeg foreslår, bruk ASSEMBLER til du forstår
# arkitekturen i kontrolleren.

# HM

For å komentere med en halvhundre år gammel spørsmålstilling:

Hvorfor skal jeg bruke 12 timer for å skrive et program som løser
oppgaven på en time når jeg kan bruke en time på et BASIC-program som
bruker 12 timer på å løse oppgaven?

HM

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Fordi jeg har 200 timer til at løse opgaven i.
Altså har du brugt 1 time på at løse en opgave som opfylder kravet, lige så
godt som hvis du havde brugt 12 timer.

mvh
Kåre

Re: Programmeringssprog til microprocessorer

C og sE5% bruge Keil uVision sE5% er man meget godt kF8%rende.
Og sE5% lidt asm hvis det gE5%r helt galt.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - D8%nskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Lær C. Næsten alle bruger C, så der er langt større mulighed for at finde
halvfærdige kodestumper og hjælp på nettet.

Er det til hjemmefusk, villle jeg bruge Atmel's eget udviklingsmiljø, og så
bruge WinAVR plugin. Så har du et godt udviklingsmiljø, debugger, Assembler
og C-compiler kørende. Det kører uden problemer for mig. Jeg er ellers vant
til at bruge professionelle compilere til dagligt.

mvh
Kåre

Re: Programmeringssprog til microprocessorer
Jeg har set lidt på AVR Studio og det ser ret godt ud.
Jeg har også prøvet lidt med CodeVision og den er heller ikke dum.

Så jeg får testet mit hjemmelavede bræt godt af og det ser ud til at være
fornuftigt skruet sammen. Dog skal jeg nok have lave nogle flere I/O kort
med forskellige funktioner.

--

/* Vy 73 de OZ8HP / OZ1IIQ
/* Hugo Pedersen
Re: Programmeringssprog til microprocessorer

Hvis det er til hurtige små projekter, kan PICAXE klare det, den kodes i
basic igennem 2 modstande, så ingen dyre programmers eller andet udstyr.

Der er grænser for hvad de PICAXE kan, til gengæld kan man udvikle meget
hurtigt på dem.

/Jan

Re: Programmeringssprog til microprocessorer
Så vidt jeg kan se er PICAXE en anden type CPU og da jeg allerede har lavet
et hjemmestrikket udviklingsboard til AVR er det nok ikke den vej jeg går
:-)

--

/* Vy 73 de OZ8HP / OZ1IIQ
/* Hugo Pedersen