ledningskvadrat / ampere?

Hej NG

Jeg skal flytte 8,75 ampere i 12V Er det ok med 0,75 mm² ledning? Jeg har allerede prøvet, det ser ud til ag gå fint, ledningerne bliver ikke varme.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Petersen_Michael skriver:

Hvor langt ? Kablet kan let bære strømmen (tænk husinstallation, der kan du trække

10-13 A på en 0,75). Men, hvor stort et spændingsfald kan du tåle at have ?

Brug dette program til at udregne spændingstab:

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Nah, pas nu på. Stærkstrømsbekendgørelsen siger nu 1,5mm2 og der må du sætte en 13A sikring i tavlen (i gamle dage var det kun 10A). 0,75mm2 må slet ikke bruges til husinstallationer.

Peter

Reply to
Peter Andersen

Peter Andersen skriver:

Hov, det er vidst rigtigt....

Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

5 meter i hver retning.

Njae.. er det ikke 1,5 mm² du tænker på?

Ved ikke, men tabet i 0,75 mm² er ikke større end at jeg nemt kan acceptere det.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Petersen_Michael

Jeg har bevidst henvendt mig i news:dk.teknik.elektronik, da der er tale om

12V. Hvis jeg bekymrede mig om husholdningsinstallationer og 230V eller 400V havde jeg spurgt i news:dk.teknik.el ;o)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Petersen_Michael

I så fald tror jeg du lige har svaret på dit spørgsmål :-)

Peter

Reply to
Peter Andersen

Det er jo et spørgsmål om hvad jeg skal bruge i den anden ende.. Ikke hvordan kablet har det med effekten / tabet..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Petersen_Michael

"Petersen_Michael" skrev i en meddelelse news:43d1de2a$0$2104$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

du kan altid se strøm værdien her

på side 20 er der tale om strømværdi efter internationale regler på side 21 er det de danske forsimplede regler her giver 1.5mm2 CU 13.5A i strømværdi

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Tak for det, på side 21 kan jeg se at ved normale varmeafledningsforhold kan jeg trække 9 A igennem 0,75 mm²

Når ledningerne hænger frit et normalt tempereret rum, må varmeafledningsforholdene være normale *B*

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Petersen_Michael

"Petersen_Michael" skrev

kan

Nej det er faktisk ekstraordinært gode varmeafledningsforhold.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Ohms lov er din ven...

Med en strøm på 5 meter dobbeltledning, har du 10meter ialt i strømkredsen.

Modstanden i en leder med 1kvmm er ca 18mOhm pr meter.. Derfor er modstande i dit tilfælde ca 0.24 Ohm. Slæber du 8.75Amp gemmen dem bliver spændingsfaldet 2.1Volt. Rundet lidt af får du 10Volt ved din forbruger.

Egenopvarmningen er også til at beregne. Hvis der ligger 2V over ledningen, og du trækker 8.75Amp, afsætter du ca 18Watt, eller ca 4watt pr meter dobbeltledning. Det er ikke noget problem.

Det kan du så tage stilling til om du kan bruge eller ikke.

Ok, så kan jeg flytte 10 A igennem :-)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Petersen_Michael

Mon du også har tænkt på at sætte en sikring foran? Laver du en kortslutning, går der LYNHURTIGT ild i sådan noget.

Erling

Reply to
Erling

Jeps, der er mokket en sikring ind på primærsiden af trafoen. Det var der ikke på den originale trafo, hvilket i høj grad var med til at slå den ihjel - den kunne ikke i længden holde til at yde 40% mere end specificeret..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Petersen_Michael

Ok. Jeg var måske lidt på glat is, men jeg forestillede mig et eller andet forsynet fra et bilbatteri. Alligevel er det en meget tynd ledning, navnlig hvis man ikke har en sikring FORAN ledningen, og ikke på en traffos primær. Den foran traffoen er til at beskytte denne, og dermed en brandsiking.

Erling

Reply to
Erling

0,75 mm² fylder ikke alverden, men som
skriver på side 21 kan jeg trække 10A igennem uden problemer.