ledningskvadrat / ampere?

Hej NG

Jeg skal flytte 8,75 ampere i 12V Er det ok med 0,75 mm² ledning?
Jeg har allerede prøvet, det ser ud til ag gå fint, ledningerne bliver ikke
varme.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Hvor langt ?
Kablet kan let bære strømmen (tænk husinstallation, der kan du trække
10-13 A på en 0,75).
Men, hvor stort et spændingsfald kan du tåle at have ?

Brug dette program til at udregne spændingstab:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Re: ledningskvadrat / ampere?

Nah, pas nu på. Stærkstrømsbekendgørelsen siger nu 1,5mm2 og der må du sætte
en 13A sikring i tavlen (i gamle dage var det kun 10A). 0,75mm2 må slet ikke
bruges til husinstallationer.

Peter

Re: ledningskvadrat / ampere?

Hov, det er vidst rigtigt....

Re: ledningskvadrat / ampere?

Jeg har bevidst henvendt mig i news:dk.teknik.elektronik, da der er tale om
12V.
Hvis jeg bekymrede mig om husholdningsinstallationer og 230V eller 400V
havde jeg spurgt i news:dk.teknik.el ;o)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: ledningskvadrat / ampere?

5 meter i hver retning.

Njae.. er det ikke 1,5 mm² du tænker på?

Ved ikke, men tabet i 0,75 mm²  er ikke større end at jeg nemt kan acceptere
det.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: ledningskvadrat / ampere?

I så fald tror jeg du lige har svaret på dit spørgsmål :-)

Peter

Re: ledningskvadrat / ampere?

Det er jo et spørgsmål om hvad jeg skal bruge i den anden ende..
Ikke hvordan kablet har det med effekten / tabet..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: ledningskvadrat / ampere?

du kan altid se strøm værdien  her
http://otradanmark.dk/Images/kabellommebog.pdf på side 20 er der tale om
strømværdi efter internationale regler på side 21 er det de danske
forsimplede regler her giver 1.5mm2 CU 13.5A i strømværdi

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Tak for det, på side 21 kan jeg se at ved normale varmeafledningsforhold kan
jeg trække 9 A igennem 0,75 mm²

Når ledningerne hænger frit et normalt tempereret rum, må
varmeafledningsforholdene være normale *B*

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: ledningskvadrat / ampere?

kan

Nej det er faktisk ekstraordinært gode varmeafledningsforhold.

Mvh. Uffe Ravn

Re: ledningskvadrat / ampere?

Ok, så kan jeg flytte 10 A igennem :-)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: ledningskvadrat / ampere?

Ohms lov er din ven...

Med en strøm på 5 meter dobbeltledning, har du 10meter ialt i strømkredsen.

Modstanden i en leder med 1kvmm er ca 18mOhm pr meter.. Derfor er
modstande i dit tilfælde ca 0.24 Ohm. Slæber du 8.75Amp gemmen dem
bliver spændingsfaldet 2.1Volt. Rundet lidt af får du 10Volt ved din
forbruger.

Egenopvarmningen er også til at beregne. Hvis der ligger 2V over
ledningen, og du trækker 8.75Amp, afsætter du ca 18Watt, eller ca 4watt
pr meter dobbeltledning. Det er ikke noget problem.

Det kan du så tage stilling til om du kan bruge eller ikke.

Bo //

Re: ledningskvadrat / ampere?

Mon du også har tænkt på at sætte en sikring foran? Laver du en
kortslutning, går der LYNHURTIGT ild i sådan noget.

Erling

Re: ledningskvadrat / ampere?

Jeps, der er mokket en sikring ind på primærsiden af trafoen.
Det var der ikke på den originale trafo, hvilket i høj grad var med til at
slå den ihjel - den kunne ikke i længden holde til at yde 40% mere end
specificeret..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
Re: ledningskvadrat / ampere?

Ok. Jeg var måske lidt på glat is,
men jeg forestillede mig et eller andet forsynet fra et bilbatteri.
Alligevel er det en meget tynd ledning, navnlig hvis man ikke
har en sikring FORAN ledningen, og ikke på en traffos primær.
Den foran traffoen er til at beskytte denne, og dermed en brandsiking.

Erling

Re: ledningskvadrat / ampere?

0,75 mm² fylder ikke alverden, men som
http://otradanmark.dk/Images/kabellommebog.pdf skriver på side 21 kan jeg