Lednings kvadrat tabel ved 12V

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken kvadrat ledning der skal bruges
ved hvilken strøm når vi snakker om 12V DC. Meget gerne med en tabel.

Håber der er nogen der kan hjælpe, jeg er i gang med ledningsnettet i min
gamle Jeep.

/Grønne

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

Det bestemmer du selv. Det kommer an på, hvor stort et spændingstab du
kan acceptere

Her er en god start:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V
Spændingstabet er vel ikke det værste, men ledningerne skulle jo helst ikke
smelte samme, det ver mere det jeg var bange for.

Der vil jeg så starte...

Takke for det hurtige svar.

/Grønne

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

bruges

Hej

tror som tommelfinger regel vi brugte 4A pr mm2 ved 24V

Kasper

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V
Og det vil så sige 2A pr. mm2 ved 12V ?

/Grønne

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

Så er du i al fald MERE end godt kørende.....

men tjek i programmet du fik et link til

Kasper

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

Næppe - hvis du skal brænde samme effekt af ved 12 volt, er strømmen
dobbelt op ~ endnu større kvadrat.

Til f.eks forlygter på en bil bruges til 1.5 kvadrat - 60w/12v ~ 5a

--
snipped-for-privacy@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

kommer jo også an på længden af kablet....

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

Der er jo flere ting at tage hensyn til:

Spændingstab

Accepteret temperaturstigning

Løber ledningerne i lukkede kanaler

Er der flere højstrømsledninger i samme bundt

og så vidre.

Mvh Max

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V
Hej Jan,

Hvis Ohms lov stadig gælder er _ledningen_ da ret ligeglad med om
driftsspændingen er 12 eller 24V, nnA i nnOhm giver samme spændings_fald_.

--
Venlig hilsen,
Søren

Nejda, alle de såkaldte kloge hoveder herinde har sat den ud af drift.
Vi må opfinde en ny og mere tidssvarende Ohms lov. ;)

--
Martin

P.S. Der er en lille fejl i min e-mail adresse.

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

Spændingen er ligyldig.  Ihvertfald i denne sammenhæng.

Spænding er kun afgørende for den isolation der er på kablet.

Mvh.  Jørgen

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V
Det vil sige, at 'tommelfingerreglen' med 4A pr. mm2 stadig holder ?

(sådan en reglen har jeg efterlyst mange gange - men her er den altså !)

Det lyder af lidt lidt - når man tænker på en alm. stikkontakt, hvor der kan
trækkes 10A.
Tilledningerne er vel ikke her 2,5mm2 - eller hva' ?

Mvh KS

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V
hejsa

Nu vil jeg nok heller ikke begynde hverken at prøve eller praktisere at
trække 10 A fra en enkelt stikkontakt, medmindre jeg ved at jeg har et lidt
tykkere end en normal 2x0.75 kvadrat på.
Ydermere ville jeg også gerne have lidt styr på hvor og hvad de forskellige
faser i tilsluttet i huset/lejligheden/whatever. 10 A er jo størstedelen af
en fase i et ganske almindeligt hus i dag.

--
Martin

P.S. Der er en lille fejl i min e-mail adresse.

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

Tilslut en el-kedel og du er deroppe ad (2000W+) og så har man jo ofte
også en kaffemakine og brødrister i køkkenet som man kunne "risikere" at
have siddende på samme fase. Og så er man helt sikkert over de 10 A. Det
er jo ikke usandsynligt at man kan have alle tre dele igang på sammetid.

- Lars

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

Hvem sagde at der er 0,75 til en stikkontakt? godt elektronikere ikke
er elektrikere.

Ja det er rigtigt.. Derfor er der også regler i
stærkstrømsbekengørelsen som gør at disse problemer er ikke
eksisterende idag, hvis det bliver lavet lovligt. Fx minimum 2
lysgrupper, uanset hvor lille lejlighed man måtte have. Minumum
fordelt på 2 lysgrupper til stikkontakterne i køkkenet, og en vis
antal stikkontakter i køkkenet og andre andre steder.

Men man kan trække rimeligt meget ud af en 10A stikkontakt.. Jeg prøve
for et støkke tid siden... 2KW elkedel, 2KW varmeblæser og 0,5Kw
brødrister. Fra samme stikkontakt, kunne sagtens nå at koge en kande
vand, 2 minutter holde sikringerne... og det kan kablet sagtens klare.
Dog har jeg rigeligt med grupper i mit køkken... 1 3 faset 13A gruppe
til 3 stikkontakter. 1 13A gruppe kun til elkedel, og så ellers normal
lysgruppe til en enkel stikkontakt, og seperart gruppe til køleskab.
og så selvfølgelig til komfur.

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V
Hejsa

Og at dem der svarer i denne her tråd, evt. lærer at læse hvad der står, og
ikke læser hvad de TROR der står.
Der står INTET om hvor tykt et kabel der er bag kontakten, men hvor tyk
ledningen er der normalt sidder monteret i en stikprop..

/Hauge

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V
Hej Bjarke,

Hmmm, en af mine gode venner er nu _både_ elektriker og elektroniktekniker
;)

Det hjælper bare ikke meget når ens elnet er fra før den lovgivning -
sølle 10A til _hele_ lejligheden (dog kraft til komfuret).

Det går også forbavsende godt med 2..3 PC'er, elkedel brødrister og lys
samtidigt, de få sikringer jeg har skiftet i over 10 år har været af andre
årsager (kortsluttede apparater og den slags) - hurra for
ledningsmodstand.

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V
Hejsa

Og træge sikringer :)

--
Martin

P.S. Der er en lille fejl i min e-mail adresse.

Re: Lednings kvadrat tabel ved 12V

bruges

En af mine venner og mig rewirede en gang en Citroên Mahari, efter en
elbrand.

Vi brugte 1,5 kvadrat over alt, undtagen til:

Starter, generator, tændingskontakt, horn, forsyningen til de 5 lygterelæer,
ampermeteret, sikrings panelet, samt oliefyret.

Jeg kan ikke helt huske det, men jeg mener at det var 600-700m. og det tog
fra kl 13 til 6 næste morgen.

Kig for øvrigt ind i News:dk.fritid.bil

Mvh.

Site Timeline