TEORI : lednings tykkelser

Hej

Jeg er midt i en diskution med en der mener at v=E6re ved at bygge en elbil der kan lade helt op p=E5 10 minutter. jeg har pr=F8vet at forklare ham om ohm's lov og hvad det entlig betyder at lade 750KWAh fra en 230 volt kilde.

s=E5 er der nogen der har en calculator der kan regne kabel tykkelsen p=E5 en kobber kabel der kan tr=E6kke 20K Amp , l=E6ngden er vel kun to meter, jeg h=E5ber at han skal parkere t=E6t p=E5 sit lade-atom-kraft-v=E6rk.

:-) Martin

Reply to
martin

Og de 20kA vil han hente i en almindelig husholdning ?

-et godt råd: opgiv diskussionen :-)

kWAh - hvad betyder det?

Klaus D. Mikkelsen (google gro

kilo Watt Ampere Hora (timer)

Reply to
Benny Nissen

watt/ampere ny SI enhed lol

Reply to
ER

Du kan downloade

Den kan beregne spændingsfald og effekttab (et 300 kvadrat kabel på 2x2 meter med en strøm på 20kA har et tab på 93 kW)

Reply to
HKJ

Benny Nissen skriver:

Altså: kiloVolt x Ampere x Ampere per time?

eller kV/A2/h ?

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Så ville jeg nok finde nogle andre kabler :)

Reply to
Brian H

Nej. kV * A * A * h.

kVA^2h.

--
Mvh
Jesper Poulsen

Jesper Poulsen skriver:

Åh, ja. Det er for længe siden jeg har skrevet formler.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

martin skriver:

20KA fra et 230 volt stik?

Damn der bliver drøn på, da du maks kan trække 13A kontinuerligt på et traditionelt 230 volts stik i hjemmet.

Han vil altså forbinde til 1000 stikkontakter?

Vil det da hjælpe?

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

En munter, men ellers ukendt måleenhed for ???

Hauge skriver:

Hvis de var på hver sin sikring var vi godt på vej.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Så må vi håbe at mastesikringen holder :-)

Under alle omstændigheder er det ikke et projekt til husholdningsstrøm...

martin skriver:

Nu "matematikker" vi lige med den sjove måleenhed.

750.000 = 230v x XA^2 / 0,1666 time 750.000/230/0,16666 = XA^2

19565 = XA^2

Sqrt19656 = A = 140A

Hejsa,

Nu plejer standardsvaret ved elforsyningerne om kortslutningsstrøm ved husstandens stikledningstilslutning at være 6kA.

Så hvis 'man' holder sig under for I^2*t kurven for alle efterfølgende sikringer kan 'man' jo godt få nogle kA i nogle millisekunder (eller sub-millisekunder).

- Til gengæld er der så ingen spænding....

Det oprindelige spørgsmål er rent teoretisk og ude af proportioner med virkeligheden.

/Claus

Reply to
Claus

-ja der er en kort, men kritisk tid, inden sikringen afbryder.

ingen spænding, ingen effekt...

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om disse batterier da det nok relaterer sig til den seneste uges snak om El-biler. Jeg kender Truck-batterier på 720AH der skal lades med ca 80 Ampere i ca 14 timer, men de er/var store og tunge som et ondt år og leverede kun

48 Volt. Lidt hovedregning siger at de truckbatterier kunne yde op til 35KWh pr opladning så der er da noget af et spring op til 750KWh (som jeg læser det).

Et forsigtigt forsøg på at beregne indgangsstrømmen til laderen siger 17

- 20 Ampere på een fase. (laderne kørte på 400Volt Kraft så det er kun et tænkt eksempel)

Bilbatteriet er +20 gange større og skal lades på +80 gange mindre tid = ca 30.000 Ampere på lysnetsiden. Det er mere end der løber i 400KV højspændingsledningerne. Jeg ved ikke om der findes superledende kabler der kan klare det men det bliver da vist nødvendigt. Er der nogen der så har regnet på magnetfelterne fra sådan et kabel?

Hvor stort er batteriet i Teslaen (elbil) forresten til sammenligning ?

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

ja jah... det er altid sjov at se hvor mange (relevante) svar der kommer n=E5r man laver en sl=E5 fejl

der skulle selv f=F8lgelig v=E6re 750 KWh ( efter mine beregninger vejer det i =F8vrigt 4500 Kg ).

Reply to
martin