+9 volt om til -9 volt.

Hej,

I forbindelse med et lydtryksmåling projekt har vi lavet en forstærker trin
til en mikrofon. Vi havde planer om at forsyne opamps med +,-9V fra max232.
Men idag har vi fundet ud af at max232 kan ikke levere det. Vi bruger 6x1,5
baterier til at forsyne systemet. Findes der en enkelt IC løsning til sådan
en konvertering?

Re: +9 volt om til -9 volt.
Kan i ikke bare tage to 9V celler (de små firkantede, tror de hedder D)
og sætte i serie?
Vupti! +/-9V uden at blinke...

mvh.
Kåre

Re: +9 volt om til -9 volt.

trin
max232.
6x1,5
sådan
Jeg plejer at lave et kunstigt nulpunkt vha. en spændingsdeler og en opamp.
Men denne løsning er uhandy til mange DC applikationer hvorfor man der tit
anvender en simpel DC DC konverter kreds fra f.eks. Maxim hvor man kan vælge
en der bruger en spole eller en Charge Pump udgave: søg selv på
http://para.maxim-ic.com/ Dog ser det ud til at i er nødt til at have en
mindre spænding end 9V på  indgangen. Men spændingsdelere laves jo relativt
nemt når vi taler små strømme.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1728 Hvis man synes det er
sjovt kan man også selv implementere en DC DC konverter med en oscillator og
et ensretter kredsløb hvor der ensrettes negativt + lidt filtrering til
sidst. Oscillatoren kan laves på utallige måder f.eks. en simpel AMV kobling
med en schmitt trigger (f.eks. 4093) eller en 555. Denne løsning duer dog
kun til relativt små strømme da riplen ellers hurtigt bliver for stor og
sluteligt stopper oscillatoren.

Re: +9 volt om til -9 volt.

Jeg har selv brugt en RS232 kreds mange gange, og det er faktisk en god
ide, da de er billig og let at filtrere.

Kan I bruge een RS232-kreds for hvert trin ?

Alternativt er at bruge en lille svitcher blok. Jeg bruger nogle typer,
der leverer +/-12V, 250mA. Herfra kan I evt regulere ned til 9V. OK
intet er gratis, g jeg tror jeg giver ca 130kr i indkøb. Her i huset er
det lagervare, med 9-36V input

Bo //

Re: +9 volt om til -9 volt.
Hej.