230V AC -> 5-12V DC uden trafo

Hejsa

Hvordan laver jeg nemmest 230V AC om til 5-12V DC uden brug af trafo?
Der stilles ikke krav til præcision da der kun skal drives en motor der skal
føre en skinne fra punkt A til B med en stop-knap i hver ende.
Faktisk er det bare en åben-luk funktion, lidt ligesom skuffen i et CD-drev.

Mvh
Benjamin

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo

Det kan du ikke gøre så det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Du kan sænke spændingen med modstande hvis strømforbruget er meget lille og
ensrette, men der vil være berøringsfare ved alle ledere, og en motor til 5
V er ikke isoleret til netspænding.

Du er nødt til at bruge en trafo.

Hilsen Aksel

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo

Ja, det havde jeg også sådan lidt på fornemmeren..

og
5

Tja, der røg den mulighed for at spare plads..
Nå hellere spare livet end pladsen..
Hvilken trafo kan anbefales rent dimensions-mæssigt (så lille som muligt)?
Resten kan jeg vist godt hitte ud af :o)

Mvh
Benjamin

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo

De fåes ret små, hvor meget strøm skal du have ud af den?

Mvh. Uffe Ravn

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo

Det bliver max. 500 mA der skal trækkes på den, og det er måske højt sat men
jeg vil være sikker på at der nok "juice" at tage af :o)

Mvh
Benjamin

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo
Denne her:
http://www.el-supply.dk/?Gid14%2&Vid79%62
6V, 500mA - 41x35x28mm
32,50 DKK

mvh.
Kåre

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo

brug en lader fra en aflagt mobiltelefon. det må kunne findes til ",koster
næsten helt gratis"

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo

    App. Note AN954 fra Microchip har svaret der.

    "http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId18%24&appnote=en021083"

    Men som en anden skriver, så er det ik skide smart at bruge denne
løsning, så du skal virkelig ha en god begrundelse til ikke at bruge en
trafo, og du skal gøre det forsvarligt.

--
VH
Lars Molnit

"http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId18%24
&appnote=en021083"

Takker for linket, der er er par eksempler i databladet der giver mulighed
for at sikre sig, men desværre ikke nok.
Desuden kan man heller ikke trække mange mA ud af sådan en fætter (iflg. det
jeg kunne læse mig til), så den er ikke så brugbar alligevel.
Jeg skulle helst op på omkring 500 mA i spidsbelastning, det er højt sat men
jeg vil gerne være på den sikre side :o)
Igen (som jeg svarede til Aksel), så var det pladsen jeg havde i tankerne
først, men jeg kan godt se at det ikke skal have 1. prioritet..

Mvh
Benjamin

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo

    Jeg har lavet nogen stykker, og må indrømme at håndreglen er ca. 100mA
maks er virkelig at stramme den, så 500mA er alt for meget... så heller
en Switchmode tingest baseret på noget fra www.st.com.

    ved 500mA skal du bruge så store kondensatore til denne løsning, at du
skal bruge mere plads end transformer konstruktionen ;) ellers er der en
kreds fra st.com som kan klare sig uden transformer.

--
VH
Lars Molnit

mulighed
det
men
tankerne

Jeg har rodet med en galvanisk 220 volt sw løsning, og er kommet til den
løsning at det mindste og billigste er TinySwitch-II familien fra Power
Integrations. ( www.powerint.com )

Benny

Re: 230V AC -> 5-12V DC uden trafo

    :) det er helt klart til dato året største guldkorn for mig fra denne
grupp ;)

    Hvordan køber du dem hjem(firma) osv. ??? og hvor for du trafoerne fra ???

--
VH
Lars Molnit