12v dc til 3faset/ac

Hej!

Jeg går og tumler lidt med en måske umulig idé.

Der findes børsteløse motorer og regulatorer til modelfly og lign, men det er ikke helt det jeg mangler.

Jeg har en 3faset motor til 12v, jeg mangler en "dims" der kan lave 12V fra en akkumulator om til 3faset 12V/AC Dem fra modelflyene indeholder både bremse, fartregulator og en masse andet, jeg skal bare bruge en der får motoren til at starte på fuld skrald når/hvis jeg trykker på en knap.

Er det en helt umulig opgave at bygge noget der kan det ? Jeg er ikke stærk i elektronik, men lodde det kan jeg :-)

Nogen der kan/vil hjælpe lidt ?

Mvh Kaj K Thomsen

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

Elektor har flere artikler om emnet.

Mvh, Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Kaj

Det virker som en af disse "gå over åen efter vand" opgaver, hvorfor lige den motor og hvad præcist skal du bruge det til ?

Hej Max !

"Max" skrev :

Det er endnu en af de her towlige ideer der dukker op engang imellem. :-) Jeg har en 50cc 1cylindret motor fra en knallert jeg leger lidt med, og så opstod ideen med at lave elstart på den. Jeg kender lidt til de her børsteløse motorer fra modelflyene og de er ret stærke i forhold til størrelsen. Så var det jeg tænkte på om ikke jeg kunne overføre princippet til min knallertmotor.

En diy LRK motor ligner jo egentlig det jeg prøver på at lave- bare mit svinghjul er noget større :

Jeg har fundet noget 9polet statorblik der passer i diameter med svinghjulet på motoren, og har viklet den i stjernekobling. Nu mangler jeg så noget der kan lave de 3faser, så jeg kan se om "motoren" også er stærk nok til at trække krumtappen rundt.

Der må grines :-)

Mvh Kaj

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

Hej!

"Uffe Ravn" skrev

Tak for hintet, jeg prøver lige om biblioteket kan skaffe dem hjem. Ved du ca. hvornår de har skrevet om emnet ?

Mvh Kaj

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

elektor har en stor artikkel i febuar nummeret 2006 har hele feb nummert elektronisk med det fylder 7,2 mb

vh. lars (fjern spam) for replay download2@(spam)mail.dk

"Kaj Kristian Thomsen" skrev i en meddelelse news:43f2fc81$0$2105$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
lars madsen

Hej

Se her: news:43f30f85$0$2502$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk Er det noget du kan bruge? Mvh Monie

"Kaj Kristian Thomsen" skrev i en meddelelse news:43f2602f$0$2095$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Hej

"Monie Jacobsen" skrev :

Jeg får bare at vide at meddelelsen ikke findes hvis jeg klikker på linket men jeg går udfra det er det diagram du har lagt i dk.binaer ?

Min viden rækker ikke så langt, men det ser ud til det er nemt at bygge, så det vil jeg da lige prøve. De fleste af stumperne har jeg i forvejen. Der er dog 2 ting jeg ikke lige kan hitte ud af, til venstre på billedet er der en "start" kontakt. Herfra forsvinder der en forbindelse ovenud af skemaet hvor skal den gå hen ( Der er også en fra IC3 der forsvinder ) skal de 2 forbindes ?

Hvad er den højre kontakt ( S1) til, jeg kan ikke læse hvad der står ved den ?

Mvh Kaj

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

Nevermind, den del løste sig selv da jeg printede det ud.

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

hej kaj og andre

her er et direkte link til elektor feb 2006 har lige lagt det online for en kort bemærkning

"lars madsen" skrev i en meddelelse news:43f301e1$0$27578$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Reply to
lars madsen

Ok

Linket virker her- men ok - det ligger jo i dir: dk.binaer. Når du har lavet og prøv dette vil jeg gerne hører fra dig om resultatet.

Mvh Monie

"Kaj Kristian Thomsen" skrev i en meddelelse news:43f3216b$0$2093$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Reply to
Monie Jacobsen

Jeg opdage lige at du skrev, at du ikke kunne se hele digrammet.. Send mig din e-mail-adresse og jeg vil sende dig hele JPG-filen

Min E-mail: mjs AT nypost DOT dk

[...]

Nej da, det er da en fin ide, men jeg syntes ikke det er den rigtige måde at angribe det på. For det første vil det vel være nærliggende at lave tingene til 6 Volt da man kan lade sådan en akkumolator direkte. Og det vil måske være bedre at bruge en lille motor med et gear på for at få moment nok.

Så er det vist nemmere / billigere at få fat i en startmotor fra en 30/45 scooter

--
****  Calle  ****
Reply to

Hej Calle

"Calle." skrev

Så mangler jeg stadig tandkrans/startdrev osv, og det er heller ikke lige sådan at få plads til desværre.

Mvh Kaj

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

Hej Max

"Max" skrev

Tjoh du har sikkert ret, jeg valgte bare 12V fordi jeg har nogle 12V 7Ah gel batterier stående på hylden - og fordi jeg fik den ide at montere et 3polet 2skifterelæ mellem motor/starter og dimsen der laver de 3faser.

Ifølge min teori kan jeg så skifte forbindelserne rundt, sådan at når motoren er startet virker den som en 3faset generator og jeg kunne så bruge en laderegulator som der sidder på min motorcykel. Men teori og praksis følges som bekendt ikke altid ad :-)

Mvh Kaj

Reply to
Kaj Kristian Thomsen

Hej Kaj

Ok, noget i stil med en Dynastarter som bruges på mange små bådmotore bl.a.

Jeps, men er dynastarterene ikke normalt dynamoer og ikke generatorer?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

Jeg må tilstå at jeg opfatter de to begreber som det samme.

En dynamo laver jævnstrøm, en generator laver vekselstrøm (som i køretøjer bliver ensrettet) En dynamo laver strømmen ved at rotoren drejer i et statisk magnetfelt. En generator laver strømmen ved at et magnetfelt drejes om statiske spoler.

En dynamo kan man bare sætte jævnspænding på, så kører den. En generator skal have vekselspænding.

Leif

Reply to
Leif Neland