Latest threads in Electronics (Swedish)show only best voted threads

Subject Author Posted Replies

Led-lampor hur funkar de egentligen?
Har sett att nu så finns det led-lampor för 230V med E27- och E14-sockel. De förbrukar runt 1W och lyser ännu ganska svagt. Jag ser att priserna sjunker, och man blir ju lite nyfiken på dem....
1
1

Philips experimentlådor, t.ex. EE 2 003
Jag hittade en sida med Philips experimentlådor . Jag byggde själv en hel del av dessa från 11-12 års ålder. Jag hade EE 2050 och senare EE 2051, se . En idé vore att bygga vissa av dessa igen...
4
4

Byggt FM- och AM-radiomottagare
Jag har byggt FM- och AM-radiomottagare. De fungerar bägge men de är inte så bra. Man kan bara ta emot några få starka stationer. Jag kan t.ex. på FM få in P1 och på AM (SW 1 och SW 2) ryska...
2
2

Styrt uttag
Jag försöker hitta ett 12V-styrt uttag. Typ ett vanligt grenuttag eller förlängningssladd med inbyggt relä så jag kan slå på/av nätdrivna saker från en lågspänningsmojj. Självklart kan...
3
3

Är Creative Zen bra avseende brusnivå n?
Tänkte köpa en mp3-spelare, för min Sony Ericsson K610i (telefon) är oanvändbar för ljuduppspelning på grund av brusnivån. Därför undrar jag hur Creative Zen är vid mycket låg volym. Jag...
1
1

Metallskrot Transport och Metallåtervinning i Väst Sverige
Giuen Holding Ltd. Industries s=F6ker uppdrag f=F6r komplexa rivningsjobb. Vi har tillg=E4ngliga kompetenser f=F6r snabbt inst=E4llande vid rivningsuppdrag. Industriella omstruktureringar f=F6r...

Behörighets fråga grenuttag
Har en brytare 220v fast monterad utv=E4ndig. F=E5r icke beh=F6rig eller beh=F6rig koppla in grenuttag via denna? Beh=F6ver fler uttag.
4
4

LÃ¥nga USB-kablar
"Regelboken" för både Firewire och USB stipulerar maxlängden för kablar till 4,5 meter. Detta är också den vanligen förekommande maximala längd som man kan se i handeln. Jag har dock under...
1
1

Meckade tv-ut
Polaren hade bytt tv. Ingen bild p=E5 tv'n. Pillrade med datorn s=E5 datask=E4rmmen blev svart :-( System=E5terst=E4llning blev r=E4ddningen. I fels=E4kert l=E4ge f=F6rsv= ann nvidakortet. Provade...
1
1

Spisplatta
G=E5r det att s=E4tta turbo(2000w) platta, d=E4r det sitter "s=E5splatta" (1000 eller 1500w)? Eller =E4r regleringen inte anpassad f=F6= r 2000W. Har =E4ven en platta med br=E4nd slinga, den borde...

Förlänga räckvidd på radio fjärr
Kan man f=F6rl=E4nga r=E4ckvidden p=E5 en radio fj=E4rr typ nexa? Hur? Hj=E4lper det att h=E5lla fj=E4rren n=E4ra en ansl 220v kabel?
10
10

Foliehatten

tv dvd eko
Har en dvd rw med h=E5rddisk och dbv-t, till tv'n. K=F6r jag ljuded fr=E5n den till stereon, och ljudet p=E5 i tv'n. S=E5 blir det en f=F6rdr=F6jning/ eko. Precis lagom f=F6r behagligt fylligt ljud.

Data skärm brytare
Har 2 st datorsk=E4rmar nu (en tv). Skulle vilja v=E4xla sk=E4rm med en enkel brytare. N=E5n som sett n=E5tt p=E5 feltema, jula eller dyl aff=E4r?
1
1

Datorn in i platt tv
"felaktig signal" :-( =C4ndrade en inst=E4llning till 60Hz s=E5 blev det b=E4ttre. Men h=F6ger klick-inst=E4llningar buggar. Har" standard plug and play " sk=E4rm nu. f=E5r f=F6rs=F6ka =E4ndra. Bara...