trefas symaskinmotor av modell grövre

Jag köpte en gammal industrisymaskin till min fru i gaar, denna har en
trefasmotor.
Denna kan kopplas i trekant, eller i stjärna (om det heter saa paa svenska).
Men, kan jag paa naat sätt köra denna pa én fas, vid att koppla inn naan
kondensator, eller är det bara att börja leta
ny motor, eller faa hit elektriker och lägga inn ett trefasuttag?
Det staar inget paa motorn om hur stor den är, men det är ju bara en
symaskin som ska dras.
Jag gissar paa att motorn är grymt överdimensjonerad ocksaa.
-
Henning.
-

Re: trefas symaskinmotor av modell grövre

jag skulle satt dit en liten frekvensomformare(Kanske tusenlappen beg) som har
220v enfas in och trefas ut, och då få med några andra fördelar, man kan ställa
ramptider vid start/stopp, maxvarv, och sätta dit en pedal för hastigheten som
en vanlig symaskin

att köra en trefas motor på en fas med konding är antagligen ingen större ide
då startmomentet blir lågt

Site Timeline