Reparation av fjärrkontroller

Har en fjärrkontroll där knapparna börjar bli väldigt sega (precis som alla fjärrkontroller blir förr eller senare). Har förut öppnat dom och rengjort vilket avhjälpt problemet i ungefär en vecka, sen blir den ännu värre. Vad ska man göra. Finns det någon spray man kan ha på för att det lättare ska bli kontakt? Hur görs det från fabrik? Vad gör att den blir sämre? Smuts?

/Anders

Reply to
Per Carlson

Hej, Dålig kontakt mellan knappen och kontaktbanan inuti fjärrkontrollen? Gör rent kontaktområdet genom att sudda med ett suddgummi.

Pepe

"Per Carlson" skrev i meddelandet news:40ffef7a$1 snipped-for-privacy@news.internet.net...

alla

Reply to
Pepe

Ett tips är att köpa ett par nya medan det finns. Fjärrkontroller är ju förbrukningsvara. Borde egentligen alltid följa med två exemplar därför. Har man några stycken kan man alltid knåpa ihop någon fungerade med hjälp av alla. Har faktiskt 3 st. till min digital-TV-mottagare. Alla fungerar, men den första börjar bli lite sliten. Jag behöver egentligen två fjärrkontroller men ville ha en extra utifall en går sönder totalt. Kostade 190 kr/st.

Se lite tips om detta på:

i kap 5 i felsökning /Janne

Efter vad du säger kanske den stora ellyten ska bytas?

Reply to
Janne

"Per Carlson" skrev i meddelandet news:40ffef7a$1 snipped-for-privacy@news.internet.net...

alla

Hej !

Mattan är gjord av ett syntetiskt material som med tiden vill återgå till sin ursprungliga form (oljeprodukt), det är den smörjan som lägger sig på kortet och stör funktionen.

En kemist som jag hade som kund en gång gick igenom hela processen men tyvärr så skrev jag inte upp vad han sa, men en sak kommer jag ihåg och det är att så fort man t.ex. bytt kanal eller använt fjärren skall man lägga den ifrån sig och inte sitta och hålla den i handen för värmen från huden "triggar" den kemiska processen ytterligare (nedbrytningen).

Själv använder jag följande metod:

Dela på fjärren och lägg mattan i ljummet vatten med tillsats av diskmedel, låt den ligga en stund och rengör den därefter med en mjuk tandborste, det är viktigt att få bort allt klibbigt från mattan, gnugga dock inte alltför hårt på kontaktytorna, blås därefter mattan torr med en hårfön eller låt självtorka.

Kretskortet rengörs lämpligen men Isopropanol (T-sprit i nödläde), torka tills trasan eller hushållspappret inte missfärgas mer.

Överdelen på fjärren brukar ibland vara full av handsvett och avlagringar och då åker den i diskvattnet den med, gnugga den inte för hårt för då kan man diska bort ev markeringar om sådana finns kvar.

Meningslöst vetande: Är ägaren börsintresserad så är allt runt 2:an oläsligt och är det en sportfåne så går markeringen till 3:an inte att hitta.

Skulle inget av ovanstående hjälpa så finns det kemiska medel man han måla på för att återställa ledningsförmågan i kontakterna men tyvärr är dessa dyra (runt 200:- för en sats) se länk.

Produkten heter "Rubber Keypad Repair Kit".

/ leifline

Reply to
leifline

Problemet är åldringen av plasten/gummit i gummitryckknapparna

- dom svettas mjukmedel - och då hjälper det inte att man får två fjärrkontroller samtidigt - utan den andra skulle levereras nytillverkad 5 år senare efter inköp...

Torbjörn Ekström

Det blir lite svårt. Kan man inte lägga dom i frysen för att lagra? Min första fjärrkontoll tog jag isär när den var ny och den var helblöt av svett redan då! Jag anser ändå att jag har större chans att hålla en fungerande kontroll igång med hjälp av tre exemplar att laborera med i framtiden. Min gamla dator Sinclair ZX Spectrum från 1982 har inte detta problem trots precis likadan konstruktion. Tydligen väljer de fel material numera. Billigt?

Det blir lite svårt. Kan man inte lägga dom i frysen för att lagra? Min första fjärrkontoll tog jag isär när den var ny och den var helblöt av svett redan då! Jag anser ändå att jag har större chans att hålla minst en fungerande kontroll igång med hjälp av tre exemplar att laborera med i framtiden. Tydligen väljer de fel material. Billigt?

Pengar eller tanklöshet. Om möjligt välj kontroller med hårda knappar i stället för de med suddgummiliknande "mjuka" knappar, de med hårda verkar ha bättre beständighet.

Sedan är det förstås beroende av vad slags kontakter det är under själva knapparna, om det är något slag av mekaniska kontakter och och inte ett kolstift som trycks mot två ledare så beror det förstås på beständigheten hos själva kontakten. De här små plastbubblorna är inte så bra heller. Har flera tangentbord med en plastmatta med små ledange knoppar på som trycks mot ett underlag där de kortsluter ledare. De fungerar inte så bra efter att ha fällt ut lite mjukmedel under några år.

Jag är iofs en person som verkligen sliter mina tangentbord också.

 18:40:01  up 7 days,  5:02,  5 users,  load average: 0.14, 0.15, 0.26

"Copyright doesn't cover ideas; it's your expression of those ideas."
-- Richard Stallman
Reply to
Ichimusai

"leifline" skrev i meddelandet news:0S2Mc.5824$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

rengjort

Vad

ska

Smuts?

Har själv använt just denna produkt och för mig funkade fjärren ungefär ett år tills det var dags för reparation igen.

/Jon

Reply to
Jon

Hur skulle man kunna välja? Jag tror inte man vill välja apparat efter tekniken för knapparna på fjärrkontrollen. Alla verkar dessutom vara av samma konstruktion numera. Ett medvetet sätt för företagen att tjäna pengar på? Folk får ju köpa nytt hela tiden. Apparaterna räcker inte mer än några år numera.

Nej men det finns programmerbara fjärrar att köpa på diverse elektronikbutiker, och då kan man välja. Sedan kanske man kan välja en tevemodell som har en bra fjärr. Trots allt är den ju en rätt väsentlig del av HID på en teve.

Jag har ett par sådana liggandes någonstans, en gav jag till föräldrarna när deras började krångla efter att systersönerna slagit ut en coca-cola över den. Trots rengöring hade syror och socker ätit sönder banor på kortet i den, och det gick snabbt!

Visst, men vad kostar en fjärr som reservdel egentligen?

 23:16:01  up 7 days,  9:38,  5 users,  load average: 0.37, 0.18, 0.11
"Copyright doesn't cover ideas; it's your expression of those ideas."
-- Richard Stallman
Reply to
Ichimusai

medveten och medveten - men det är klart att de kostnadsoptimerar - och i många fall vet man inte om svagheterena med en viss modell förrän efter flera års användning - och då är det försent...

och inte verkar man lära sig heller och väljer teknik och material som man _vet_ av erfarenhet ger robusta lösningar - och som nästan allting så är även ganska komplicerade lösningar billiga i tillräkligt stora serier.

Jag tänker bara på miniräknare, (HP:s då framför allt)

- dom räknarna som gjorde under slutet av 80-talet hör antagligen dom bästa som gjordes knappmässigt när det gäller funktion, robusthet och långtidshållbarhet

- och det gäller nog alla miniräknarmärken från den tiden.

Idag är det bara skräp då alla nyttjar fjärrkontroller-teknik med olika gummimattor och ledande plast/kol - ibland med hårda knappa utanpå som smink.

Jag ser bara på HP:S news - vad folk spyr galla över tangentbord som inte håller kvaliten, både i avseende säker registrering, knappkänsla och hållbarhet i deras nya räknare - det som var HP:s kännetecken verkar vara borta i dagens miniräknare-generation och är i samma nivå som de andra miniräknarfabrikaten. Idag är bara mjukvarumässig approach som RPN, Basic, CAS som bestämmer vilken modell man väljer - inte att de håller för 20 år daglig användning som de gamla hp-räknarna faktiskt gjorde/gör i många fall.

Torbjörn Ekström

Jag tre exemplar av miniräknare Casio Fx-100 från 80-talet och deras knappar fungerar perfekt. Tangenbordet till min dator är från 1990 tillverkat av Honeywell för Philips och hör egentligen till min första PC, men den flyttar jag över till alla mina nya datorer vartefter eftersom det tangentbordet är överlägset att skriva på, mjukt och tyst. Inget hemskt klapprande så som moderna skramliga tangentbord låter.

Jag har tre exemplar av miniräknare Casio Fx-100 från 80-talet och deras knappar fungerar perfekt. Tangenbordet till min dator är från 1990 tillverkat av Honeywell för Philips och hör egentligen till min första PC, men den flyttar jag över till alla mina nya datorer vartefter eftersom det tangentbordet är överlägset att skriva på, mjukt och tyst. Inget hemskt klapprande så som moderna skramliga tangentbord låter.

och jag var dum nog och inte köpte på mig ett par extra hp42s när det fanns, priserna är ibland vansinniga på tex. ebuy numera.

3 - 5 gånger inköpssumman en gång i tiden (1000:-)

- begagnade och utan manual...

5 papp för en miniräknare...

Torbjörn Ekström
[...]

Det här är modellen jag suktar efter...

Helst som dvorak.

 21:18:00  up 8 days,  7:40, 10 users,  load average: 0.37, 1.07, 1.82
Really, I'm not out to destroy Microsoft.
That will just be a completely unintentional side effect
-Linus Torvalds
Reply to
Ichimusai