Re: NEC LCD skärm att använda som TV...?

tack för tips och förslag.
Har läst och begrundat, testat all, oliga frekv. som Vga-Xga Etc. men inget
verkar hjälpa.
Skall läsa på om MythTV och se om det är nåt jag kan dra nytta av, har
i.o.f.s. en ganska rask laptop, men det kanske inte hjälper...
Hur som helst, jag letar vidare.
Tack för att ni tar er tid ;-)
/Robban

Re: NEC LCD skärm att använda som TV...?

Ta fram oscilloscopet kanske video kortet inte ger dom frekvenser den säger sig
göra..

Re: NEC LCD skärm att använda som TV. ..?

om jag inte minns helt galet så är det väldigt få PC-datamonitorer
som går på 50 Hz. många chipset på videokorten stöder inte ens
hårdvarumässigt 50 Hz utan har 640x480 linjer och 60 Hz som
lägsta frekvens då det var en av de första PC-skärmstandarderna.

grafikkort som har TV-ut har nästa alltid en separat krets som just
sköter TV-ut och därmed kan modulera för de olika TV-standarderna
som finns.

Är TFT-skärmen avsedd för användning som just datamonitor och
inte uttalat som TV-monitor så är risken stor att det
är 640x480x60Hz som lägsta format/frekvens - dvs stöder
_inte_  50 Hz och 720x576 linjer som PAL-systemet
i europa använder - att det begränsas av firmwaren i
monitorn  och inte begränsas av fysiska skäl - egentligen,
hjälper  inte dig så mycket...

/TE

Re: NEC LCD skärm att använda som TV...?

<klipp>
Nope, men det förklara i.a.f. en del.
thx m8 ;-)

Site Timeline