Kostnad för att dra TP?

Hej alla,

Vad kostar det att dra TP-kabel i mellanväggar om man beställer jobb och material av ett proffs? Jobbet kommer antagligen att göras medans väggarna uppförs, så man behöver inte hålla på att pilla så fasligt i redan uppsatta väggar.

Pris /meter typ?

--
John-Henri Eklund
jonne@swnet.nu

"John-Henri Eklund" skrev i meddelandet news:45bccfe2$0$21010$ snipped-for-privacy@news.astraweb.com...

Ledningarna dras lämpligen i samma typ av VP-rör som kraftinstallationen till vägguttag och liknande. Då är det lämpligt att be elektrikern som gör eventuella kraftinstallationer att även lägg ain rör för svagström typ telefonledningar, TV-kablar och nätverk. Jag känner mig ganska övertygad om att en normal elektriker även kan koppla in alla dessa kablar på rätt sätt, och då bör det inte påverka totalkostnaden för eljobbet mer än marginellt.

Jag vet inte vad det kostar, men gissar på sammanlagt 1 - 2 timmars jobb extra á 250 kr/timme. Sedan tillkommer materialet som schablonmässigt brukar kosta ungefär lika mycket som arbetet. Vi slutar då på 500 - 1000 kr. Om du skall ha hem en elektriker bara för just detta jobb så kommer han säkert att debitera för någon timmes restid också.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

Timmpenningen ligger på ca 600kr

material tippar jag på följande; tom flexslang 16mm: ca 5kr/m UTP cat5e: ca 5kr/m UTP cat6: ca 10kr/m FTP cat5e: ca 10kr/m

Demmpa
Reply to
Demmpa

600 spänn per timme för en elektriker! Det var ju kul att höra, för då skall jag dra in några extra nätverksuttag hemma bara för att få känna känslan av att tjäna 600 kr per timme.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

Tycker du att 600kr/h är dyrt eller billigt?

enligt ditt andra inlägg så tycker du att 600kr/h är dyrt. Jag har en räkning från 2001 där timmpenningen låg på

290kr+moms och det har inte blivit billigare.

Om man räknar vad en elektriker kostar så ser man vad elfirman minst måste plocka ut från kund.

månadslön: 18000kr -> 216000kr/år -> 104kr/h

104kr/h + sociala avgifter mm = 104*3=309kr/h

månadslön: 23000kr -> 276000kr/år -> 133kr/h

133kr/h + sociala avgifter mm = 133*3=399kr/h

sedan så ska elektrikern oxå göra så att dom personer som sitter på kontoret oxå kan få lön. sedan så ska elfirman oxå gå med vinst så att man kan betala av lånen och köpa ny utrustning.

Demmpa
Reply to
Demmpa

"GLUDEN" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Ja och är alla väggar klara för dragning vid ett tillfälle? ???? kan du inte göra jobbet själv kräver ju ingen behörighet

Reply to
Pelle

"GLUDEN" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Gluden vad jobbar du med och vad kostar du per timme?

Reply to
Pelle

GLUDEN kommer antagligen inte att svara på våra frågor eftersom han har blivit motbevisad av ett enkelt räknexempel att han gissade fel i hur mycken timmpenningen är.

ytterliggare ett litet exempel: en lärling har ca 10000kr/månad

10000kr/mån -> 120000kr/år -> 58kr/h -> 174kr/h inkl. soc. mm

Om elfirman *bara* skulle ha lärlingar så skulle det kanske gå ihopp sig med en timmpenning på 250kr.

*MEN* elfirmor mm får bara ha en (1) lärling per x antal y-årsmontörer. (kommer ej ihåg antal och år).
Demmpa
Reply to
Demmpa

sociala avgifter mm ? Vad är "mm" ?

De sociala avgifterna är väl 39% för arbetare ? Dvs. lönekostnad + sociala är nåt i stil med

133 + 51 = 184 kr

Hursomhelst, du kan säkert ta in en offert på ett större jobb och få någon att jobba för 250 kr/timme. Men, då får du förmodligen betala listpris på materielen istället + att elkillen kanske vägrar befatta sig med elprylar du köpt nån annanstans.

/Johan

Reply to
Johan Pålsson

Är jag "motbevisad" i en fråga där jag inte ens har argumenterat? Lite lustigt synsätt tycker jag. Jag tror att de flesta upplevde att jag omedelbart lade mig platt för dina argument, utan att jag började argumentera emot.

Jag har ingen större lust att berätta vad jag jobbar med, men jag är akademiker och kommer inte i närheten av 600 kr/timme efter skatt. Alltså tjänar jag på att ta ledigt med löneavdrag från mitt ordinarie jobb och göra det själv, under förutsättning att jag är någorlunda effektiv. Det är väl inte något kontroversiellt i det?

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

"GLUDEN" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

600kr/tim efter skatt vad dillar du om.....vad jag har förstått så gällde 600krtim inkl moms sociala avgifter mm mm,,,,tur förresten att inte elkillarna inte har nån "lust" att tala om vad dom jobbar med men dom skulle väl bli rätt fattiga om dom inte talade om det. Tror nog att du kan hitta nån elkille med mindre firma som kan åta sej det för kanske 350-400kr/tim doch vill han nog sälja materialet då och tjäna lite på det.

Pelle

Reply to
Pelle

"Pelle" skrev i meddelandet news:epqs9v$m2j$ snipped-for-privacy@news.datemas.de...

Jag "dillar" om att jag tidigare framförde budskapet att jag tjänar in hela timkostnaden 600 kr/timme om jag gör jobbet själv i stället för att betala en elfirma 600 kr/timme för att göra det. Om elfirman hade tagit 5000 kr/timme för jobbet så hade jag tjänat så mycket på att göra det själv. Om elfirman hade tagit 50 kr/timme för jobbet så hade jag tjänat 50 kr/timme på att göra jobbet själv, men det hade det inte varit värt eftersom jag tjänar mer efter skatt på mitt ordinarie jobb. Om jag kan tjäna 600 kr/timme (skattefritt) på att göra jobbet själv (utan att skattefiffla), så lönar det sig för mig att ta ledigt från mitt ordinarie jobb (med löneavdrag) för att göra jobbet själv.

Jag förstår inte varför det skall vara så svårt att begripa detta!

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

"GLUDEN" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Ja det är ju ditt beslut.....jag skulle definitivt göra det själv....men så jobbar jag ju som elektriker med...det jag reagerade på var ....."jag är akademiker och kommer inte i närheten av 600 kr/timme efter skatt" lite märkligt uttalande jag fattade det som att du menade att elkillen skull ha några 600kr/tim efter skatt

Reply to
Pelle

"Pelle" skrev i meddelandet news:epquo2$uf5$ snipped-for-privacy@news.datemas.de...

Nej, det har jag ju aldrig påstått. Jag har aldrig haft uppfattningen att en normal elektriker kan lyfta 600 kr/timme efter skatt, även om jag gissar att elektriker har bättre betalt än hantverkare i genomsnitt. En normal elektriker tjänar nog cirka 100 - 150 kr per timme efter skatt, stämmer det? En normal elektriker tar nog cirka 200 - 250 kr per timme när han jobbar svart, stämmer det?

Jag har bara beskrivit situationen utifrån min egen synvinkel, d.v.s. att det är klart lönsamt för mig att göra jobbet själv även om jag måste ta ledigt med löneavdrag för att göra det. Då skall man beakta att staten inte får ett öre i skatt på detta sätt, men om skatten hade varit lägre så hade jag kanske kunnat betala elektrikern med min beskattade lön.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

Jag tolkade det som att han lika gärna kan göra det själv eftersom att de 600 kr han måste betala är 600 kronor efter skatt för honom. Vad elektrikern får efter skatt intresserar ju inte kunden. Kunden bryr sig bara om ifall det är billigare att göra det själv eller låta någon annan göra det. Så tjänar man mer än 600 kronor i timmen efter skatt är det ingen fråga om saken, då är det bättre att fortsätta arbeta och låta elektrikern utföra arbetet. Är det tvärt om kan det ju vara värt att fundera på saken.

Mvh Fredrik Möller

- Digitalkamerans vän

Reply to
Fredrik Möller

Skönt att se att någon begrep mitt resonemang. Tack!

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

En till som förstått begreppet 'skattekil'.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

"GLUDEN" skrev i meddelandet

Jag begrep också, men det slog mig att det förutsätter att du jobbar lika snabbt och effektivt som en elektriker. Gör du det? En timme för en elektriker kanske blir två, tre timmar för dig. Leta upp rätt material, kanske skaffa verktyg som man saknar, slå sig på tummen, ha sönder nåt mm. :-)

Reply to
Fredrik Östman

Fredrik Östman skrev:

I mitt inlägg 31/1 kl. 20:37 har jag redan gjort den reservationen: "under förutsättning att jag är någorlunda effektiv". Man måste också väga in eventuell väntetid för att släppa in elektrikern. Jag kanske inte vill ha en främmande människa som springer omkring i huset utan att någon är hemma. Dessutom tar ju elektrikern betalt för att transportera sig hem till mig. Med väntetider och "övervakningstider" inräknat så kanske det går fortare att göra jobbet själv.

Det är väl lite som att byta hjul på bilen. Om en däckfirma skall göra det så skall jag först boka tid, sedan lasta in hjulen i bilen, åka till gummiverkstan, sedan vänta fem minuter medan dom byter. Avslutningsvis skall jag åka hem igen och lasta ur hjulen. Det tar mycket längre tid än att byta själv. Man bortser ofta från en massa väntetider, och själva arbetstiden är bara en liten del av den totala tiden.

Det är en helt annan sak om man skall ha ett större jobb utfört, som kanske tar flera dagar eller veckor att utföra. Då drunknar inte själva jobbet i transporter, väntetider och planering.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

"GLUDEN" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...