Digitalsatdjungel

Du blandar två olika begrepp. Dels har du systemfunktion som måste uppfylla vissa ramar, däribland kabeldämpning. Har du fungerande anläggning påverkar där inte kabeldämningen mottagarkänslighet, s/n, mer än decimaler av 1 dB, vilket betydelselöst om man inte är precis på marginalen.

Ja det finns helt klart individuella skillnader mellan olika paraboler av samma storlek, räkna +/- ett par dB.

Googling på databladet gav att du ska ha eftersträva en signalnivå på

-25 - -65 dBm in i mottagaren. Du ska helst varken ha mer eller mindre.

För kanalerna du vill ta emot gäller: Bandbredden är ca 26 MHz. Bruseffekten ligger då på ca -100 dBm om nf i LNB är 0 dB. Formel: P(dBm)=-174+10log26e6. Kalkylen säjer att brussignalen från LNB ligger på -40 dBm (-100+60) utan någon signal in på parabolen. Om du tappar upp till 25 dB (skillnaden mellan LNB minsta nivå och minsta nivå in på mottagaren) så ska det inte påverka mottagningen nämnvärt. Om du jagar absoulut bästa s/n kan det till och med vara så att du kan tjäna på extra dämpning innan mottagaren därför att det ger en bättre arbetspunkt för efterföljande steg och mindre risk för översstyrning.

Betyder inget om dit system är fungerande.

Saxar in från

:

Sidelobe in Sweden There is a 3dB difference in strength between Horizontal and Vertical (Vertical weaker). There seems to be a sidelobe in Sweden. In Stockholm Astra 2D can be picked up on 85cm-1m dishes. In the south of the country you will need a bigger dish probably 1.5m or 1.8m.

Tydligen finns en oönskad sidlob som du har nytta av. Det finns tydligen även de som lyckas med ännu mindr paraboler. Oönskade sidloberna är ett problem för operatörerna då det ofta finns villkor för sändningrätten som begränsar vilka regioner som får täckas. Därför är det inget man gör reklam för men om du har nytta av det så är det bara att vara nöjd.

Det höjer signalnivån in till mottagaren med 3 dB men s/n som är mer avgörande för om du för en förbättrad mottagning påverkas inte mätbart.

Nej det har inte ändrat något mer än 10-delar eller mindre av en dB vad gäller möjligheten att få till ökat s/n. Kanske ser du rött över min envishet men Du kan inte byta dB före och efter första steget i en LNB för att kompensera antenngain. Varför det förhåller sej så visad mina föregående beräkningar så tydligt som jag förmådde.

Ja men jag tror det även avsåg att du evt låg på gränsen nedåt i signastyrka in på mottagaren. samt att skillnaden mellan mosaikbild och relativt hygglig bild kan vara delar av dB. Börjar även luta åt att du hade någon bristfällighet tidigare som nu åtgärdats.

Ja det stämmer men det ger inte de siffrona du försöker ta fram utan rör sej om marginaleffekter enligt tidigare påvisade beräkningar.

Det verkar nog mer troligt att du åtgärdade en konkret fel. Lite fukt kan dämpa mycket mer än vad man tror. Dålig kontaktering kan också vara felkälla.

Marginell inverkan enligt beräkning.

Marginell inverkan enligt beräkning.

Om 1 eller möjligen 1,5 dB hjälper ditt system så kan du kanske lyckas genom att med ett extrem bra LNB ersätta ett gammalt LNB. Ligger övrigt inom systemspec såsom kabel och mottagare så finns där mindre än 0,1 dB att vinna.

Jag har nu försökt visa sambanden så tydligt jag kan. Det är inte egna påhitt utan mycket gammaldags och välkänd RF-teori. Du kan vända och vrida på kabeln eller leta formuleringar där jag varit mer eller mindre kategorisk eller förenklande än vid annat tillfälle men det påverkar inte mej då det är baskunskaper för en gymnasieingenjör. Ungefär som multiplikationstabellen är för dej. Torbjörn är kanske inte formell ingenjör men har på många områden kunskaper som vida överstiger mina och där jag försöker ta åt mej så gott jag kan. Jag har heller inga invändingar mot det han skrivit i denna tråden.

/Alf

Reply to
Alf.F

Kan man inte bygga den mest känsligs delen i "fågelbo" konstruktion för maximal karakterestik..?

Skriker? :)

Hm... Maxwell, ja - var det inte han som typ lämnade in avhandlingen på ett enkelt papper med fyra formler (som andra dessutom har gjort) med en duns som fick det att skramla i skåpen på all världens dåtids el och fysiklabbar - och skakar fortfarande, fast fortare i datorers simuleringsprogramvaror numera...

Få lär kunna göra om den bedriften i den akademiska världen idag...

har inte ens försökt ge mig på detta, behöver nog gå lite passande mattekurser först - med hjärnan fungerande...

knappast... tror att alla mer eller mindre halvledande beläggningar med hög inre dämpning skulle har en mer eller mindre 'lungnande' inverkan på antennens funktion.

Hmm GPS ligger väl på 1.1 GHz... jag förstår vad du menar ;-)

vet att vi gjorde några produkter med detta med den dåvarande prisbilden, tror inte att vi använder metoden idag längre.

en viktig grej med arlon och andra RF-anpassade material är att man kan få mycket högre precision i tjocklek vid tillverkning gentemot FR-4 produktion. Som du vet är fysisk geometri en mycket viktig design-variabel i RF-konstruktion.

;-), ;-)

Man kan göra intryck på olika sätt, att smälla 'splitter'-granater och kladda ned labb är dock kanske inte den bästa metoden, men i gengäld garanterar det att man inte glöms bort...

När det gäller RF så är den 3D-geometriska delen minst lika stor inverkan som halvledarna man trycker dit. Den intellektuella 'propertyn' är faktiskt kretskortets/byggsättets design som avgör om det skall fungera som det skall eller inte. I många fall kan man tom. byta halvledare till liknande typer och fabrikat, medans dålig kretskortsdesig så hjälper det inte att slänga in bästa tänkbara komponenter för att rädda detta - då det i RF-världen handlar om att skräddasy halvledares portegenskaper (komplexa impedanser) till omgivande systemets egenskaper (också impedanser) med olika form av transformatorer.

Kretskortet och nätverket rent elektromagnetiskt den representerar med jordplan, skärmning, koppling mellan ledare etc. allt runtomkring är nyckelfaktor i RF-konstruktion och produktion. En 'fågelbo' som fungerar bra är tämligen svår att reproducera, dessutom är utsikten att få en 'fågelbo' att fungera bra på RF-frekvenser övh. ganska liten iom. ingen kontroll av impedanser. - Allt handlar om impedanser och kopplingsfaktorer gentemot varandra och omgivningen - att dra ledare med exakt bred, längd och avstånd till jordplan eller mot annan ledare eller mekaniskt fräsa ur strukturer ur aluminiumblock (tex filter) är bara försök till kontroll av de olika geometrierna då allt 'arbete' görs mellan ledarna i luften/plasten/keramiken (även kallad dielktrium) i form av elektromagnetiska fält.

Det är lite som japansk möbleringsfilosofi - man ställer in möbler där tommrumet inte får plats...