Lodning på motherboard

Hej, har loddet lidt på et motherboard med en std. loddekolbe, men er nu kommet til nogle bittesmå vanskelige lodninger. Nemlig den på billedet B på denne side:

Jeg har forsøgt lodningen på billedet C, men den blev åbenbart for varm, for da jeg trak lidt i ledningen for at teste, fulgte loddeøen med op fra motherboardet :( Så må jeg jo prøve de andre punkter, samt få etableret loddeø-forbindelsen igen.

Jeg synes dog det er vanskeligt at få en ledning til at hæfte til de små punkter. Som jeg har læst det, skal man putte noget loddetin på ledningen, holde ledningen mod loddepunktet, og holde loddekolben mod ledningen. Men når jeg gør dette, er det som at loddetinnet på ledningen søger op imod den varme loddekolbe, og ikke ned mod loddepunktet. Og det komme ledningen jo ikke til at sidde fast af.

Hvad løber omkostningerne for en specialloddekolbe med lille hoved op i ? Jeg tror også jeg skal have noget special 0.5 mm loddetin. Og vil det mon være billigst/klogest for mig at annoncere efter en elektronikmekaniker til at hjælpe mig med de 2 vanskelige minilodninger ? Det er jo ikke sikkert at jeg skal lodde så småt i fremtiden, så en dyr loddekolbe er måske overkill for mig.

mvh E

Reply to
E. Jensen

Ja, dét ville bare være for fedt, not 8O|

"XXX" skrev i en meddelelse news:3ef9b3f9$0$48893$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

du

forsøgt

ledningen,

Men

jo

?

mon

overkill

Reply to
E. Jensen

til

at

Hvis du skal have en ordentlig loddekolbe med tynd spids, skal du have fat i en der har selve varmelegemet ude i spidsen, og de starter ved min. 2.500 kr. Nu er punktet jo en ret stor via, så en billig loddekolbe kan også gøre det. Du skal starte med at varme viaen op og tilføre masser af tin, så du få en lille bue hen over øen, og først derefter skal ledningen monteres. Vær ikke ked af at du har ødelagt viaen. Det er en gennemplettering fra top til bund, og du kan nøjes med en lus på oversiden af boardet. Men jeg vil anbefale dig at få en til at gøre det for dig, hvis du er usikker på hånden, jeg kender mange over hele landet der fint kan gøre det for dig, du kan evt. maile mig.

mvh. Casper

Reply to
Casper Reinhold

Casper Reinhold skriver:

Rolig nu, en gammel termostatstyret weller kan sagtens bruges til det formål. Jeg erhvervede min for 200 kr (eller var der 100??).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Takker for de gode råd. Får en til at hjælpe mig. Siger at man blot skal holde loddekolben mod i et sekund. Kan ikke finde ud af om Xbox motherboardet er 2 eller flere lags. Og kan egt. ikke se hvad de loddeøer på billede C gør godt for, da jeg ikke synes de går igennem boardet.

mvh Ebbe

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@post6.tele.dk...

siden...

Reply to
E. Jensen

"E. Jensen" skrev i en meddelelse news:3efb0697$0$48903$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Du skal i det hele taget være meget forsigtig med at bruge en 220 volt loddekolbe direkte på et bundkort. Der kan være en temmelig stor spænding på spidsen af sådan en loddekolbe, og med de følsomme kredse der findes på et bundkort, kan du nemt blive udsat for, at kredsene og dermed bundkortet, fiser af. Brug kun lav spændings loddekolber, som f.eks tidligere omtalte Weller eller lignende, til den slags.

Peter

Husk!! Der er puttet røg ind i alle elektroniske komponenter. Hvis røgen slipper ud virker de ikke mere.

Reply to
Peter

eller

Nu har alle de fleste loddekolber da en stel-tilslutning så denne risiko skulle hurtigt og nemt kunne fjernes. Men ja, man skal da være opmærksom på dette.

Mvh Steen Clausen

Reply to
Steen Clausen

åååh :) X-box mod chippen :)

langt mere end hvis du bare køber en matrix chip, og sætter den i... der skal ikke lodes for at få denne til at virke, har nu kørt med sådan en i ca. ½ år uden problemer.

til

at

Hvis ikke du vil til at lave det for andre, eller virkelig har andre ting der skal lodes så småt, så er den mest fornuftige løsning matrix chippen, da du i hverste tilfælde ødelægger din X-box med lodningen.

VH Lars Molnit

Reply to
Moller