Re: LED der viser aktivetet =?iso-8859-1?Q?p=E5?= harddisk

blaesbjerg skriver:

> Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg kan forbinde en diode til en > harddisk for at den "blinker/lyser" når der er aktivitet på harddisken, dvs. > som den diode der normalt sidder foran på kabinettet.

Er det ikke nok med den fra mainboardet ?

Begge mine harddiske sidder på min primær IDE, er der mulighed for at ordne > det ved at klippe og klistre i IDE-kablet?

Endnu engang vil jeg henvise til den nok så geniale side:

(husk nu at bookmarke den)

Nærmere bestemt:

Pin 39 bør være lysdiodedriver.

I de gode gamle dage, var der et stik direkte på HDD'en til det, men det er vidst sparet væk i dag....

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

- Nej, for jeg vil gerne have det så er er en diode for hver af harddiskne.

ordne

- Kan godt se fornuften i at det skulle være den, men kan så bare ikke se hvordan man kan sætte en diode på hver af de to harddiske. Håber det er til at forstå hvad jeg mener

Jeppe

Reply to
blaesbjerg

Man skal nok have fat i disse tre signaler:

37 /IDE_CS0 (1F0-1F7) 38 /IDE_CS1 (3F6-3F7) 39 /ACTIVE Led driver

37 og 39 lav for disk 0

38 og 39 lav for disk 1
--
  Med venlig hilsen,     Ove Kjeldgaard
  Natur og Friluftsliv:

blaesbjerg skriver:

Ødelæg et kablet (man har vel nok af dem), så ledningen fra ben 39 er fri fra begge diske. Mål i første ombæring på dem om det er det rigtige signal og byg derefeter en lille driver, til dioderne.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

til

Jeg kan sgu ikke rigtig få det til at virke. Jeg er gået ud fra at pin1 er det røde kabel? Hvis jeg måler på kablet når maskinen kører er der 5V i 37 og 39 - falder til ca. 2,5V når harddisken er aktiv. Og så der der ikke noget på 38 og 39. Det skal lige siges at jeg ikke kan huske om det er omvendt!!!

- håber nogen kan hjælpe med hvad jeg gør forkert!!!

Mvh. Jeppe

Reply to
blaesbjerg

  1. > Det skal lige siges at jeg ikke kan huske om det er omvendt!!!

Ikke noe skulle jeg tro. 2.5V målingen kommer nok av at det er hurtige pulser der, med snitt på 2.5 Volt. Pulsene går nok tilnærmet ned i 0V ved aktivitet, det ville du kunnet se på ett Oscilloscope.

MVH Tom-Vidar

Reply to
Tom-Vidar Nilsen