Transistor erstatnings opslag på nettet...

... findes det ? hvor ? sidder med en 2n4403, er i tvivl om en bc557 kan gøre det ud for det samme... ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

"Anders Jacobsen" skrev i en meddelelse news:3f8ae455$0$54808$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Tja, du kan prøve at bruge google til at søge på databladet og dermed finde ud af om den kan erstatte den. Normalt bruger jeg en opslagsbog/cd-rom, fra. f.eks. ECA.

2N4403 kan i følge den erstattes af BC488, BC527, BC638 (samme benforbindelser). Og mon ikke BC327 også kan bruges 2N4403's data siger Si-PNP, 40V, 0,6A.

-- Venligst

Lasse C. Johansen

Reply to
Lasse C. Johansen

IC-Master kan evt bruges

- patrick

Reply to
Patrick Hayes

ECA findes faktisk på nettet. Jeg kan dog ikke huske adressen. Prøv google.

Mvh.

René Kirstein

Reply to
René Kirstein

NTE

har en fin samling dataark.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

google.

Er prøvet nu, kan godt finde det, men (for mig) ser det ud til man skal slippe mønten for at få lov til at bruge det... ?

PS: Det jeg ønsker er ikke at finde databladet på transistoren, det kan jeg sagtens finde ud af. Jeg vil gerne have en funktion hvor jeg smider 2n4403 ind, og får en liste med transistorer der 1:1 kan erstatte den.

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

jeg

Det finnes nok ikke desverre, skulle gjerne hatt en selv. Det er faktisk for mange data på en transistor til at dette kan bli helt pålitelig. Om du tar din 2N4403, så har den en forholdvis liten rbe, som er basis/emitter spredemotstand. Dette gjør transistoren støysvak for kildeimpedanser på ca 500 Ohm. Det er ikke helt lett å finne på de vanlige BC transistorene uten å studere datablader meget nøye. Noen oppgir støyfaktor i forhold til kildeimpedans og kollektor strøm, andre som en kurveskare, og noen kun som støyspenning. Uansett må man vite forholdsvis mye for eksakt å kunne erstatte en transistor. Jeg skulle gjerne ha funnet en erstatning for 2SB737, som jeg ikke klarer å få tak i lenger.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

"Arne Offenberg" skrev i en meddelelse news:YE%ib.7106$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

Både 2SB737 og 2SD786 findes her under Halvledere/Transistorer:

/ Hans

Reply to
Hans

Hej

2n4403

Min gamle erstatningstabel fra ECA siger BC488, BC527, BC638*, 2N2906*,

202907*

Min gamle erstatningstabel fra ECA siger BC214*, BC315*, BC416*, BC560*

Vær opmærksom på at * betyder andre benforbindelser.

Hej Hans

Ja, og halvdelen af varene på de sider er udgået af deres lager, de burde skamme sig over den side hos Aage Nielsen.

.Mvh Max

"Max" skrev i en meddelelse news:3f8c8d0b$0$94870$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Det kan ikke skade at spørge. Det er ikke til at vide om der alligevel skulle gemme sig nogle i skuffen, men ellers har du helt ret.

/ Hans

Reply to
Hans

klarer

Som jeg sa før så er det flere parametre som "rbe" som bestemmer om transistoren er støysvak nok for en kildeimpedans på 200 Ohm. Dette betyr at denne serie tapsmotstand må være meget lav. Om jeg husker riktig er den bare noen få Ohm på 2SB737, hvilket gjør det mulig å lave balanserte mikrofonforsterkere med støyfaktor under 0,5 dB. Jeg har kjøpt de i 1000 tall for kr 0,50/stk fra Rohm, men nå finnes de ikke lenger, og Norsk agent skjønner ikke engang betegnelsen. Ingen BC transistor kan dette. For mange år siden brukte jeg faktisk 2N4403 til dette, som på den tiden var noe av det beste, men støyfaktoren ble ca 3 dB.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg