12VDC-230VAC adaptor

Hej
Köpte för en tid sedan en ovan adaptor på kjell&c:o, med maxeffekten 300w.

Ska främst ha den i båten att driva min bärbara HP-dator (navigation) med.
Provade nu i dagarna och den verkar inte fungera helt friskt med just denna
dator.

testat med en äldre IBM-notebook, går utmärkt, samt andra elprylar upp till
300w utan problem.   Men med hp-datorn uppstår ett tickande medel-högt ljud,
samt att indikatorn på datorn för ac-spänning slocknar till en sekund
emellanåt samtidigt som det låter lite "rivigt" från adaptorn.    Adaptorn
är av typen modifierad sinusvåg, kan det vara detta som strular?

Kan jag förstöra laddade/dator eller är det bara att köra på, den får ju
dock ström o det fungerar tillräckligt för mitt behov.

Mvh Johan

Re: 12VDC-230VAC adaptor
On Thu, 10 Jun 2004 10:54:25 GMT, "Johan Stenkilsson"

Ger den ren fin sinusvåg ut?
I annat fall kan den förstöra utrustningen.
Billiga omvandlare ger inte ren sinus och det avrådes bestämt
från att köra med "modifierad sinus" till elektronikgrejor.
Billigt = dåligt (som vanligt)

Re: 12VDC-230VAC adaptor

Jag håller med fullständingt.

Det fins många varianter av 'modifierad' sinus, ofta i form
av trappstegad fyrkantvåg. - och det är just 'trappstegen'
och dess derivata (stor spänningsändring på kort tid) i steget
som ställer till problem i störavskyddade moderna
switchade nätaggregat.

trappstegad sinus är anpassade för att fungera bättre
mot vanliga 50Hz transformatorer med järnkärna än
vid vanlig  fyrkantvåg-drift - då traforna lätt
gick varma, men fungerar inte alls i avstörningsskydd
hos switchare  med stor avstörningskapacitans i ingången.

Eftersom en kapacitans impedans sjunker med
höjd frekvens så se en fyrkant/trapstegsomvandlare
en närmast kortslutning  när den polvänder/stegar i
spänningen och överlastskydden i omvandlaren
löser ut.

Om det fungerar eller inte är helt beroende på hur din
switcharlast är konstruerad och är därför som du får
helt olika betenden beroende på vilken produkt du
kopplar in mot växelriktaren.

---

en störkydd kan vara konstruerad med först induktans, kapacitans och
induktans igen - en sådan klarar fyrkantvåg mycket bättre än:

Re: 12VDC-230VAC adaptor

Men det måste bero på hur många trappstegen är, om det ska betraktas som
"ren sinus" eller trappstegad fyrkant?
Var går skillnaden?
Vid "oändligt antal" trappsteg?

/Niklas

Re: 12VDC-230VAC adaptor

Jag råkar ha precis en sådan gammal Mascot 110W och vet inte
om jag vågar köra den. Har inte köpt den själv bör tilläggas.
Den klarar inte av min stereoanläggning som har
ringkärnetransformatorer men som inte alls drar stor ström.
Dock kan jag köra en gammal 14" TV-monitor från 70-talet
och digitalboxen på den. Båda dessa har switchade nätdelar.

Absolut!  Här skall man inte snåla, för det blir lätt dyrare!

Re: 12VDC-230VAC adaptor

misstänkte att det var det som spökade...  Attans att öppet köp-tiden har
gått ut med en månad för mkt.  Retfullt..

tack för svaren!  Mvh Johan - Trevlig helg!

Re: 12VDC-230VAC adaptor

jo, den klarar faktiskt switchare ganska bra, men det är
enbart tack vare den gamla plåtringkärnan i den som hindrar att
de högsta frekvenskomponeneterna tar sig ut tack vare induktansen
samt bromsar strömmarna i början vid varje omslag tack vare sin
relativt höga resistans.