Wydajność wytrawiaczy

Witam kolegów, interesuje mnie który z powszechnie dostępnych specyfików do trawienia miedzi posiada najkorzystniejszy stosunek wydajności do ceny. Nie interesuje mnie zbytnio czas trawienie a ilość miedzi jaką potrafi "wchłonąć" taki roztwór. Moze ktoś potrafiłby wyrazić to w w przypadku laminatu 35u powiedzmy w cm^2/litr roztworu? Miałbym większą ilość prostych płytek do wytrawienia, z ścieżkami szerokości

1cm :) i duże ilości miedzi musiałbym strawić stąd moje pytanie odnośnie chłonności takiego specyfiku.

pozdr

Reply to
morghul

morghul napisał:

Trzeba chemicznie policzyć ile gramów wytrawiacza zwiąże gramów miedzi. Następnie wypadałoby odwiedzić kilka sklepów chemicznych i sprawdzić ceny wytrawiaczy.

pzdr Artur

Reply to
Artur

Cenowo to chyba dobrze wychodzi kwas solny z perhydrolem - latwy do "regeneracji" przez dolanie skladnikow ..

Ale szerokie sciezki maja zostac NIE strawione. A na przecietnej plytce cyfrowej widac zazwyczaj wiecej podloza niz miedzi ..

Ale skoro ich wiecej - moze zglos sie do profesjonalisty, moze wyjsc niedrogo.

Hmmm... to jest jakaś myśl. Spróbuje sie dowiedzieć ile wołaliby w firmie.

Reply to
morghul

Jeszcze tansze bedzie uzycie kwasu siarkowego z "recyklingu" (stare akumulatory). Ale ta metoda trawienia jest dosc trudna w zastosowaniu. Wymaga pilnowania stezen nadtlenku wodoru i kwasu siarkowego, a takze stabilizacji temperatury. Bez inhibitora trawi zbyt agresywnie i mocno podtrawia. W warunkach amatorskich najlepszy jest stary dobry chlorek zelaza.

Pozdrawiam, Pawel

morghul napisał(a):

Jest jeszcze inna możliwość, zaprojektowanie płytki tak, aby nie było dużo miedzi do wytrawienia, np. rozlane pole GND po całej płytce z odpowiednim odstępem od ścieżek - daje to jeszcze dodatkowy efekt ekranowania.

Reply to
Daniel Dawid <Light-I> Majewski