Współczynnik temperaturowy diody Zenera.

Czy prawdą jest jakoby współczynnik temp. napięcia diody Zenera był dodoatni dla diód na napiecie wyższe od ok. 5V a ujemny dla tych o napięciu niższym? Nie chodzi mi tu o fzykę zjawiska ale o praktykę. Ze zgrubnego pomiaru wyszło mi, że dla diody 27V napięcie ze wzrostem temp. od 0 do +30 st. C wzrosło o ok. 0.5V (starając się utrzymywać stałaą wartość prądu) co daje aż 17mV/K (gdyby napięcie o tyle spadało to byłbym szczęśliwy). Zwykła krzemowa ma zdaje się -2.3mV/K). Nie mamn pod ręka diod na napiecie <5V żeby sprawdzić.

Arek

Reply to
Arek

Tak.

Dlatego łączy się kilka diod szeregowo zamiast dawać jedną.

Prawda. Fizyka tez ciekawa, bo mimo jednej nazwy te niskonapieciwe wykorzystuja efekt tunelowy [Zenera], a te na wysze - przebicie lawinowe.

Przy ~6V dzialaja oba efekty i sie kompensuja.

Na takie napiecia to masz scalone stabilizatory o lepszych parametrach.

No to masz rozwiazanie - dioda na 22V i ok 8 diod zwyklych w szereg :-)

Ale chyba lepiej 5*5.6 :-)

Witam,

Dnia 21.08.08 (czwartek), 'Arek' napisał(a):

Polegaj więc na informacjach, jakie podaje producent:

Masz podane współczynniki temperaturowe dla całej rodziny diod...

Reply to
Dykus

Dykus napisał(a) w wiadomości: <1vcfx18ymoyw3$. snipped-for-privacy@40tude.net...

No, dla 27V po przeliczeniu wychodzi ok. 21mV/K w przybliżeniu to co mi wyszło. Ale ja nie tyle potrzebuję stabilnego napięcia ale takiego które by miało ok. -40mV/K przy 27V. Można zenerki niskonapieciowe w szereg (ale to za mało) i kilka zwykłych. Arek

Reply to
Arek

Użytkownik "Arek" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl.usun_cde.invalid> napisał w wiadomości news:g8lf2a$9nb$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Wydaje mi się (na podstawie tabeli podanej przez Dykusa), ze połączenie szeregowe kilku diod 4V7 i 5V1 powinno spełnić ten warunek. Ale chyba lepiej zastosować choćby najprostszy zasilacz na jednym tranzystorze podpartym diodą zenera 4V7 lub 5V1. A są przecież jeszcze scalone... pozdrawiam, Andrzej

Reply to
Andrzej

Jesli naprawde potrzebujesz odpowiedniego dryftu, to moze jednak ambitniejsza konstrukcje na opampach, ze dobrym zrodlem odniesienia, i np LM35 do wprowadzania zadanego dryfu.

Co z tego ma wyjsc ?

Kolego, A uwzględniłeś zjawisko samopodgrzewania się tego elementu. Mnie, (szacunkowo) wychodzi 40.5°C przy 5mA! nie wiadomo do czego to, ale może Ci popsuć Twoje założenia u podstaw. Z budowy elementu wynika iż parametr RthA będzie silnie zależny od warunków otoczenia. K.

Reply to
John Smith

John Smith napisał(a) w wiadomości: ...

Wiem, 5mA*27V już troszkę podgrzewa ale ja przewiduję ok. 1mA.

Chodzi o rezystancję termiczną? Warunki raczej stabilne, bez "kaloryferów" i "przeciągów" w pobliżu.

Jak się nie da prostacko, to się spróbuje bardziej finezyjnie... Arek

Reply to
Arek

Nie wiem co chcesz zrobić, mnie (wiedząc o cechach elementu) nie przychodzi do głowy, do czego to może być zastosowane. Jak chcesz ograniczyć prąd, to trzeba DOKŁADNIE poznać właściwości diody pracującej w tych warunkach. Może się okazać, że własności stabilizacyjne ma ograniczone. Typowy prąd pracy to 4-5mA Z budowy elementu wynika iż jedna z elektrod dochodzi wprost do struktury. Dioda będzie zmieniać swoje napięcie już po chuchnięciu na nią. O to Ci chodzi? Ma to być wykrywacz oddechu? K.

Reply to
John Smith

John Smith napisał(a) w wiadomości: ...

Myślałem, że -40mV/K @27V mnie zdemaskuje. Stabilizacja napięcia końcowego niby-ładowarki do 2 akumulatorów 12V (ołowoiowe). Prąd ładowania zgrubnie a napięcie i tak bedzie dostrajane ale chodzi o jego spadek wraz z temperaturą. Są gotowe scalaki do ładowarek, niektóre z czujnikiem temperatury ale to badziewie trochę nietypowe ma być.

Arek

Reply to
Arek