tv HELIOS - pytanie do serwisantów

Witam!

Jestem elektronikiem raczej z wykształcenia niż z praktyki - obecnie zajmuję sie mikroprocesorami więc brak mi praktyki w naprawie RTV aczkolwiek udało się kiedyś coś przywrócić do życia i kilka głowic radiowych przestroić.

Mam TV Heliosa 401 - klika dni temu podczas gdy był włączony rozległy się trzaski z obudowy , obraz znikł i zaczeło delikatnie kopcić. Po kilku sekundach (które potrzebne były na przebycie odleglosci) TV wyłączyłem z sieci.

Po odkręceniu obudowy zrobiłem mały eksperymetn - podłączyłem napięcie i patrzyłem gdzie dymi. Okazało się, ze przewód WN miał zwarcie do... to chyba jest zasilacz :)

Przewód zaizolowałem (porządnie) kolejna próba - TV ruszył. Dźwięk jest ale zamiast obrazu widzę tylko poziome linie (co ok. 2 centymetry).

Kiedyś była analogiczna sytuacja - po zaizolowaniu przewodu WN (w innym miejscu - z lekkim kopem od trafa) TV od razu zadziałał. Niewykluczone, że tym razem ruszyłem którąś cewką/potencjometrem na płycie.

Jeśli macie koncepcje co mogłem ruszyć, ewentulanie jakie elementy mogły ulec uszkodzeniu to będę wdzieczny za pomoc.

Łukasz

Reply to
murmi

to druga kopia mojego wątku - przepraszam za zamieszanie

Reply to
murmi

odchylanie pionowe

Reply to
mistrzu

Użytkownik "mistrzu" snipped-for-privacy@wsinf.edu.pl> napisał w wiadomości news:cq4qsk$ju$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

a mógłbyś tak trochę bardziej "łoptologicznie" ??? z góry dzięki :)

lm

Reply to
murmi

obecnie wygląda to tak: - w 1 przypadku na 10 na ekranie przebija obraz "normalny" - we wszystkich przypadkach widoczny jest ciemny ekran z jasnymi cienkimi pasami poziomymi - gdy widoczne sa tylko te pasy, to regulacja kontrast/jasnosc/nasycenie nie daje żadnych efektów - ekran telewizora "nie elektryzuje sie" - nie wiem jak to popranie nazwać, myśle ze wieci o co chodzi

powielacz???? sam przewód WN??? one są w ogóle wymienialne???

lm

Reply to
murmi

Mysle ze po przebiciu do WN do masy, powielacz kwalifikuje sie jednak do wymiany, ale to moze nie byc wszystko. Radzilbym Ci obejrzec elementy na plytce kineskopu, a zeby bylo bezpiecznej odlutuj powielacz tak zeby w ogole nie byl zasilany, a potem zgodnie ze schemate posprwdzaj napiecia w rejonie sterowania tranzystorem BU 208 (tylko uwazaj, na kolektorze jest ok 1500 Vpp wiec uwaga z pomiarami) Sprawdz napiecie jakie wychodzi z zasialcza a szczegolnie nap zasialania stopnia linii tj albo 142 V albo 120 ale chyba 120 V, do tego 12 V (stabilizator jest na plycie sygnalowej tj po lewej stronie telewizora)

Pozdrawiam Marci

Reply to
Marcin_K

Dziękuję za wszystkie uwagi :)

NIemniej mam jeszcze jedno pytanie - czy w przewodzie WN jest wstawiony jakis rezystor albo jest jakaś inna sztuczka na nim robiona? Ponieważ jest on już w kilku częściach jego oporoności wyglądaja tak:

faja------------------------------przerwa na przewodzie ------------------------------koniec przewodu faja ------------40 kOhm---------przerwa na przewdzie -------------0 Ohm-----------koniec przewodu

i te 40 kOhm rezystancji mnie zastnawia!!! Czy to normalne? Czy przewód jest walnięty? Co o tym sądzicie?

Łukasz

Reply to
murmi