Switch ze zintegrowanym zasilaczem PoE

Od jakiegoś czasu zbieram się do przebudowy domowej sieci. Prowadzone wzdłuż ścian kable chciałbym w końcu poprowadzić w korytkach na ścianach, zamontować gniazdka, a tanie switche z wielokrotnie rozgałęziającymi się połączeniami zastąpić porządną skrzynką sieciową, w której zbiegałyby się wszystkie połączenia.

W chwili obecnej w sieci pracuje kilka zewnętrznych kamer IP. Tanie, chińskie modele sprzed kilku lat. Zasilane są najprostszą formą PoE - każda ma osobny zasilacz 12V, wstrzykujący zasilanie w wolne pary skrętki. Żadnej inteligencji, negocjowania napięć itp.

Zastanawiam się nad zakupem jakiegoś switcha z wbudowanym zasilaniem PoE, głównie z myślą o tych kamerach (chociaż nie wykluczam też podpięcia do niego także innych urządzeń). Jednocześnie jednak nie wykluczam, że za jakiś czas te chińskie kamery wylecą i zostaną zastąpione czymś lepszym.

Stąd kilka pytań:

- Czy istnieją jakieś switche z zasilaniem PoE, które byłyby w stanie obsłużyć proste podawanie 12V takiej kamerze?

- Czy istnieją jakieś switche, które jednocześnie dałoby się skonfigurować do obsługi bardziej zaawansowanych standardów PoE, z negocjacją wymagań co do zasilania między urządzeniami?

- Jak wygląda kompatybilność pomiędzy różnymi urządzeniami PoE? Jest szansa, że taki switch z zasilaniem ogarnie obsługę urządzeń od producentów i różnego typu (kamery, AccessPointy, telefony VoIP)?

- Czy standardowo takie switche posiadają jakieś zabezpieczenia nadprądowe na każdym z portów?

Ewentualnie biorę jeszcze pod uwagę umieszczenie w osobnej skrzynce zasilacza impulsowego 12V, z którego zasilałbym kamery.

Reply to
Atlantis

Ja zrobiłem tak: z zapasów wyciągnąłem switch 100Mbit, ale taki, który ma 8 pinów w gnieździe (4 przylutowane, ale nie podpięte). Zwarłem je między sobą zgodnie ze standardem PoE, bezpośrednio na PCB i podpiąłem wprost pod gniazdo zasilania switcha.

Zasilam z tego kilka kamer.

Teraz obserwacja: 20m kabla UTP, przy zasilaniu 12V dawało na końcu 7V w nocy (kamera odpala podświetlenie IR). To oczywiście oznacza restart kamery.

Wiec efektem czego do UTP wciskam obecnie 15V z jakiegoś zasilacza od Toshiby i to jest na aby-aby, na końcu kabla mam ~10V.

Z rzeczy ważnych: kamery z prawie-PoE mogą nie wytrzymać zasilania PoE (~50V). Dobrze czytaj parametry.

Można kupić gotowe "wciskacze" PoE:

Mogą nie działać poprawnie z tak niskimi napięciami jak 12V. Mój nie działa, zaczyna dopiero powyżej 20V.

Lub ostatecznie druciarstwo:

heby

W dniu 28.02.2024 o 23:04, heby pisze:

Omatko Bosko :) Mam ci zrobić rozpiskę na te problemy? ...w sensie, zrób w końcu bilans energetyczny i jak to możliwe, że na 4 żyłach 0,5 mm łączonych w PoE... czyli "dwóch" żyłach PoE po 1mm na 20 metrach masz spadek 30% napięcia :)

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Rozwiązanie, które mam u siebie w 2ch lokalizacjach i działa to dobrze od lat, i wszystko na taniej chińszczyżnie, to zewnętrzy, pojedyńczy, wystarczającej mocy zasilacz + switche PoE. Głowny switch jest w jednym pomieszczeniu, do niego idzie zasilacz. Switch obsługuje parę kamer i jest podłączony do kolejnego switcha, tym razem małego, zasilanego z tego pierwszego. I tak to idzie dalej. Oczywiście może to też być switch z wbudowanym zasilaczem. Jak teraz patrzę po alim, to chyba nawet takich jest więcej.

Jedyna kompatybilność, na którą kiedykolwiek zwracałem uwagę to napięcie i moc, którą switch może przetrawić. W tej chwili mam własnie 12V, kamer niewiele bo 6, całość zamyka się jakoś w 60-80W przy maksymalnym poborze prądu (noc). Pewnie jakbym miał wiecej kamer a kable szły daleko to rozsądniej by było na wyższym napięciu.

Reply to
Marcin Debowski

O ilepamietam nie, w standardach PoE, są napięcia między 40V a 57V, standardowo 48V

Tak. Z reguły switch ma opisane, które standardy PoE (PoE, PoE+, PoE++) obliguje i na ilu/których portach.

Ważne abyś wybrał taki co obsługuje przynajmniej PoE+. No i liczba portów z PoE i sumaryczna moc musi być odpowiednia do liczby urządzeń jakie chcesz podłączyć.

Tak, na takim lepszym zarządzanym switchu masz podgląd mocy portu, można sobie ustawić max. moc, można sobie ustawić wymuszony power off-on o odpowiedniej godzinie (timer) czy po prostu zdalne wyłączenie urządzenia jeśli to konieczne.

Można sobie kupić specjalne przelotki (PoE spliter) "wyciągające" 5V czy 12V konieczne do zasilenia urządzeń nie-PoE na końcu skrętki.

Reply to
Marek

Jest tego na pęczki. Podaje tyle ile go zasila. Pierwszy z brzegu:

Marcin Debowski

Który standard PoE (podaj kod specyfikacji) podaje 12V na drutach skrętki? Nie mówimy o spliterach dc-dc wyciągających 12V. To dodatkowe urządzenie.

Reply to
Marek

Żaden. Ale on ma kamery na 12V i PoE rozumiane jako zasilanie idące tym samym kablem co sieć jest powszechnie stosowane i mozna do czegos takiego bez problemu kupić switche, jak chocby ten, który podlinkowałem.

Reply to
Marcin Debowski

W dniu 29.02.2024 o 09:35, J.F pisze:

A Ty jak sikasz to najpierw sikasz a później zdejmujesz majty? Masz wyżej podane wszystkie dane, wystarczyło przeczytać, zamiast zadawać pytanie. Mam Ci przepisać z góry jeszcze raz?

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

To proste: żyły tanich kabli są zrobione z cieńszego, aluminiowego drutu, który z 0.5 ma wspólną chyba izolację (sprawdziłem, nie mają

0.5mm w moim przypadku). Tak jak wiele współczesnych tanich kabli UTP, są tylko pokryte miedzią. Są one powkładane w śniedziejące gniazdka RJ45 z mała powierzchnią styku (wliczajac w to zespawanie się na gnieździe w wyniku przepływy prądu). A kamera w trybie świecenia IR pobiera relatywnie dużo prądu (5W to normalne, moja najdalsza pobiera ponad 7, czyli 0.5A minimum) na kamerę, część obwodu jest rozgałęziona innym switchem i wiszą na nim switch+2 kamery (czyli 20m kabla zasila 3 urządzenia).
Reply to
heby

To co proponujesz nie jest dla niego przyszłościowe i tylko pobieżnie rozwiązuje jego problem. Te urządzenia co podlinkowałeś to zwykłe injektory wpuszczające cokolwiek na przykład właśnie te 12 volt. Ale jak takie coś zastosuje to znowu się blokuje na urządzeniach tylko 12 v na danym switchu. Lepszym rozwiązaniem jest standardowy switch PoE+ i ewentualnie spliter 12V na końcu dla urządzeń bez PoE. Mamy na jednym switchu pełen standard i możemy podłączyć cokolwiek co wymaga standard Poe i niestandard przez (dowolny) spliter.

Reply to
Marek

W dniu 29.02.2024 o 10:00, heby pisze:

Czyli niekoniecznie wina kabla a switcha, który zasilasz przez PoE zamiast osobnego zasilacza i masz obciążenie 20W na kablu, zamiast 7W.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Są POE extractory jak np ten:

Używam takich do zasilania APków (nie wspierających PoE) połączonych w mesh

c.

Reply to
Cezar

Myślę, że to wina kilku czynników:

1) dużego obciązenia na za małym napieciu 2) dziadowskich kabli UTP, które są teraz normą 3) strat na wtyczkach

Ogólnie: wcześniej miałem to rozwiązane tak, że wciskałem te 50V z wypasionego switcha PoE i na końcu, przy kamerze, miałem przetwornicę downstep. Switch pewnego dnia zrobiła się dziurka w scalaku kontrolera (wyładowanie atm), zostało uproszczone do zwykłego switcha i na razie działa bezawaryjnie od wielu lat.

Reply to
heby

W dniu 29.02.2024 o 11:56, heby pisze:

...w sumie nie :) Producenci "przewidują" jeden kabel-jedno urządzenie, nawet z gównolitu. Wiadomo, że to jedno urządzenie nie powinno mieć dużego poboru prądu, czyli 7W. Skoro rozmawiamy o PoE to długość tego przewodu, producent wylicza na max 100m przy kamerach IP (nowe kamery mają 3-5W poboru).

Ty powiesiłeś 3 odbiorniki na kablu, na którym powinien wisieć jeden odbiornik i tu jest błąd w "sztuce" i zamiast spadku 10% masz 30%. Reszta w sumie nieistotna, bo sobie poradziłeś ze spadkiem, podnosząc napięcie.

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Podkreśliłbym tylko, że ten problem bardzo łatwo rozwiązać po prostu kupując porządne miedziane UTP z przekrojem AWG 24 a nie najtańsze AWG 26. Do PoE stosuję *wyłącznie* awg 24.

Reply to
Marek

Może i Ty masz rację. Spojrzałem na ceny i te switche PoE+ wcale obecnie tak drogo nie kosztje ile wydawało mi się, że kosztują. Coś rozsądnego w okolicach 500-600zł się chyba dostanie (8 portów/100-120W). Z tym, że raczej kamery są po te kilka-kilkanaście metrów od siebie, więc poza indywidalnymi injectorami od strony kamer, jakieś DC-DC musiałby dołożyć, albo ww. spliter i osobny zasilacz na 12V.

Jakby jednak nie chciał aż tyle płacić mniej a mieć okres przejściowy, to te "moje" switche kosztują grosze, do tego injectory po stronie kamer i zasilacz. Zamknie się pewnie kwotą 200-250zł.

Reply to
Marcin Debowski

Obecnie za poniżej $100 można kupić switch 2.5Gbe z portem uplink 10Gbe (po drucie) i PoE

c.

Reply to
Cezar