Ethernet na 1 parze wraz z zasilaniem...

Ciekawe czy ktoś jeszcze pamięta, że 10BaseT1 w standardzie dopuszcza zasięgi do 1km

Marek

Ciekawe. Standardu nigdy nie czytałem, ale też nigdy nie słyszałem o tym.

Zawsze sie raczej mówiło o 100m skrętki. I dwóch parach, czy czterech, a moze i 3.

Zaraz zaraz ... a to nie jest od 2019 roku?

ciekawe jak osiągaja ten 1km - chyba nie zaleta jednej pary? Predzej po prostu tyle wychodzi na przyzwoitym kablu i 10Mb/s - w koncu 100M ma zasięg 100m, a nawet i 1G tez 100m.

Widzę też, ze modulacja/kodowanie się zmieniły.

A jak sobie radzą z kierunkami? Kolizje jakies, czy kasowanie echa ?

To chyba nie jest standardowe, i wymaga specjalnych kart/interfejsów/adapterow i switchy?

J.F

Dobre pytanie...tak btw Zawsze byłem ciekaw jak długo producenci switchy będą zachowywać zgodność w dół do "zwykłego" 10BaseT. A tu się okazuje wprowadza nowe-stare standardy...

Co do odległości, pamiętam w latach 90 robiłem łączności na 300m skrętki i chodziło to stabilnie.

No właśnie. Tak w kontekście tego projektu z linka po dluższym zastanowieniu się nabrałem wątpliwości: skąd wziąć 1 parę skrętki?? Od ręki są "standardowe". Czemu nie prościej użyć standardowej 4x2? Myślę że i tak wyjdzie taniej 1km standardowej skrętki niż jakieś dedykowanej jednoparowej. Oczywiście wyjdzie problem związany z odległością ale kojarzę opisy, w których ktoś się chwalił działającą łącznością na zwykłym 10BaseT i switchu (lub hubu) na 800m... Może autor tego projektu nie wiedział, że da się to zrobić na takie odległości na zwykłym 10BaseT bez tych kombinacji z zasilaniem (puszczając po prostu zasilanie po wolnych parach)? Takie trochę wzorcowy overingeenered project...

Reply to
Marek

Skoro na 1G chodzi na 100m, to na 10M powinno pójść znacznie dalej :-)

Krotsze odcinki chodzą tez na plaskim kablu bez skrętek. Ale np patchcord gdzie ktos parowanie pomylil, powodował niestabilną pracę, choc było go z 10-15m, plus sporo kabla prawidłowego od serwerowni.

Jak stary zakład i gdzies jest 1 para po 485 ... albo są 4 pary, ale i 4 maszyny?

Ja tez nie jestem pewien, czy to musi być skrętka.

Wiadomo - mniej sieje, mniej zakłóceń łapie ...

Czesc ograniczen starego ethernetu była czasowa i wynikała z konieczniecznosci propagowania kolizji. Ale o ile pamiętam to było

2.5km. I to miedzy najdalszymi punktami, czyli tak z grubsza - 1.25km skretki do huba.

Aczkolwiek na 100M to byłoby juz tylko 250/125m, tylko że ... były jakies huby a nie switche 100M? Może i były.

No ale tłumienie sygnału w kablu tez istotne.

Mam wrazenie, ze troche pomylili sprawy - zasieg, standard i zasilanie. Albo autor biegły w standardzie, i skupił się na zasilaniu. Albo po prostu chcial omówic temat zasilania.

Możliwe tez, ze standard powstal "na zamówienie" odbiorców, co juz mieli rozległe kable gdzies "w polu" i po nich zasilali, wiec od początku przewidziano.

Dosc istotne jest w tym przypadku rozłączenie transformatorków sygnałowych kondensatorami - ciekawe, czy gotowe interfejsy to maja.

A swoją drogą ... czy to może działać jako multipoint, z wieloma urzadzeniami na jednej magistrali?

J.F

obecnie na pojedynczej parze ponoć do 2.4km:

nie testowałem, ale krótsze dystanse ogarnia na czymkolwiek (nie wiem na jakiej prędkości, mamy na tym pojedyncze kamery)

Reply to
ddddddddddd

Współczesne switche ogarniają 1 parę do 2.4km? Czy do tego wymagany jest dedykowany układ nadawczo odbiorczy?

Bo generalnie fajnie jak standard jest pokryty przez standardowe switche a nie customowe urządzenia...

Reply to
Marek

to dedykowany układ. Switche to raczej swoje 100m i tyle. Tak czy inaczej całkiem fajna alternatywa (tylko chyba droga) jak masz jakiekolwiek kable i możesz ich użyć (np. kamera w windzie albo połączenie między blokami gdzie leży jakiś stary kabel telefoniczny i ma jeszcze działające pary)

Reply to
ddddddddddd

Pan Lukasz napisał:

Jest jeszcze ARCNET. Według standardu zdaje się 850 m na pojedynczej skrętce telefonicznej, w praktyce może być i dwa kilometry. To przy prędkości standardowej, czyli 2,5 MB/s. Po zmianie kwarcu na wolniejszy można zejść z prędkością do 1 MB/s, ale zasięg mocno rośnie. Kiedyś tak się szybko i tanio sieciowało jakieś stare fabryki czy inne miejsca z zastaną siecią telefoniczną. Dlatego starą karty ARCNET były w cenie. Wada jest taka, że karty są tylko ISA, więc trzeba jeszcze zabytkową płytę główną (albo trochę mniej zabytkowy komputer przemysłowy -- tam ISA zachowała się dłużej).

Reply to
Jarosław Sokołowski

No ale dostępny na półce? Bo jak nie to ja nie odnajduję tego (w mojej ocenie) jako standard po prostu ciekawostka że można tak sobie wykombinować. Niczym to się nie różni od innych haków pod tytułem "jak zrobić łączność na daleki dystans". Jak projektuje urządzenie komunikujące się ethrnetem to wiem że dowolny switch na rynku obsłuży mi to połączenie w ramach powszechnego standardu 10100/1000. wstępnie sądziłem że te nowe standardy 10 będą na tyle powszechne że wejdą one w obsługę na standardowych switchach.

Reply to
Marek

to są gotowce, używamy dokładnie tego modelu (plus do zestawu dołączony jest adapter do skrętki):

(link pierwszy lepszy z wyszukiwarki)

Reply to
ddddddddddd

W dniu 29.02.2024 o 08:44, J.F pisze:

Nie pójdzie, bo w 1G pracują wszystkie 4 pary na raz i kierunek jest przełączany, czyli pracują na 250M, a że to powoduje więcej błędów to i ramka jest inna, jest dłuższa, bajt jest kodowany na chyba 12 bitach, w 100M jest na 10 IMHO.

Reply to
Janusz

Mi to wygląda na sposób zagospodarowania starej skrętki tel stąd tylko jedna para.

Reply to
Janusz