swietlowka w lazience

Unijnego ekperymentu ciag dalszy - zgodnie z dyrektywami wkrecilem w lazience swietlowke kompaktowa. Jesli niektorzy nie wiedza - swietlowkom szkodza wlaczenia, a w lazience ich raczej nie brakuje. Konce w tej przyciemnione na paru cm. No i swietlowka startuje wolno - jak po paru minutach osiagnie pelna jasnosc, to czlowiek gasi swiatlo :-)

Produkt marki Apollo okazal sie bardzo przyzwoity - wytrzymal 2 lata bez dwoch tygodni, dzieki czemu odzyskalem 12.99zl. Okazal sie przy tym lepszy od produktu marki Solum, ktory poprzednio wytrzymal 16 miesiecy. Hm, a moze gorszy ? 16m to calkiem przyzwoity czas, a tu lekki poslizg i moglo sie roszczenie przeterminowac.

A swoja droga - co z ochrona konsumenta ? Mam produkt o deklarowanej trwalosci 10 lat, a on sie psuje po 25 miesiacach od zakupu. I juz nic nie moge zrobic, bo ustawa tak stanowi ...

Pod koniec ciekawe zjawisko wystapilo - swieci, jasnosc zaczyna stopniowo spadac, po ok 1s nagle jakis pstryk i znow pelna. I za chwile znow stopniowo spada i nagle wzrasta.

Na razie eksperyment kontynuje zwyklymi zarowkami - ciekaw jestem ile one wytrzymaja, no i szafa sie oprozni ... bo w ogole to chyba czas na LED..

W dniu 2013-07-20 12:21, J.F. pisze:

Jeszcze małe halogeny dostępne, ale w łazience to z ograniczeniem prądu rozruchu, żeby dłużej pożyły. Tym niemniej, klikuwatowe ledówki ze znośnym światłem kosztują coraz mniej.

Reply to
PeJot

Użytkownik Zbino napisał:

[..]

Życia Ci zabraknie na przetestowanie wszystkich technologii.

Czyli jakiś tysiąc sekund, chyba że ma mostek to 500s, chyba że ma kondensator wygładzający to ograniczeniem jest jego trwałość.

Ja to jakiegoś farta mam, żadna mi jeszcze nie padła (poza jedną która spadła i się stłukła, ale przerobiłem na oświetlenie okapu w kuchni), mają mostek, nie mają kondensatora wygładzającego.

Reply to
AlexY

Swietlowka kupiona z 10 lat temu, swieci do dzis, bez problemu. Kosztowala doc 15 owczesnych dolarow. Dzis podelko z szescioma kosztuje dolarow 5. Swieca pare meisiecy.

Myzle ze to sprawa "unowoczesnionego procesu produkcyjnego". Oraz tego ze ktos sie puknal w glowe: jak zarowk isie beda swiecic po 15 lat, to z czego beda zyli ci co robie zarowki?

A.L.

P.S> A w lazience rzeczywiscie swieca krocej. Nie wiem dlaczego. Moze im para szkodzi? Ale jak?

Reply to
A.L.

Dnia Sat, 20 Jul 2013 10:17:52 -0500, Pszemol napisał(a):

Gdzies tam jeszcze napisali 10 tys h.

Hm, a jak kupie 5 i tych 5 sie zepsuje ponizej 3 lat ?

Hm, schematy sa takie

gdzie mialby byc zimny lut powodujacy stopniowe gasniecie ?

Hm, na zasilaniu ? ale po wylaczeniu wylacznikiem one raczej szybko gasna..

Jakby sie miala nie nadawac do lazienki, to powinno byc to napisane do informacji klienta :-P

Dnia Sat, 20 Jul 2013 11:08:52 -0500, A.L. napisał(a):

Ale 2 lata, po ktorych klient ma prawo do zwrotu pieniedzy, to chyba nie jest wlasciwy cel. No ale moze rzadko sie trafiaja tacy wariaci co przechowuja paragony :) No i zauwaz ze wiecej zarobi na jednej za 15$, niz na dwoch pudelkach po 5$.

IMO - glownie zaszkodzila "chinczykizacja". Ma byc tanio, to jest, co kogo jakosc obchodzi. Ale jakosc sie poprawia i staje akceptowalna, a z drugejh strony jak mam w sklepie swietlowke markowa za 40zl, niemarkowa za 12zl, i zestaw 5 za 20zl ... to mi sie bolszewik odzywa i uwazam ze ktos tu chce mnie okrasc :-)

Wlaczenia im szkodza. Powinny byc elektrody podgrzane, dopiero przylozone wysokie napiecia. Start na zimno rozpyla pokrycie elektrod. O tym wiadomo od czasow klasycznych rur, ale elektronika kompaktowych na 2 tranzystorach podgrzewa w minimalnym stopniu. Sa uklady scalone do swietlowek, ale widac za drogie, bo chyba nikt nie stosuje. Moze w porzadnych statecznikach do duzych rur ..

A w lazience zapalen nie brakuje. No i zywotnosc krotsza niz w pokoju gdzie sie zapala raz dziennie.

No i klient tez woli swiatlo ktore zapala sie od razu a nie czeka sekunde. Nawiasem mowiac to widzialem takie z "szybkim startem", ale nie wiem co warte.

W dniu 2013-07-20 12:21, J.F. pisze:

Ja mam od 4 lat 4 sztuki halogenów 35W/12V zasilane z elektronicznego transformatora z softstartem. Nawet nie pamiętam jakie to gniazdko ma, ale takie "standardowe".

W kuchni takich ale na 230V GU9 wymieniam już w tym okresie już 3-ci raz bo się spaliły.

Myślę że przy czasie przez jaki się świecą oraz trwałości i cenie wniosek jest jeden.

Reply to
Irokez

W dniu sobota, 20 lipca 2013 12:21:27 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Wyczaiłem jak zaprogramowali czas pracy świetlówki kompaktowej. Szkło. Jest bardzo cienkie i w okolicach żarników się degraduje. Mam świetlówkę która świeci cały czas. Po 15-20 tysiącach godzin ( półtora roku do dwóch lat) wystarczy świetlówkę dotknąć do szklanej rurki i się urywa przy żarnikach.

Reply to
kogutek444

Dnia Sat, 20 Jul 2013 21:02:26 +0200, Irokez napisał(a):

Niekoniecznie. Lazienka ... zwykle zarowki 100W wytrzymywaly dosc dlugo, tak mi sie przynajmniej wydaje ... a nawet jak sie tam swiatlo pali godzine dziennie, to pradu zuzywa za 22zl rocznie.

Wiec inwestowanie ma znikomy sens, a jesli w cos ... to LED.

A nie, przepraszam, najlepiej wychodza najtansze swietlowki, tylko paragon przechowywac :-)

P.S. I unikac takich po kilka w jednym opakowaniu, bo jak to reklamowac gdy padla tylko jedna ?

W dniu 2013-07-20 21:02, Irokez pisze:

Ja mam coś podobnego: halogeny 50W GU 6.35 w hermetycznych oprawkach, i "transformatorki" z Castoramy, obłymi. Chodzi toto już coś koło 7 lat. Nawet nie pamiętam, gdzie leży zapasowa żarówka. Rzadziej używane w pokoju halogeny na 230V też już parę razy wymieniałem, ale w końcu wziąłem OSRAMy, i też już ładnych parę lat świecą. Świetlówki "wkręcane" używane w pokoju i kuchni jako główne oświetlenie działają wyjątkowo krótko. Może to kwestia poziomego montażu, a może nie lubią po kilka w jednej lampie?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Niezupelnie. Ja mam lazienke bez okna. Ma swiatla "glowne", halogenowe i swiatla nad przysznicem i wanna. Te ostatnie to fluporescencyjne o sile swiatla 60 W. Te sie pala bez pzrerwy, bo Malzonka ma taki zwyczaj. No i pzrepalaja sie po paru meisiacach. Taka sama zarowka w pralni pali sie juz ze dwa lata

Jakis czas temu pijawily sie zarowki "maritime", czyli do zastosowania na lodziach. Kosztuja duzo drozej. Ale jeszcze nie probowalem.

Podobnie swiatla na zewnatrz. Kopione specjalne do uzytku "outdoor" pala sie 12 lat. Zainstalowana zwykla zarowka fluorescencyjna palila sie dosyc krotko.

jakos te zarowki musza byc widac wrazliwe na srodowisko

A.L.

Reply to
A.L.

W dniu 2013-07-20 22:04, Dariusz Dorochowicz pisze:

Halogen GU9 Osrama mi właśnie trochę ponad rok wytrzymują, więc teraz zamiast prawie 20zł wydałem 4zł i zobaczę ile pochodzi marketówka (na razie świeci się 4 miesiąc)

Świetlówki tanizna na korytarz wkręcałem. 4-6 miesięcy i po nich. Osram/Philips palą się latami w pokojach.

Reply to
Irokez

W dniu 2013-07-22 00:45, Anerys pisze:

M.in. dlatego w łazience należy używać trochę innego osprzętu. Wtedy nie ma problemu z wilgocią i "dodatkami". "Przy okazji " masz bezpieczniej ;) No i kolejny argument za halogenami. Tylko że ja miałem taki remont, że mogłem sobie trochę "zaszaleć" z prądem i innymi sprawami (i tak nie zrobiłem wszystkiego, co powinienem, ale teraz to trochę za późno).

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Użytkownik Dariusz Dorochowicz napisał:

A ja w łazience posiadam dopiero trzeciego OSRAMA od 15 lat. Ostatniego chyba od 5. Tak w ogóle większość moich świetlówek kompaktowych ma ponad

5 lat i działają bez zarzutu. Faktem jest że nie był to najtańszy sort.

G.B.

Użytkownik "Grzegorz Brzęczyszczykiewicz" napisał w wiadomości

W pokojach swietlowki taniego sortu wytrzymuja dosc dlugo, moze nie az

5 lat, ale nie widze potrzeby przeplacac.

Lazienka to taki eksperyment - zle miejsce na swietlowke, ale Unia chce, to prosze - Unia ma :-)

J.F

W dniu 2013-07-22 12:06, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:

A jaki model/seria? Bo to tak może być, że da się coś sensownego kupić. Zresztą - 5 lat to już pewnie niedostępne.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2013-07-22 12:30, J.F nabazgrał/nabazgrała/nabazgrało:

W pokojach ma świetlówki już chyba kilkunastoletnie. Philips i Osram, a kosztowały wtedy majątek. Końce już mają przydymione, ale działają!

G.B.

Reply to
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz