statecznik do metalohalogenu - jak to działa?

Proste & pomysłowe! :-) Można by powiedzieć, że oczywiste... ale jak widać nie zawsze i nie dla każdego, czego jestem żywym przypadkiem :-(

pzdr mk

Reply to
mk

Jakoś nie chce mi się w to uwierzyć. Przy niższym napięciu zapłonowym po prostu nawet iskra nie skacze...

pzdr mk

Reply to
mk
[...]

Ale iskra nie ma skakać. Ma nastąpić zapłon i już przy kilkudziesięciu kHz nie ma z tym problemu. Podobnie jest ze świetlówkami - przy 50 Hz trzeba się troche nabiedzić, żeby odpaliła a przy kilkudziesięciu kHz jest problem, żeby nie odpalała za wcześnie - z zimnymi żarnikami.

Bardziej klasyczny jest szeregowy opornik. Jeden krotki ograniczony udar diody wytrzymaja, bez ograniczenia faktycznie je ubija.

Na MH sie nie znam, ale w typowym ukladzie do swietlowek kompaktowych napiecie dzieki rezonansowi moze byc wysokie. A swietlowka wiele nie potrzebuje - krotka to rzedu 300-500V.

Naprawde wyzsza czestotliwosc ulatwia zaplon ? W zasadzie czemu ? Fakt - 27MHz swieci swietlowka ladnie .. moze ktos policzy jakie natezenie pola jest przy 30cm antence rubber duck podlaczonej do 4W nadajnika ?

P.S. A ten niszczacy MH rezonans .. co to mialoby byc ? Czy moze wlasnie to - nagle gaz latwo przewodzi.

W sumie też nie wiem...

Ponadto w lampach HID panuje ciśnienie zbliżone do atmosferycznego lub wynosi nawet kilkadziesiąt atmosfer. W świetlówkach odstęp między elektrodami to kilka, kilkadziesiąt cm. I mimo to napięcie zapłonu jest stosunkowo niskie. W lampach HID odstęp między elektrodami to kilka mm (najwyżej kilka cm w jakichś kilku kW potworach). W artykule podesłanym przez RoMana również wyraźnie jest napisane, że układ nie zapala lampy rozgrzanej (w bańce jest b. wysokie ciśnienie).

Nie. Chodzi o rezonans mechaniczny (akustyczny). Wzmianki podają, że owy rezonans w skrajnym przypadku nawet może rozerwać bańkę kwarcową. W najlepszym przypadku łuk nie będzie odcinkiem, lecz będzie przybierał chaotyczne kształty, a będzie się to objawiać nieprzyjemnym migotaniem. Sterowanie wysoką częstotliwością byłoby z wielu względów mile widziane, chociażby po to by uniknąć podwójnego przetwarzania (typowe obecne rozwiązanie - pierwszy stopień zasilacz impulsowy wytwarzający napięcie-prąd stały, drugi stopień, to mostek H wytwarzający przebieg prostokątny np. 400 Hz; bezpośrednie wytwarzanie 400 Hz jest niewygodne z powodu dużych elementów indukcyjnych, do tego potencjalny chałas). Gdy chciałem znaleźć odrobinę informacji na ten temat, to natrafiłem się nawet na prace naukowe jak zasilać lampę HID wysokimi częstotliwościami. Z tego co zgrubnie rozeznałem się, stosuje się wyszukane modulacje częstotliwości przebiegu zasilającego jak i jego amplitudy - w końcu przebieg spread spectrum nie powinien wywoływać większych wzbudzeń :-)

Proszę wpisać w google hasło "HID resonance".

pzdr mk

Reply to
mk