Stabilizator mocy

Witam.

Właśnie składam sobie zasilacz do swojego lampiaka i pojawił się problem. Nie mogę kupić stabilizatorka 6V na prąd 5A. Obleciałem kilka sklepów w Krakowie i nic. Gdzie można coś takiego kupić?? Wkilku sklepach internetowych znalazłem takie stabilizatorki na prąd max. 3A. Za wszelkie wskazówki bardzo dziękuję.

Pozdrawiam.

Reply to
Viki

hmmm połaczyc równolegle??

niezastapiony MAA723

Reply to
Barman

Użytkownik Viki napisał:

Często stosuje sie tranzystor w na którego bazę podaje się jedynie napięcie ze stabilizatora. Myślę, że w twoim przypadku nie chcesz mieć impulsówki. Więc to rozwiązanie powinno ci pomóc. Na elektrodzie są schematy takich zasilaczy, w których zastosowano ten sposób. Być może należało będzie wstawić dodatkową diodę na napięcie referencyjne stabilizatora albo w inny sposób trochę podnieść napięcie na bazie tranzystora ponieważ tranzystor nie zrobi idealnie wzmocnienia 1:1. Ale to już kwestie kosmetyczne.

Reply to
AdelA

Równolegle można, ale myślę, że trzeba będzie dać na wyjściu rezystorki wyrównujące po to aby w przypadku, gdy któryś stabilizator ma minimalnie większe napięcie wyjściowe nie przejął na siebie za dużego prądu. Dodanie takich rezystorków spowoduje, że szlag trafi stabilizację więc zostaje chyba już tylko tranzystor zewnętrzny.

Reply to
AdelA

Użytkownik AdelA napisał:

Mozna rownolegle i na wyjsciach stabilizatorow dolozyc diody (spadek ok.

0,7 V), zeby go wyrownac w miejsce podlaczenia GND do stabilizatora tez diody.. i bedzie rowno... ale to jest tez rozwiazanie kompromisowe.. mam jeszcze jeden pomysl.. tranzystor polowy i kilka diod Zenera...
Reply to
kim

kim napisał(a):

Ale kombinujecie jak koń pod górkę.. Wystarczy jeden dodatkowy tranzystor pnp (dla stabilizatora dodatniego) i rezystor (rezytor w szereg z z zasilaniem przed stabilizatorem, tranzystor wpięty w ten sposób że emiter do plusa zasilania, baza na wejście stabilizatora, kolektor na wyjście stabilizatora). Wadą jest że wtedy stabilizator nie ma ograniczenia prądowego.

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

Dnia Mon, 30 Jan 2006 19:41:15 +0100, Viki napisał(a):

W notach aplikacyjnych (datasheet ze strony producenta) do układów najczęściej jest pokazany dokładny układ o dużej wydajności prądowej.

Reply to
doc. Zenobiusz Furman