Spalony uklad na dysku Maxtora

Witam

Mam nastepujacy problem. Posiadam uszkodzony dysk MAXTOR 60GB DiamondMax Plus 9. Uszkodzeniu ulegl w momencie gdy kolega probowal podlaczyc "po ciemku" dysk do zasilacza.

Chcialbym go odratowac :) Zauwazylem na plytce spalony ukladzik. Ciezko jest rozczytac oznaczenia:

P25BR FDFS

2P?2A <- znak zapytania w miejcu, ktorego nie moge rozczytac.

Wyszukalem wszystkie uklady za pomoca wyszukiwarki sheetow, ktore zaczynaja sie na: 'FDFS2P' Otrzymalem nastepujacy wynik:

Jedyny uklad, ktory ma na koncu symbole '2A' to 'FDFS2P102A' Tak, wiec podejrzewam, ze to wlasnie ten uklad ulegl spaleniu.

Za opisu wynika, ze jest to 'Integrated P-Channel PowerTrench MOSFET and Schot'. A ponizej link do opisu tego ukladu:

I teraz mam pytanie... czym moge zastapic powyzszy uklad, tak aby dysk ozyl? Pytam czym zastapic poniewaz nigdzie nie moge go znalezc.

Bylbym bardzo wdzieczny za pomoc. Z gory dziekuje.

BTW. Reszta plytki wyglada OK, jedynie ten uklad... Wiec mysle, ze jest nadzieja, ze po wymianie ruszy ten dysk?

Reply to
di0xid

dowolny mosfetem o podobnym lub wiekszym pradzie oraz podobnym Vt poszukaj w TME

znikoma z jakiegos powodu sie spalil, czesto jest to skutkiem spalenia sie innych czesci no ale probuj..

kiedys bratu spalil sie komputer - po piorunie, padl zasilacz, plyta... na HDD 40GB Seagate'a odparowalo kilka sciezek ten niewiele myslac, poutowal je kawalkami kynaru i HDD ...ruszyl. Brat nie wiedzial ze taka naprawa w wiekszosci wypadkow nie milaby sensu :) pracowal po tym jeszcze kilka lat..

takb wiec Tobie zycze powodzenia i szczescia :))

Reply to
Greg(G.Kasprowicz
Reply to
Robert Wańkowski

Dnia Wed, 14 Mar 2007 12:03:24 +0100, Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):

ok :) Tylko co rozumiezs przez 'Vt' :)

Jeszcze jedno mnie zastanawia... oprocz mosfeta, ten uklad zawiera rowniez diode schotiego, a to chyba nie jest zbedne? :)

Pocieszam sie tym, z inne nie wygladaja na spalone. Choc, wiem, ze pomimo tego moga byc uszkodzone :/

Ktos kiedys powiedzial, ze jesli czegos nie da sie naprawic to daj to komus kto nie wie, ze tej danej rzeczy nie da sie naprawic... i on to naprawi :)

Dzieki, napewno sie przyda, chociazby przy samym (wy)lutowaniu tego scalaczka SMD zwykla oporowka :)

Reply to
di0xid

Cześć. Nic nie napisałeś o typie obudowy, więc zakładam, że to SO-8 i ma logo w kształcie litery "F". Jeśli tak jest, to pewnie ten tranzystor, o którym wspomniałeś. Można poprosić o próbki na stronie producenta, czasem to działa. Pasować może jeszcze np. IRF7342 z TME.

Reply to
Tomasz Polak

Dnia Wed, 14 Mar 2007 22:15:36 +0100, Tomasz Polak napisał(a):

zgadza sie

dokladnie

Hmm... zerknalem na sheeta od proponowanego przez Ciebie scalaczka:

tak patrzac na ten schemat ideowy (narysowany "wewnatrz" scalaka) to symbolu tego mosfeta rozni sie znacznie od symbolu rysowanego wewnatrz tego oryginalnego ukladu:
Dlatego zastanawiam sie czy napewno proponowany przez Ciebie scalak jest wlasciwy? :))

Swoja droga... przegladajac TME natrafilem na jeszcze inny scalak: Si4404DY oto link do sheeta:

schemat ideowy jest identyczny jak ten oryginalny (scalak z dysku) :) Moze, ten uklad by sie nadal? :)

Reply to
di0xid

Cześć. Masz rację. Za szybko przeglądałem. Chodziło mi raczej o ten:

TME nie ma go w ofercie, szkoda. Ten bez D2 na końcu istotnie się różni. Ten Vishaj też nie ma diody. Musisz jednak zerknąć w jakiej aplikacji on pracuje i czy wykorzystywana jest dioda... Ewentualnie szukać czegoś z listy:
kanałem P. pzdr.

Reply to
Tomasz Polak

Dnia Thu, 15 Mar 2007 07:53:59 +0100, Tomasz Polak napisał(a):

Z tego co zauwazylem to wyglada na to, ze ta dioda nie jest wykorzystywana w tym dysku :)) Bo te piny 1,2,8,7 nie sa podlaczone.

Wiec sprawa sie nieco upraszcza... Tak mysle nad ukladem, ktory mi zaproponowales. Czyli:

Wyglada na to, ze by sie nadal... ale dreczy mnie jeden szczegol... a mianowicie diodka w schemacie samego mosfeta... kotra laczy piny 3 i 6. Symbol tej diodki zawiera fale/tylde przy katodzie.

Natomiast w oryginalnym schemacie czyli:

mala diodka przy katodzie ma linie prosta.

I tu pytanie... czy jest to jakas roznica? Bo juz sam nie wiem.

Bardzo dziekuje wszystkim za odpowiedzi.

Reply to
di0xid