RS485 i połaczenie mas.

Witam!

Czytam ostatnio usilnie o RS485 i zauważyłem, że w schematach połaczeń wielu urzadzeń do wspólnej magistrali jest dodatkowy trzeci przewód spinający masy urządzeń. Mam w związku z tym pytanie: czy zadaniem tego przewodu jest niedopuszczenie do przekroczenia potencjału na wejściu bufora RS485 powyżej wartości nominalnej ? Jesli dobrze rozumiem nie podłaczenie masy spowoduje pływanie odbirnika i zapewne przekroczenie wartości dopuszczalnych na wejściu. Z punktu widzenia transmisji RS485 nie wydaje mi się on potrzebny, ale widocznie po coś cię go tam wstawia.

Czy mam racje, czy też jest inny powód ?

Reply to
Sebastian Bialy

Powitanko,

Kiedys poszukujac odp. na to pytanie wyslalem je do tech. supportu Maxima. Tak jak przypuszczasz: dodatkowy przewod masy jest aby roznica potencjalow nie byla wieksza niz AFAIR 50V. W praktyce mozna zwykle pominac, chyba ze np. urzadzonka spiete 485 wisza na roznych fazach z roznych rozdzielni zasilane. Mozna tez dac 485 optoizolowane, ale to juz droga zabawa. Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Użytkownik "Sebastian Bialy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cnj8m0$71s$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl

Piszę z pamięci, a jestem już z lekka sztywny, więc wyjaśnienie może być nieco drętwe. ;-)

Wiele osób traktuje RS485 jak pętlę prądową, natomiast w rzeczywistości nadajnik RS485 ma charakter podwójnego źródła _napięciowego_ a prąd płynący w liniach zależy m.in. od wypadkowej rezystancji wejściowej odbiorników dołączonych do magistrali oraz układów dopasowujących na jej końcu. W szczególności prąd w obu gałęziach wcale nie ma obowiązku, żeby być identyczny (co do modułu). Jeżeli nie zastosujesz wyrównawczego połączenia mas, to automatycznie wymuszasz równość prądów w obu liniach. To co popłynie na Tx->A->Rx musi wrócić Rx->B->Tx bo nie ma innej drogi, Albo też różnica musi się zamknąć drogą bardzo okrężną, czyli podejrzaną. Ponieważ obciążenia nie są zupełnie symetryczne, a prądy mają być równe, to w konsekwencji na wejściach odbiornika musi ustalić się pewna składowa wspólna przesuwająca średni poziom sygnału względem środka reprezentującego zarazem maksymalne, symetryczne marginesy zakłoceniowe w obu kierunkach. W praktyce tor transmisyjny będzie działał, ale niekoniecznie w optymalnych warunkach.

To jak łączyć masy interfejsowe po obu stronach, zależy od przewidywanego poziomu zakłóceń i tego z czym interfejsy są połączone dalej. Jeżeli masy interfejsowe mają połączenie z lokalnymi masami urządzeń, a te np. są zerowanie lub lokalnie uziemienione, to różnice potencjału między uziemieniami automatycznie przenoszą się jako składowa wspólna na wejście odbiorników i łatwo mogą spowodować przekroczenie jej dopuszczalnego zakresu. W zależności od przewidywanego poziomu zakłóceń stosuje się różne kombinacje:

- Masy interfejsów połączone z masami urządzeń i pomiędzy sobą. Urządzenia powinny być ekwipotencjalne lub jedno z nich musi mieć potencjał pływający.

- Masy interfejsowe połączone między sobą i oddzielone rezystorami od mas urządzeń.

- Masy interfejsowe połączone między sobą natomiast interfejsy separowane galwanicznie od reszty urządzenia (najlepsze rozwiązanie)

Na szybko wyciągnąłem z BookMarków parę pokrewnych dokumentów dotyczących rs485. Warte poczytania, choć wydaje mi się, że nie mam tutaj dokładnie tego co chciałem znaleźć, czyli zgrabnego dokumentu dotyczącego właśnie różnych wariantów łączenia mas. Poszukam jak będę mieć trochę bardziej kumaty umysł.

"Understanding common mode signals":

Pojęcie obciążenia jednostkowego (U.L.), zakres akceptacji napięć wspólnych po stronie odbiornika:

"485 App Note"

Marek Dzwonnik

Użytkownik "Sebastian Bialy" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cnj8m0$71s$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

przekroczenie

Ktoś kiedyś polecił mi noty aplikacyjne na stronie

Dziś wygląda, że strona jest jakby niedostępna. Mam te noty (18 szt., w zipie prawie 4MB). Nie uważam, aby były rewelacyjne, ale przeczytać warto. Wysłać ?

Ten trzeci przewód nie wyrówna potencjałów jeśli źródło ich różnicy ma odpowiednią siłę (a zazwyczaj chyba ma). Na skutek różnicy obciążeń sieci powstają różnice mas rzędu kilku V (w jednym budynku) i do kilkunastu V między budynkami. Aby to wyrównać trzeba by stosować szyny wyrównawcze o przekrojach liczonych w centymetrach. Ale są momenty (zwarcia i awarie sieci i pioruny) kiedy ta różnica skacze do rzędu 50V w budynku i do rzędu 100kV (nie pomyłka) między budynkami.

Jest taki parametr: Change-in-Magnitude of Common-Mode Voltage - dla MAX3085E - max 0.2V. I to jest dużo więcej niż dopuszczają normy EMC. Aby ten sygnał Common-mode nie był powodem przekroczenia norm emisji zakłóceń wywołany nim prąd musi wracać tuż koło pary przewodów RS485, a nie na około przez połączenia mas połączonych ze sobą urządzeń - to załatwia ten trzeci przewód.

P.G.

;) Dziękuje za wyjaśnienie (wcale nie drętwe) i za info na prv. Wydaje mi się to dośc jasne, tym bardziej, że urządzenia sterowane przez RS485 w moim przypadku _raczej_ będą zasilane ze wspólnego zasilacza, albo będą pływały (trafo) i będę mógł im spiąć masy. Co z resztą zamierzałem i tak zrobić, więc pytałem z ciekwości bardziej ... ;) Trzeba chyba przejśc na optykę ...

Reply to
Sebastian Bialy

Piotr Gałka wrote: > Ktoś kiedyś polecił mi noty aplikacyjne na stronie

> Dziś wygląda, że strona jest jakby niedostępna. > Mam te noty (18 szt., w zipie prawie 4MB). > Nie uważam, aby były rewelacyjne, ale przeczytać warto. > Wysłać ?

Hmm jeśli możesz to przyjme każde ilości ... ;)

U mnie nie liczyłbym na dużą moc, prędzej powodem będzie jakiś lewy potencjał eletryczności statycznej ;)

Nie nie, to nie wchodzi w grę. Na szczeście u mnie nie ma kłopotu z potencjałami, ale dobrze wiedzieć na przyszłość.

Hmm czyli rozumiem, że spinanie mas daje nieco z ochrony przed załkuceniami ? Czy ma to również znaczenie przy bardzo małych prądach wyrównawczych ?

Reply to
Sebastian Bialy