Rozmieszanie elementów na dwustronnej PCB

Witam Chciałbym się zapytać o Wasze doświadzczenia w projektowaniu dwustronnych PCB. Jak najlepiej rozmieścić elementy na płytce? Do głowy przychodzą mi dwa rozwiązania, dzielę schemat na bloki funkcjonalne i każdy z bloków umieszczam na płytce PCB w miejscach przeznaczonych dla danego bloku. Czyli wybieram sobie jakiś prostokąt na PCB i to jest mój dany blok funkcjonalny, jego elementy umieszczam po obu stronach płytki i stosuję przelotki tyle ile trzeba. Drugi sposób to rozmieszcanie bloków tylko na jednej warstwie tak jak na płytce jednostronnej, a dokładnie pod tą wartstą umieszczam drugi blok. Tylko, że wtedy wszystko się zakłóca chyba. Przy pierwszym sposobie można zostawić miejsce między blokami i rozprowadzić promieniście ścieżki zasilania i szyny danych. Dzięki za jakiekolwiek info. Pzdr.

Reply to
PawelM

PawelM schrieb:

tu jest właśnie trudność w projektowaniu płytek. Trzeba tak umieścić, by się poszczególne bloki nie zakłócały. No i jest różnica między cyfrówką i analogówką. Od rozprowadzania "promienistego" już się prawie odzwyczaiłem. Od czasu jak robię obowiązkowe badania EMC stwierdziłem, że zasilania i masy nigdy za dużo ;-). Ale nie projektuję płytek w dużych ilościach i raczej te prostsze, max. double layer i max. 100-150 elementów. Większe projekty robi kolega, bo ma to już w urynie ;-) Ale też mu się akurat zdarzyło dać trochę ciała no i teraz robi nową płytkę, tym razem 4 layer.

Waldek

Reply to
Waldemar

Tak. I to rozmieszczenie powinno być przemyślane.

Spróbuj, a przekonasz się, że tak się nie da.

Można promieniście. Najważniejsze żeby logicznie.

Reply to
Bogdan Gutknecht

Użytkownik "PawelM" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@o58g2000hsb.googlegroups.com...

na PCB i to jest mój dany blok funkcjonalny, jego elementy umieszczam po obu stronach płytki i stosuję przelotki tyle ile trzeba.

płytce jednostronnej, a dokładnie pod tą wartstą umieszczam drugi blok.

Ja stosuję sposób 3: Wszystko po jednej stronie. Połączenia ile się da po jednej (tej samej) stronie. Druga strona cała masa i tylko jak już koniecznie trzeba (krzyżowanie ścieżek) to jak najkrótsze odcinki (każdy niezależnie otoczony masą).

Tu jest dużo o projektowaniu PCB:

P.G.

Reply to
Piotr Gałka

tylko ze mam taka mala plytke ze musze gesto upchac, normalnie powinno to byc na 2..2,5x wiekszej plytce dwustronnej, ja musze upchac na max, poki co na kazdym z bloczkow mam 80% wykorzystania powierzchni przez elementy. pzdr.

Reply to
PawelM