Rezystor na zasilaniu op-ampa

W dniu 2017-03-10 o 18:53, Janusz pisze:

Ja też. Strasznie przekombinowane.

No bo tam jest w środku zenerka na coś koło 6,5V zasilana ze źródła prądowego zrobionego z feta. Póki zenerka nie zacznie przewodzić to układ zachowuje się mało fajnie.

Tam w ogóle sztuczna masa jest psu na budę potrzebna. Tylko komplikuje niepotrzebnie układ i zamiast poprawiać jego pracę tylko pogarsza. Zwarcie HPF spowoduje że napięcie na wyjściu i tak odjedzie od środka (?) zasilania, podczas kiedy przy rozwarciu będzie całkiem ładnie (no, nie do końca bo przecież na wyjściu opampa wcale nie będzie połowy jego zasilania), czyli cały ten cyrk i tak nie ma sensu. Poza tym, że potencjałem odniesienia sygnału użytecznego (czyli AC) jest "prawdziwa" masa, więc korzystanie ze sztucznej jest mało sensowne.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

On 2017-03-10 18:53, Janusz wrote: > W dniu 2017-03-10 o 09:08, Pcimol pisze: >> On 2017-03-08 20:18, Janusz wrote: >>> W dniu 2017-03-08 o 19:57, Pcimol pisze: >>>>>

R7 - R13 - pojawiło się kilka wersji schematu. :D

Moim zdaniem prawidłowo zmontowany układ bez tego rezystora nie będzie się wzbudzał (kondensatory zostają). A jeśli, to kilkudziesięcioomowy dławik 3,3 mH i kondensator ceramiczny >= 1uF.

Natomiast TL081 zasilany 6V jest nieprzewidywalny.

Reply to
Pcimol

W dniu 2017-03-10 o 20:07, Dariusz Dorochowicz pisze: [...]

Jak w takim razie zamierzasz zrealizować ten układ? Alternatywą dla sztucznej masy jest zasilanie symetryczne, a wyraźnie tego autor chciał uniknąć. Przy zasilaniu jednym napięciem sztuczna masa jest konieczna.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Hmm, ja chcę dać (za sugestią Pawła) HPF do masy głównej, nie do pozornej

- skoro i tak jest tam kondensator...

Reply to
Adam Wysocki

Ok, pod warunkiem dołączenia tego kondensatora do sztucznej masy - czy są przeciwwskazania przed dołączeniem go do prawdziwej masy, bez aktywnego dzielnika?

Reply to
Adam Wysocki

Cholera, teraz czuję że namieszałem :)

W wątku są dwa schematy - jeden oryginalny, na którym się wzorowałem i drugi mój. Oba mają różną numerację elementów, stąd zamieszanie :(

Tam będzie min. 9V...

Reply to
Adam Wysocki

Układ w którym jest połączenie między wyjściem i wejściem nieodwracającym opampa wymaga uważnego rozrysowania dla AC i DC. W skrajnym wypadku możesz zrobić sobie albo przerzutnik, albo generator. Wystarczy żeby rezystancja dzielników była dostatecznie duża aby napięcie niezrównoważenia "rozjechało" wzmacniacz do plusa albo minusa zasilania, albo przy niekorzystnym układzie RC możesz zrobić sobie generator. W Twoim przypadku użyteczny jest wyłącznie sygnał AC, co oznacza że nie jest Ci potrzebna sztuczna masa. Tylko musisz spolaryzować wejście nieodwracające opampa, natomiast wejście odwracające musi być dla DC połączone wyłącznie z wyjściem opampa, a dla AC oczywiście musi "normalnie" działać. Czyli pisząc prościej dopóki HPF będzie rozwarty spokojnie można podłączyć do masy. Kłopot się zrobi kiedy HPF zewrzesz, bo wtedy wyjście wzmacniacza powędruje "do góry" i praktycznie tylko dla zwarcia potencjometrem wejścia odwracającego z wyjściem dostaniesz cokolwiek sensownego na wyjściu. Żeby tego uniknąć musisz dać w szeregu z przełącznikiem HPF kondensator o odpowiednio dużej pojemności do masy. Czyli w podsumowaniu: dodać kondensator szeregowo z HPF, spolaryzować wejście nieodwracające opampa a C3 i C5 zamiast do sztucznej - do prawdziwej masy. No i jeżeli koniecznie chcesz regulację wzmocnienia - może nie warto aż tak szerokiego zakresu robić? Daj szeregowo rezystor. Masz regulację prawie 1:100 - to bardzo szeroki zakres.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Jak bateria będzie nowa, a +-5V oznacza min 10V i tego bym się trzymał dla 81 i 71 także. A tak a propo nie lepiej dać coś nowszego i lepszego?

Reply to
Janusz

W jaki sposób dokładnie?

A jak byś zrobił, żeby było lepiej? Dzielnik np. 100k+100k+100n i z niego

10M do R6?

Chodzi o TL071? Nie upieram się przy nim - jaki op amp byłby lepszy?

Reply to
Adam Wysocki

No tak... przecież to symetryczne.

Nie upieram się przy 71/81, te po prostu znam i ten był w oryginalnym schemacie :) Co byś proponował lepszego (z mniejszymi szumami)?

Reply to
Adam Wysocki

Ok, R13 wylatuje.

Reply to
Adam Wysocki

Hmm, a na tym układzie, bez sztucznej masy, jest jakieś ryzyko powstania oscylacji?

Hmm, czyli tak jak u mnie, tak? Bo dla DC w końcu blokuje je albo C10, albo C10 i C5...

Tak?

Hmm, to układ testowy / badawczy, tak naprawdę chcę sprawdzić, jak to się zachowa przy różnych antenach i w różnych lokalizacjach, dlatego zależy mi na szerokim zakresie regulacji. W oryginale jest tam rezystor 100k.

Reply to
Adam Wysocki

Wg mnie idea jest taka, żeby z R7+C4 zrobić filtr zasilania. Ale racja, chyba więcej z tym problemów niż to warte, tym bardziej że zasilanie raczej zawsze będzie odfiltrowane (jak nie bateria, to akumulator 12V).

Reply to
Adam Wysocki

Ok, po Waszych sugestiach mam wersję trzecią:

Będzie lepiej, czy coś jeszcze byście zmienili (oprócz zamiany TL071 na coś współczesnego i pracującego z niższego napięcia, ale jeszcze nie wiem na co)?

Zastanawiam się też, co robi C9 i C11... zostawiłem je, bo w oryginalnym schemacie są, ale nie widzę ich sensu. Odcinają wysokie częstotliwości?

Dzięki za wszystkie uwagi!

Pozdr.

Reply to
Adam Wysocki

W dniu 2017-03-13 o 12:50, Adam Wysocki pisze:

Jak coś w układzie zepsujesz i przez zasilanie. Dwójnik RC w takim układzie nie jest najszczęśliwszy. Jak już to osobny na opampa i osobny na polaryzację wejścia. No i LM386 - w następnym układzie chyba poprawiłeś i dodałeś kondensator na wejściu - ale ja aplikacji nie pamiętam - sprawdź to. Aha, wejście na (-)? Coś mi się tu nie zgadza.

W układzie poniżej masz C2, C7, C15 i C16. A na końcu głośnik który DC nie lubi.

Tak jest dużo lepiej o ile C4 wyraźnie powiększysz. Ale czy C10 o tej wartości będzie OK to nie wiem - biegun ustawiasz dość wysoko, ale być może jest OK. Nie wiem co tam masz na wyjściu. Ale teraz tak patrzę - HPF jest ustawiony bardzo wysoko.

No to zostaw tam sobie miejsce na rezystor, albo daj potencjometr wieloobrotowy, albo przynajmniej duży. Z tym, że ślizgacz potencjometru tam gdzie będzie największy sygnał (czyli na wyjście opampa).

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2017-03-13 o 12:50, Adam Wysocki pisze:

Czy bateryjka będzie 6F22? Te bateryjki mają spory opór wewnętrzny, powoduje to zmiany napięcia na dodatniej szynie zasilającej w zależności od obciążenia. Przez R2 będą one przechodzić na wejście opampa, przy znacznym wzmocnieniu układu może to spowodować niestabilność. Ponadto wywaliłeś R8 z oryginalnego schematu, oznacza to połączenie wyjścia opampa z masą przez 4n7, a to może być źródłem problemów. Moim zdaniem nie warto oszczędzać na jednym oporniku.

Tak. Dodałbym jeszcze opornik zwierający S2, aby C10 był zawsze naładowany. Wyeliminuje to trzaski przy przełączaniu. Oczywiście opornik o znacznie większej wartości niż R8. Ponadto dołożyłbym elektrolit równolegle do C4.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

TL081 pobira 1.4mA (do 2.5mA). Spadek napięcia na R7 1.4-2.5V Czyli nie będzie 9V.

Szumy opampa są bez znaczenia w tym zastosowaniu.

Reply to
Pcimol

C9 też wywal. Tylko problemów może narobić.

Reply to
Pcimol

W dniu 2017-03-13 o 20:27, Pcimol pisze:

W wersji oryginalnej razem z R8 stanowił on filtr dolnoprzepustowy, w wersji obecnej jest tak, jak napisałeś.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Tak.

A na schemacie explorer3.png (po wyrzuceniu R7)?

Hmm, myślałem że on jest po to, żeby można było używać wyjścia line out jako wejścia, tak jak w opisie tego projektu. Jak go dodam, to zostawić ten 4n7 (C9 u mnie), który póki co wyrzuciłem?

Ok, dodałem 470k.

Dodałem 10u, dodałem też 100n równolegle do C8.

Reply to
Adam Wysocki