Re: spadek napięcia - możliwe rozwiązania

> Pisze to człowiek, który nawijał transformatorki dla aktywnego mostka

Ale ty to Ty, a amator raczej rozbierze stary zasilacz...

> Ani ta pojemność nie jest duża ani niczego nie trzeba liczyć. Chyba po >> prostu nie bawiłeś się tą topologią :P > Kilkadziesiąt uF i jak najbardziej się ją liczy.

Liczy się - dla odrębnych dławików, przy sprzężonych moc przenoszona przez kondensator SEPIC jest znikoma.

W LTSpice nawet ładnie widać, jakie prądy i napięcia na niej występują.

LTSpice mnie nieraz zawiódł...

Ostatni razu użyłem SEPICa we wzmacniaczu klasy D, który musiał mieć > zerowy pobór mocy w stanie spoczynku. Przetwornicę policzyłem i > zrobiłem na gotowym dławiku sprzężonym -- ruszyła bez problemu. > Kilka lat wcześniej zrobiłem SEPIC na CPU do zasilania diod LED, też > do dziś działają dobrze. Coś tam się jednak bawiłem, choć nie > próbowałem wycisnąć z niej ostatnich soków.

Mimo wszystko będę się upierał, że przy małych mocach, to wdzięczny temat.

> Przesadzasz. Poznałem człowieka, którego namówiłem do phase-shifted >> full bridge z podwajaczem prądu i aktywnym prostowaniem, do pracy >> równoległej. 2.5 kW mocy znamionowej, sprawność wyszła 97.6% >> Inżynier mechanik, amator-elektronik ale cyfrowy. To była jego >> pierwsza przetwornica. Namawiałem go, że wynajął fachowca - sam dał >> radę. > No to pełen szacunek za sprawność. Nie wiedziałem, że PSFB w realnych > zastosowaniach potrafi wyjść ponad 95%. Klucze krzemowe? Jaka częstotliwość?
57 kHz minimalna dla transformatora. Krzemowe ale z serii lepszych. Podwajacz prądu i aktywny prostownik też robią robotę. Elementy magnetyczne bez kompromisów - transformator na 3C94 - ma bardzo niskie straty w rdzeniu.
> Ale to 4 klucze i paskudnie wrażliwy layout PCB. > Są dobre i tanie MOSFETy podwójne. Zrobiłem sobie kiedyś taki > uniwersalny moduł 4T buck-boost z cyfrowym zadawaniem napięcia > wyjściowego w zakresie 5-24V oraz również cyfrowym monitorowaniem > napięcia, prądu i mocy: >
> Przy wymiarach 21x49mm wyciągam z niego do 70W. Działa niezwodnie i > staram się go reużywać wszędzie, gdzie napięcia wejściowe pokrywają się > z wyjściowymi.

Ależ ja nie przeczę idei - jest zacna. Szkoda tylko, że kosztowna :(

Nad layoutem rzeczywiście posiedziałem, ale najtrudniejsze było > opanowanie spraw termicznych, nie elektrycznych. Rezultaty są dobre; > płytka 4-warstwowa dzięki mostkom termicznym na wewnętrznych > warstwach ma praktycznie jednakową temperaturę.

Opracowanie dwuwarstwowej płytki bywa problemem dla amatora...