Re: spadek napięcia - możliwe rozwiązania

> Zastępczo SEPIC jest równoważny buck-boost - czyli wielkość dławika

Wyszarpać wyjściowy ze starego zasilacza komputerowego.

poćwiczyć nawijanie bifilarne, rzucić kilka WTF przy debugowaniu, bo > się pomyliło końcówki uzwojeń -- dla poczatkującego się powoli z > tego zaczyna robić lot na Marsa.

Pisze to człowiek, który nawijał transformatorki dla aktywnego mostka Greatza...

> Kondensatory X7R potaniały. > Ale potrzebna pojemność będzie spora i też trzeba ją umieć obliczyć. > Zdaję sobie sprawę, że to nie jest operacja na otwartym sercu, ale > trzeba mieć pewne zrozumienie, jak to działa.

Ani ta pojemność nie jest duża ani niczego nie trzeba liczyć. Chyba po prostu nie bawiłeś się tą topologią :P

> Zaletą SEPICa jest łatwe sprzężenie zwrotne - w buck-boost trzeba >> trochę gimnastyki. > Albo użyć kontrolera, który gimnastykę ma w sobie i potrafi zaakceptować > ujemne napięcie na FB.

Ale ja wolę UC3843 :P

> Wszystko zależy od mocy - do jakiś 50 W spokojnie SEPIC. > Tak, to bardzo ciekawa topologia, sam z powodzeniem używam w kilku > miejscach przy mocy ok. 30W. Ale zaczynać od niej przygody z > przetwornicami to bym nie polecał.

Przesadzasz. Poznałem człowieka, którego namówiłem do phase-shifted full bridge z podwajaczem prądu i aktywnym prostowaniem, do pracy równoległej. 2.5 kW mocy znamionowej, sprawność wyszła 97.6% Inżynier mechanik, amator-elektronik ale cyfrowy. To była jego pierwsza przetwornica. Namawiałem go, że wynajął fachowca - sam dał radę.

> Powyżej rozpatrywałbym raczej push-pull - ze względu na sprawność. > Próbowałem kilka razy i nigdy nie udało mi się satysfakcjonująco > opanować dzwonienia na uzwojeniach, więc trzymam się od tej topologii z > daleka. Gdybym już koniecznie musiał, to raczej bym poszedł w > synchroniczny buck-boost na czterech kluczach i LTC3780. Będzie i wysoka > sprawność, i nikczemnie tani dławik z półki.

Ale to 4 klucze i paskudnie wrażliwy layout PCB.

> Jest jeszcze inne rozwiązanie - zwykły boost - pracujący przy napięciu >> poniżej 12V - wtedy na wyjściu byłoby 12-14V - zapewne akceptowalne. > Albo wymienić na żarówkę 24V i się przestać martwić tym zakresem > przejściowym na V_IN. Lub dać LEDy.

I jeszcze parę innych, dziwnych rozwiązań ;)