74154 + 7404 ?

Witam serdecznie,

Mam 16 diód które wymagają stanu wysokiego do działania. Układem ma sterować mikrokontroler, ale chcę oszczędzić na jego wyjściach i użyć 4 zamiast 16. Realizuje to układ 74154 przy czym działa on w logice ujemnej. Nie stanowi więc chyba problemu zanegowanie owych 16stu wyjść

74154. Zastanawia mnie tylko czy faktycznie muszę użyć aż 3ech 7404 do negowania. Może jest jakiś większy inwerter ? A może w ogóle jakiś układ zamyka w sobie całą powyższą funkcjonalność ?

Pozdrawiam.

Reply to
Pawel Lampe

Jakich diod?

A skąd to wymaganie? Wspólna katoda?

Oszczędność może się okazać niewarta zachodu... Multipleksowanie 1/16 przy słabej wydajności wyjść TTL...

:(

Możesz użyć tranzystorów PNP (16) i rezystorów (48).

Kontroler z większą ilością wyjść? Ekspander do kontrolera?

Diody są LED. Wymaganie narzuca konstrukcja. Mikrokontroler stnowi część Raspberry PI. Mimo, iż jest to BCM, to raczej cieżko tu o rozszerzenie.

Dlaczego tak ? Bo z RasPI kontrolowanego przez Debiana, łatwo mi programować układ chociażby w Pythonie.

Reply to
Pawel Lampe

Są jakieś wersje z mikrokontrolerami?

A tak w ogóle

74HC595 albo jakiś inny serial-in parallel-out i karmisz toto z SPI(może być programowego).
Reply to
Michoo

W dniu 16.07.2013 14:47, Pawel Lampe pisze:

RasPi OIDP ma wyprowadzoną szynę I2C. Dwa ekspandery typu PCF8574, albo i któryś 16bitowy z oferty Microchipa i po sprawie.

Reply to
butek

Domyśliłem się. Chodzi o kolor i żądany prąd.

To znaczy?

Nie chce mi się wierzyć...

No tak. Najlepiej polować na komary czołgiem.

Generalnie całość to LED Cube 4x4x4. Połączone anody tworzą 16 anodowych kolumn. Połączone katody dają nam 4 poziomy.

Ogólnie zależy mi, żeby całość (łącznie ze scalakami) była jak najprostsza. Nie jestem bowiem elektronikiem, lecz programistą.

Piszecie tu o kilku ciekawych opcjach. Zdaje się, że idea serial in/ parallel out jest najlepsza. Jeden scalak faktycznie może załatwić sprawę.

A co do komplikowania sobie życia, to zastanawia mnie, dlaczego zawsze w odpowiedzi na proste pytanie, padnie ocena typu "wyważasz drzwi czołgiem". Na litość, to nie są lampki choinkowe. Chcę wizualizować przepływy pakietów w sieci, equalizery i pewne kroki DSP.

Reply to
Pawel Lampe

Pawel Lampe snipped-for-privacy@sconysoft.com napisał(a):

I dlatego postanowiłeś wziąć komputer z pół giga RAMu i procesorem 700MHz.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Chyba się nie rozumiemy.

Ja nie buduję układu jako układu tylko jako peryferium dla komputera.

Reply to
Pawel Lampe

W dniu 2013-07-16 14:26, Pawel Lampe pisze:

wchpikus

No właśnie czegoś takiego chcę uniknąć. Dlatego pytałem.

Reply to
Pawel Lampe

Jasne. I dlatego warto słuchać innych. Nie rób tego bezpośrednio z TTL, bo nie uzyskasz właściwych rezultatów - wydajność TTL jest zbyt niska na multipleksowanie 1/64 - zrób tak jak planowałeś - z demultiplekserem ale z dodanymi tranzystorami PNP.

Jeśli ma świecić jasno - nie będzie proste. Ale to powtarzalne elementy czyli sam układ będzie prosty. Ale elementów sporo. Nie zapomnij o rezystorach przy diodach - diody LED to nie żarówki!

Niczego nie załatwi. Owszem, możesz dla ułatwienia zastosować transfer danych szyną ale i tak na wyjściu będziesz potrzebował co najmniej 6 linii (łatwiej działać na 8). Do sterowania poziomami będziesz potrzebował 4 tranzystorów NPN.

Dlatego, że o zastosowaniu piszesz dopiero teraz.

Swoją drogą - dlaczego nie oznaczasz postów poprawnie i nie cytujesz kontekstu?

Czego chciałeś uniknąć? Komu odpisujesz? W jakim kontekście?

Hello,

Aha - ze względu na uproszenie układu sterowałbym odwrotnie - kolumny przy katodach a poziomy przy anodach. Jeśli zrezygnowałbyś z multipleksowania kolumn, to dałoby się bezpośrednio sterować je z wyjść TTL lub driverów ULN2803. Czyli tylko do sterowania warstw musiałbyś użyć 4 tranzystorów PNP. I sprawa zostaje doprowadzona do banalnego ale pozytywnego końca. W takim rozwiązaniu potrzebujesz "tylko" 18 linii - 16 do kolumn, 2 do multipleksowanych kolumn. I uzyskasz bardzo jasny kubik.

Praktycznie gotowiec jest na rysunku:

dołożyć jeszcze jeden rejestr, 8 rezystorów i 32 diody.

Zamiast TPIC6B595 można dać TPIC6C595 - są dostępne w Contransie od ręki - 6PLN za sztukę.

Albo w okolicach złotówki w TME.

Reply to
Zbych

Mario snipped-for-privacy@w.pl napisał(a):

Ale dopiero później dowiedzieliśmy się, że chodzi o coś więcej niż proste sterowanie LEDami. A te aplikacje nawet działają, choć nie zawsze poprawnie, np. jest błąd w sterowniku portu szeregowego.

Też nie wiem po co używać WinAVR jak jest Atmel Studio.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Tu nie chodzi tylko o uruchamianie aplikacji. Rozumiem, że tak to widzicie. Ale gdybyście się zagłębili w programowanie, zrozumielibyście, że komputer z linuksem, kompilatorem i dostępem do sieci daje nieskończone możliwości.

Mogę napisać moduł do jądra linuksa, który pozwoli na "lekką" obsługę takiego LED Cuba.

Mogę zaprogramować algorytm predykcji pogody i uruchomić na swojej uczelni na 100 komputerach. Wyniki mogę zczytywać z sieci prosto do RasPi i wyświetlać w dowolny sposób na LED Cube.

Mogę wszystko. Za 150zł (a w zasadzie to 120).

Anyway nie ma co roztrząsać tego tematu skoro nie jesteście ekspertami w tym temacie.

Dziękuję za odpowiedzi.

Reply to
Pawel Lampe

Pawel Lampe snipped-for-privacy@sconysoft.com napisał(a):

Przecież my to wszystko wiemy. Naprawdę myślisz, że jak ktoś Cię skrytykował, to dlatego, że nie wie co oferuje RaspberryPi? Wiem co oferuje, i dlatego leży obok mnie 5 sztuk tego wynalazku, piszę od jakiegoś czasu aplikację na tę platformę i mam dołączoną własną płytkę gadającą z RasPi po serialu, I2C i I2S. A jak znasz jakiegoś eksperta, to niech poprawi w jądrze sterownik portu szeregowego. Ja na razie piszę inny moduł do jądra.

Reply to
Grzegorz Niemirowski

Ok, ale w takiej sytuacji sterowanie z procka może być najprostszym/najelegantszym rozwiązaniem.

Już nawet nie mówię o robieniu własnej płytki ale o kupieniu któregoś proto board (np stm32) za 50zł i podpięcia do tego ledów. Nóżek jest dość, żeby zrobić sterowanie 4*16 w multipleksie, obsługa po USB albo porcie szeregowym.

I nie chodzi o to, że 3 razy taniej niż raspi a o to, że się to w sumie prościej programuje - nie trzeba się babrać z modułami.

64 led tyle, że w matrycy 2D, multipleks prosto z pinów procesora (z rezystorami) do sterowania kilkanaście linijek w pythonie na hoście i 120linijek C++ na urządzeniu:
Michoo