Re: Pokrętła na trafopowielaczu...

Niestety monitor zachowuje się trochę nieodpowiednio... Obraz minimalnie poszerza się i zwęża - jest to jakieś

5mm różnicy, ale jakoś to wnerwia... Ma ktoś pomysł co to może być? Jakiś zimny lut? Tylko gdzie? Szturchałem potencjometry na trafopowielaczu, ale to nie to...
Reply to
Pszemol

"Pszemol" napisa³:

Samoczynnie, czy podczas nag³ych zmian jasno¶ci wy¶wietlanego obrazu? Ca³y obraz czy tylko poziom lub pion? Je¶li samoczynnie w poziomie, to mo¿e co¶ byæ nie tak ze sterowaniem tranzystora linii, lub stabilizacj± napiêcia trafo linii. Je¶li ca³y obraz to mo¿e byæ co¶ po wtórnej na w.n. lub stabilizacjê tego napiêcia. Generalnie ciê¿ko diagnozowaæ "zdalnie"

--
GrzesieG
Reply to

Samoczynnie, bez ¿adnych zmian w tre¶ci obrazu. Nie wygl±da to na rzecz zwi±zan± z wydajno¶ci± ¼ród³a WN.

Tylko poziom. Czasem tylko "iskrzy", czyli widaæ drgania w poziomie kliku linii obrazu, czasem na kilka sekund obraz zwêzi siê o 5mm z ka¿dej strony zachowuj±c ostro¶æ i jasno¶æ bez zmian i powróci do normy po paru sekundach. Zastanawiam siê co mo¿e byæ przyczyn± tego "ograniczenia" szeroko¶ci o dosyæ ma³y i sta³y pasek 5mm...

Poniewa¿ te drgania skutecznie "ulecza" na jaki¶ czas uderzenie w obudowê monitora, wnioskujê, ¿e musi to byæ jaki¶ brak kontaktu albo zimny lut... Tylko gdzie tego dziada szukaæ? Czy to mo¿e mieæ zwi±zek z wymian± tranzystora w koñcówce odchylania poziomego? Nogi tranzystora by³y ³adnie pobielone i zdawa³o mi siê, ¿e dobrze go zalutowa³em (mia³ takie blaszane nity w p³ytce dla drenu i ¼ród³a).

Cholewcia - monitor ju¿ jest w ca³o¶ci posk³adany bo roz³o¿ony mi tak nie skaka³ i teraz muszê go dziada na nowo rozbieraæ... Najgorsze ¿e konstrukcja tego monitora wyklucza dostêp do czegokolwiek na p³ycie g³ównej w stanie w³±czonym - za krótkie kable od podstawki kinola/odchylania... Psia krwia.

Czy ja mogê bezpiecznie dla elektroniki w³±czyæ p³ytê g³ówn± bez pod³±czenia do kineskopu? Kopu³ka trafopowielacza wysia³aby w powietrzu, tak samo jak kabelki od satek kineskopu... Nie by³oby te¿ koñcówek wzmacniaczy RGB - czy mo¿e siê w tym stanie upaliæ przetwornica? Nie chce mi siê inwestowaæ w robienie przed³u¿aczy do kabli cewek odchylaj±cych... Ale jak bêdzie trzeba to kurczê zrobi siê - trudno.

Reply to
Pszemol

[..]

He, he... właśnie się skubaniec zepsuł... Tym razem nie widziałem nigdy wcześniej czegoś takiego... Obraz zgasł i została na ekranie PIONOWA kreska. Tak, nie pozioma jak przy padzie odchylania pionowego tylko pionowa - jak to możliwe? Generator i końcówka mocy muszą chodzić bo jest WN na kinolu, a nie ma odchylania poziomego... Poszły cewki poziome się kochać, czy co??

Reply to
Pszemol

"Pszemol" napisał:

:-) Chyba wstawiłeś niezbyt odpowiedni tranzystor. Sprawdzałeś jego temp. po kilku minutach pracy? W monitorach >= 17" odchylanie poziome i generator w.n. są rozdzielone ze względu na szeroki zakres częstotliwości odchylania co utrudnia jednocześnie stabilizację w.n. Luknij sobie tu:

pionowe w monitorach jest przeważnie zasilane z zasilacza, sądzę że z powodu j.w. Żarzenie też jest z zasilacza. Pisałeś, że "bicie" monitora go uspokaja ;-) ale teraz się chyba obraził na całego. To sugeruje faktycznie zimne luty. Szukasz lutów na których jest mało spoiwa i takich w miejscach grzejących się i poprawiasz. W twoim monitorze bardzo prawdopodobne, że będą one w okolicach sterowania wymienianego tranzystora. Jak popatrzysz w ten dokument co poleciłem, to zorientujesz się jak to działa, bo w każdym monitorze jest podobnie (str.32)

Niestety większość monitorów jest trudnych w serwisowaniu. Cewki odchylania poziomego muszą być podłączone, pionowego niekoniecznie (ale wyłączyć należy żarzenie aby nie wypalić linii na kineskopie). Wysokie jak nie na kineskopie to do słoika. No a jak nie ma wysokiego na kineskopie, to i nie musi wisieć "płytka kineskopu" na nim.

Reply to
GrzesieG

Dobrze jest też wymienić kondensator połączony równolegle do tranzystora (między C i E), bo jego uszkodzenie mogło być przyczyną uszkodzenia tranzystora i wzrostu WN. Pozdr. Andrzej

Reply to
AS

Nie wiem czy to ma znaczenie, ale ten tranzystor nie ma C ani E... Jest to MOSFET.

Reply to
Pszemol

Tak, nie był gorący. W oryginale był FS10KM... nie wiem na jakie napięcie. Wstawiłem tam NTE2958

ło mi się, że jest "na wyrost"...

Jeśli tak, to znaczy że nie padł mój tranzystor, bo wczesniej nie było WN, po wymianie tranzystora WN jest. Obecna usterka: świeci monitor, czyli WN jest, padło jednak odchylanie poziome...

Lookam sobie i jakoś nie widzę aby było to rozdzielenie jakieś oczywiste... Fakt, na stronie 14 opisano "deflection controller" mający osobne wyjścia dla H_drive i B+_drive ale na stronie 32 widzę, że tranzystor IRF9630 jest połączony cewką L352 i L350 z końcówką cewek odchylania poziomego... ...i tranzystorem BU4530 stanowiącym, jak rozumiem, końcówkę mocy cewek. Czy poprawnie interpretuję ten nieco zagmatwany schemat? Zastanawiam się własnie w jaki sposób ten układ mógł się zepsuć, aby dawać WN a nie odchylać cewek... Szkoda, że nie rozrysowali po staremu trafka WN bo nieprzyzwyczajony jestem do tej angielskiej terminologii TV...

Pionowe - zgoda... Ale mówimy o poziomym odchylaniu... Mam PIONOWĄ kreskę.

No własnie mam kłopoty ze zorientowaniem się jak to działa :-))) Może skomentowałbyś krótko jak bardzo te dwa układy (WN i odch. poziome) są rozdzielone - bo szczerze mówiąc ja tego za bardzo nie widzę...

Czyli trzebaby zrobić przedłużacze do cewek i otworzyć monitor jak muszlę małża - kineskopem zrobić "fikołka do tyłu" aby stał za płytą główną do góry nogami, ale aby miał podstawkę blisko tej właściwej krawędzi płyty głównej... Tak rozłożony monitor przy założeniu że przedłuży się kable od cewek, powinien zadziałać...

p.s. podoba mi się patent ze słoikiem... :-))) Kiedyś sobie załatwiłem właśnie monitor SONY takim dyndającym swobodnie klipsem od WN :-))

Reply to
Pszemol

"Pszemol" napisa³:

Aha, nie czyta³em uwa¿nie poprzednich twoich zwierzeñ... W nocie Philipsa blok w.n. jest zaznaczony jako czarna skrzynka z napisem EHT.

Ten IRF wraz z D351 i L352 tworzy przetwornicê step-down (inna nazwa buck, czy mo¿na stosowaæ zamiennie?) z napiêcia 185V na wymagane napiêcie dla aktualnej czêst. poziomej. Równie¿ tym napiêciem jest realizowana szeroko¶æ obrazu. Nie wiem tylko czemu pomiêdzy cewkami nie ma kondensatora filtruj±cego jak w klasycznej przetwornicy. Widocznie B+_drive i H_drive s± tak zsynchronizowane, ¿e kondensator jest zbêdny. L350 to cewka impulsów odchylania poziomego a sterowana w³a¶nie przez BU4530. Dalej ju¿ prawie klasycznie. Zamiast jednego kondensatora korekcji S jest ich kilka w³aczanych w zale¿nosci od czêst. H. No i jeszcze cewka korekcji liniowo¶ci L351. Reszta korekcji jest realizowana przez napiêcie B+ (to miêdzy cewkami) i fazê w³±czenia klucza odchylania BU.

No w³a¶nie trafko w.n. jest w czarnej skrzynce EHT ;-) Jeszcze tylko dodam, ¿e Philips dziwnie rysuje schematy, ciê¿ko siê po³apaæ. Ten schemat jest jeszcze w miarê czytelny.

Wiem, ale mam na my¶li to, ¿e pion w TV jest zasilany z trafopowielacza.

Nie zapomnij o masie kineskopu - jak fajkê zostawisz na kineskopie to musisz pod³±czyæ te¿ pow³okê zewnêtrzn± do masy chassis.

--
GrzesieG
Reply to

Tak, tego skrótu domyśliłem się po opisie anody kineskopu :-)

Znalazłem uszkodzenie... Poleciał tym razem inny tranzystor - Panasonic C5423 - mniej więcej ten co na schemacie Philipsa oznaczony jest jako TR356 BU4530AL. Niestety danych C5423 nie mogę znaleźć... Poza tym - coś tam się dzieje na poziomym skoro w ciągu kilku dni po wymianie tranzystora w końcówce WN padł jakiś sąsiedni w końcówce odchylania... Pytanie tylko co tam się dzieje :-)) Sądzę, że bez oscyloskopu będzie ciężko znaleźć problem - a wymieniać w nieskończoność tranzystorów to mi się nie chce - zwłaszcza że co kolejne to jakieś dziwniejsze :-) Gdyby jednak ktoś miał pomysł na metodologię naprawy bez użycia oscyloskopu czy schematu to byłbym wdzięczny za pomoc - troszkę już czasu zużyłem na ten monitor i szkoda go tak o, wyrzucić na śmietnik...

Reply to
Pszemol

Pszemol snipped-for-privacy@polbox.com wrote: [..]

2S Pszemolu, 2S :)
Silicon NPN triple diffusion mesa type For horizontal deflection output

pzdr. j.

Reply to
Jacek R. Radzikowski

Juz bys dawno zarobil na nowy monitor :-)

Mozna sie pobawic w strzelanie do celu i obserwacje implozji :-)

Sat, 03 Apr 2004 13:27:07 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

... i napedzil gospodarke kupujac go ;-)

Reply to
BLE_Maciek

Zarobiłem w między czasie na trzy nowe - ale nie rozumiem o co Ci chodzi? Nie zarabiam na życie naprawianiem monitorów. To tylko moje hobby... rozrywka... zabawa :-) A przy okazji pomoc koledze w potrzebie który mi ten monitor przyniósł :-)

Dobry pomysł... :-) Tylko czym rzucić w niego aby kinol rozwalić? ;-)

Reply to
Pszemol

No tak... w sumie dziwne nieco, że fragment nazwy nie złapał się a cała nazwa się łapie... Szczerze mówiąc zaskoczyło mnie to.

No dobra... załóżmy że kupię ten tranzystor i go wymienię... Co dalej? Coś tam musi kurcze być złego w tym bloku skoro tranzystory lecą jeden za drugim - w przypadek nie wierzę... Rozumiem, że jeden mógł zostać przebity jakimś przypadkiem, ale dwa? Jeden po drugim? Obydwa tak samo zwarte na zero ohm między drenem/źródłem i kolektorem/emiterem? Co jest grane?

Reply to
Pszemol

Spokojnie, spokojnie... nie robię tego w celach zarobkowych.

Reply to
Pszemol

Koledzy cie wykorzystuja :-)

kaliber 22 bedzie wystarczajacy :-)

Ja ich wykorzystuję aby mi przynosili darmowe zabawki... Ostatnio nawet naprawiłem dla zabawy świetlówkę kompaktową :-)

Reply to
Pszemol

"Pszemol" napisał:

Do naprawy monitora jeszcze dłuuga droga ;-) Przelutuj płytę jak radziłem, wymień podejrzanie wyglądające kondensatory elektrolityczne, oraz takie które siedzą w miejscu gdzie pcb jest przegrzana (to widać). Być może nie będą w złym stanie, ale zmniejszasz ryzyko ponownego uszkodzenia monitora.

Reply to
GrzesieG