Re: kit dobrego wzmacniacza Lampowego s?uchawkowego

Wprowadzisz. Schodkowany sinus to nie jest czysty sinus, wiec nowe prazki ma.

Tyle tylko ze one sa na poziomie jednego bita, czyli -90dB.

A nawet da sie to uslyszec, tylko trzeba miec cichy sygnal [amplituda podejrzewam gora 6 bitow], niskiej czestotliwosci [zeby dodatkowe prazki nie uciekly w utradzwieki] i galke od wzmacniacza podkrecic poza maksa. [glowy nie dam czy w tych nowych 1-bit przetwornikach tez bedzie to slyszalne].

Tylko kto tak slucha i/lub przygotowuje nagrania ? Toz za moment sie pojawi pelny sygnal i tynk odpadnie albo membrany wyskocza :-) Bolero Ravela - tam trzeba siedziec przy galce ..

Chyba jednak sa. Tylko trzeba dobrego ucha, a i tak subiektywna sprawa bedzie ocena ktory wzmacniacz lepszy.

Poszukaj sobie o Steinberg Cubase czy Steinberg Nuendo albo o czyms takim jak

tej chwil isa takie czasy ze sa wirtualne studia nagraniowe (Cubase czy Nuendo) do tego wtyczki VST ktore sa efektami, syntezatorami i ogolnie wszystkim, do tego dochodza oddzielne pakiety takie jak np Rebirth... i wlasciwe mozna na notebooku sobie skomponowac cala plyte, wokal dograc, obrobic, i na koniec wyprodukowac gotowego mastera...

a jak najbardziej - zreszta czy ktos wyobraza sobie naglosnienie o mocy

200kW (czyli dosc typowe) na lampach (a niechby to byla klasa B czyli teoretyczne 78,5% sprawnosci)?
Reply to
PAndy

poczekaj - kolega operuje w dziedzinie czestotliwosci i kaze mi zrekwantowac wspolczynnik powstaly w wyniku FFT i zrobic IFFT - i pyta sie mnie co ja dostane na wyjsciu - no to ja mowie ze dalej czysty sinus (z dokladnoscia wynikajaca z rozdzielczosci systemu) - oczywiscie jesli mamy duzo czasu to teoretycznie mozemy w nieskonczonosc wydluzac slowo (32 czy 64 bity w przetworniku klasy DS - oczywiscie szumy rzeczywistych elementow beda bariera ale np Northrop Grumman robi DS na zlaczach Josephsona wiec omijamy kilka problemow -

)

dither + noiseshaping... i 6 bitow zabrzmi calkiem niezle... szczegolnie gdy mozemy obficie nadprobkowac sygnal.

wystarczy pare symfoniii G. Mahlera posluchac

Reply to
PAndy

nie moge sie zgodzic - nie chodzi o rozroznianie ale o sytuacje gdy czujesz ze z dzwiekiem jest cos nie tak... jeszcze na poczatku lat 80 wszedzie mowiono ze ucho ludzkie jest niewrazliwe na zaklocenia fazowe - dzis juz nikt nie kwestionuje ze ucho "slyszy faze". (na czym bazuje cala technologia dzwieku 3D)

Reply to
PAndy

Dnia Sat, 7 Jul 2007 12:19:39 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja PAndy <pandrw_cutthis snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> nadała:

A bo to problem? Z parki 811A da się uzyskać ponad 300W, a to małe lampki są. Parka ATW50-1 da już 160kW. Inna rzecz, to masa transformatora audio o mocy 200kW :)

Reply to
Tomasz Szcześniak

Użytkownik "J.F." napisał

Wszystko zalezy od definicji szumu dla tej sytuacji :)) Nie chce wchodzic w dyskusje co wolno a czego nie wolno nazywac szumem :))

Moj adwersarz twiierdzil ze 16 bitow jest wystarczajace dla pokrycia dynamiki ok. 80 dB. Ja zwrocilem uwage ze dynamike wogole tak, ale dynamike konkretnego sygnalu w tym wypadku 100Hz -NIE bo sygnal ulega znieksztalceniu, co skutkuje pojawieniem sie harmonicznych na przyklad dla czystego sinusa. Na marginesie, to w tym miejscu nie mialem zamiaru niczego udowadniac. To miala byc tylko wskazowka, dla tych ktorzy chca "zglebic" zagadnienie. :))

Pozdrawiam H.D.

Reply to
H.D.

Uzytkownik "J.F." napisal

Tu chodzilo o wyjasnienie roznicy miedzy 24 bity i 16 bitow. Jezeli zrobimy sinus na pelnej skali 16 bitow, to tak jakbysmy na 24 obcieli 8 mlodszych bitow i na 16 mamy prazki ktorych nie ma dla 24.

No wlasnie, jezeli mowimy o dynamice to znaczy ze ten bit jest dla nas juz "znaczacy" i szumy na tym poziomie "naleza" do "dynamiki". Z " Bolerem" beda klopoty :))

Pozdrawiam H.D.

Reply to
H.D.

Tylko ze te harmoniczne beda na poziomie 1 bita, czy nawet mniej, bo razem maja 1bit. Czyli beda na poziomie rzedu -90dB.

Nie bardzo wiem jak chcesz to uslyszec.

I owszem - sinus m.cz. amplitudzie -80dB bedzie relatywnie bardzo znieksztalcony, ale czy to uslyszysz ? Bo sam sygnal bedzie ledwo slyszalny.

Ale trzeba ich okolo tysiaca. Pol kontenera wyjdzie :-)

W dodatku czy mozna je blisko siebie umiescic ? Chlodza sie chyba glownie przez promieniowanie, to nie moga byc banka obok banki ..

Nadajniki po pare MW byly .. ale to juz cala instalacja byla.

Moze i ciezki, ale za to niewielki :-)

A swoja droga jak to wygladalo w dawnych czasach ? Koncerty stadionowe przeciez byly.

Krzysztof Tabaczynski

Dnia Sat, 07 Jul 2007 16:24:11 +0200 na fali pl.misc.elektronika stacja J.F <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> nadała:

Można, chłodzenie nadmuchem pomoże. Tyle, że to bez sensu, bo rozmiar całości, ilość kabli jak i łączny prąd anodowy osiągaja lekko straszne wartości.

Nadajniki pracowały na ogół w klasie C - tu 200kW da się z jednej takiej wyciągnąć, ja podałem katalogową wartość dla pracy jako wzmacniacz m.cz. (modulator).

Rozmiar normalny - na pakę Stara wejdzie, w końcu energetyczne tranformatory o tej mocy przesadnie duże nie są.

Zapewne głośniki miały lepszą skuteczność, i w sumie pewnie jednak poziom głośności był mniejszy. Ewentualnie produkowano odpowiednie wzmacniacze w postaci modułów mniejszej mocy (konstrukcja transformatora audio tej mocy jest nietrywialna) łączonych na miejscu. W sumie mogę spróbować coś wynaleźć w mojej literaturze, ale nic sobie w temacie nie przypominam, aby w niej było.

Reply to
Tomasz Szcześniak

Ja w sumie sam sie juz gubie co kolega proponuje zrobic.

Ale nie mamy duzo czasu. DS jest przeciez powolny i nawet 24bity za dlugo trwaja .. a osobiscie mam klopot z pojeciem jakim cudem 16-bit wystarczajaco szybko dzialaja ..

przepraszam - czy chodzi moze o szumy kwantyzacji? bo ja tak naprawde nie wiem o czym rozmawiacie... najbardziej pasuja szumy kwantyzacji do tego o czym mowicie ale...moge sie mylic

Reply to
PAndy

nie wiem ale wyczyuwam po przeczytaniu calosci ze chyba chodzi o szumy kwatyzacji...

po prostu nie dzialaja... dlatego zaden system DS nie moze rownac sie z systemem wielobitowym (choc dla marketingu sprawa jest prosta i zdarzaja sie tacy ktorzy twierdza ze DSD jest lepsze od DVD Audio 192ksps/24bit)

Reply to
PAndy

Ja o kwantyzacji :-) Tyle ze w szczegolnych przypadkach efektem juz nie beda szumy. Ale i tak mi sie wydaje ze bedzie to za ciche zeby uslyszec.

jak szumy kwantyzacji to moze dithering zrobic?

PAndy

Uzytkownik "J.F." napisal

Ale dyskusja caly czas jest o jakosci ! Poza tym przy rejestracji pozostawia sie kilka decybeli na przesterowania. Tylko po obrobce mozna wykorzystac pelny zakres dla sinusow ale sa jeszcze sumy sinusow. Czy jak zaczynamy mowic o dynamice to juz przestajemy myslec o jakosci?

Przeciez mialo byc o jakosci !

Sygnal owszem ledwo slyszalny, ale dodatkowe prazki sa porownywalne czyli ledwo ale tez slyszalne !

H.D.

Reply to
H.D.

dither, nie beda slyszalne - obiecuje

Reply to
PAndy

Because although the signal as in `information flow' can be assigned a vector of direction, this vector is not correlated to flow of energy. Actually information and energy can, and often do flow in opposite directions. As so, there cannot be `natural' direction of energy flow related to flow of information. At the same time, there's no property of a conductor that could alone impair energy flow in one direction. A conductor is perfectly reversible.

what phenomenon exectly can be `observed', that you would happen to relate to here?

xcuse me? I still don't see the point.

well, we all admit, that a cable has its length. And that the energy is transferred mainly along it.

excuse me, but I stated there's NO irregularity as caused by drawing, I presume it would be worth to re-read my previous paragraph, maybe with slightly more attention paid to the meaning of the word NOT.

What phenomenon could be observed and, please, by whom. The piece of text you quoted unfortunately does not quote any trustworthy references, leave alone data.

I don't think so. I don't believe lack of arguments could convince me.

I'm very sorry, but that's not even close. The skin effect does not influence signal at these frequencies and these currents. Do your math. At 100.000Hz, i.e. 100kHz te wire would need to be over 0.8mm in diameter to make the skin effect even observable. If you notice difference between multiwire link and solid conductor, look for the explanation elsewhere.

Reply to
Marek Lewandowski