[Q?] jak lama kupił se transformator :>

Witam, kupiłem sobie transformator TS40/81 (Indel Brzeziny) [taki gdzieś w jakimś kicie polecali] no i zgłupiałem :/ Zawsze myślałem że trafo ma uzwojenie pierwotne i wtórne, wobec czego cztery kabelk... a tu mam kabalków osiem :/ Z jednej strony obudowy mam cztery kabelki w żółtej izolacji [po dwa na uzwojenie] z drugiej sześć :-[ ] Googlałem i googlałem i nic nie wygóglałem - jak ja to pieroństwo mam podłączyć do czego pozostałe wyjścia?? Gdzie 230? Niby nic spalić nie mogę, ale wolę się zapytać:)

Druga rzecz, która mnie dręczy: żonka kupiła lampki na choinkę sprzedawca twierdził, że to LEDy jednak po oględzinach diod mi to nijak nie przypomina... ale nie w tym rzecz... jakie jest dla zwykłego zielonego/czerwonego/zółtego/niebieskiego LEDa napięcie przebicia? Jest wieksze niż ~330V [230*sqrt(2)](chyba wątpię) czy LED pod tym względem zachowują się jak zwykłe diody?? bo jak tak, to, zakładając, że mamy 100 x LED w szeregu, jeśli przyłożyć napięcie prąd 230 zmienny, to w pewnym momencie przebiegu prądu napięcie na pierwszej diodzie będzie wyższe od nap. przebicia... i "polecą" diodki jedna po drugiej? Jak się zabezpieczyć? Mostek gretza? Czy wystarczy może tylko jedna dioda o wysokim napięciu przebicia? Jakie diody wpakować na na te 330V+jakieś szpilki podacie symbolik? Czy moje rozumowanie ma jakikolwiek sens? Proszę o delikatne zbesztanie, jeśli nie :) [z naciskiem na delikatne :))]

Trzecia rzecz, potrzebowałbym jakiegoś dzielnika napięcia do samochodu. Na wyjściu powiedzmy 3V. Rzecz w tym, że na wejściu napięcie jest od 10 do 14.4V. Co zastosować, żeby na wyjściu były stabilne 3V? +/-

0.05V Zwykły dzielnik na oporach, czy coś innego? ktoś mi kiedyś wspominał o diodzie zenera - będzie dobre? Jakie są zalety wady? Jak to zrealizować? Ma kto pod ręką jakiś www ze schemacikiem (a opisem to jeszcze lepiej). Znalazłem w necie schemat dzielnika na LM317T... Może toto lepsze? Najlepiej, jakby miało jak najmniejsze straty :> Jakieś sugestie, podpowiedzi dla lamy?

Czwarta rzecz, już ostatnia :) czy zwykłym LEDem zielonym, o niewielkich rozmiarach można bez problemu podœwietlić wyœwietlacz LCD na 4 cyferki? Czy musi to być specjalny wyœwietlacz? Jak zrobione jest to w starsiejszych komorkach np Nokia 3210 - sš diody, czy jest tam jeszcze cus wiecej? Troche ich jakby malo, a oswietlenie calkiem przyzwoite...

Uff, ale się napisałem - proszę o życzliwość :) pozdrawiam, szadok

Reply to
szadok

Nie wiem jak to jest w tych lampkach ale bedac producentem wloozylbym dodatkowa 1 diode prostownicza i po problemie:) A poza tym wydaje mi sie, ze napiecie powinno sie w miare rownomiernie rozlozyc na tych diodach (kiedys chyba kondensatory montowano rownolegle z diodami w tym celu?)

zener: - marny ze mnie elektronik ale to wiem akurat:

Vc---+----------+------ | | R | R | R | C | B|/ +--------|\ | | E Z | Z O Z O | O ___ ___ _ _

R - opornik (taki zeby przez Zenera plynelo kilkanascie mA) Z - dioda zenera o napieciu o 0,6 V wiekszym jak wymagane B,C,E - bbaza, emiter, kolektor tanzystora NPN O - obciazenie

IMHO najmniejsze straty sa w impulsowym, sam sie z tym borykam obecnie

jak jakos swiatlo rozproszysz, w jakims silikonie czy czyms takim... pewnie da sie.

Reply to
Marcin Szczepaniak

Źle "googlałeś" :-) Ja w 0,1s znalazłem coś takiego

tej tabeli jest wyjaśnione dlaczego to trafo ma 8 zacisków. Najważniejsze z nich to 1-6' 220V i 3-4' "zwora". Pozostałe rozpoznasz woltomierzem.

GM

Reply to
SP9RJT

Użytkownik "szadok" snipped-for-privacy@terramail.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@Czestochowa.Rakow...

(ciap)

(ciap) Taki chwyt "marketngowo - bazarowy", mi to wyglada na żaróweczki w obudowach o kształcie obudów LED, omomierz definitywnie rozstrzygnie ;) Włodek

Dokładnie... handlarze się nei znają a wygląda to jak LED. U mnie nazywali to lampki ryżowe.

Reply to
Dawid Talarczyk

Użytkownik "Dawid Talarczyk" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:bt8s3n$jql$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

A ogólnie to trzeba być chyba ślepym aby nie zauważyć że w środku jest zwykły żarnik.

Reply to
Shreek

ryż po podżarzeniu też świeci :-)

ale ile zwykłych ludzi potrafi rozróżnić diode od zarówki ? kto wie że dioda nie ma zarnika ?

Reply to
nuclear

Marcin Szczepaniak snipped-for-privacy@karaya.sieradz.info>, dnia 03 sty 2004, w wiadomości news: snipped-for-privacy@karaya.sieradz.info pisze:

Dzięki za opis, tranzystor jakiś specjalny, czy pierwszy lepszy NPN?

pozdrawiam, szadok

Reply to
szadok

"Włodzimierz Wojtiuk" <wwojtiu| snipped-for-privacy@poczta.onet.pl>, dnia 04 sty 2004, w wiadomości news:bt8n1v$qdl$ snipped-for-privacy@news.onet.pl pisze:

Eeeee... nie będę miernika zużywał :) Jak świecą to widać, żarnik ;>

pozdrawiam, szadok

Reply to
szadok

"SP9RJT" snipped-for-privacy@op.pl, dnia 04 sty 2004, w wiadomości news:bt8j10$oe6$ snipped-for-privacy@news.onet.pl pisze:

:-(

Dzięki, o to chodziło, nie wiem, czemu tam nie doszedłem... btw: jakie pytanie zadałeś googlom, że Cię sprowadziły na właściwą stronę?

Zrobione, ale mam pytanko: podane są zaciski:

6-4, 4-2 U=13,1V I=1,5A 5-3, 3-1 U=3,15V I=0,3A

Jeśli mierzę woltomierzem zaciski 2-6, dostaję wynik 30V - można się tak podłączyć i korzystać, czy czymś to grozi? Można określić maksymalny prąd w takim układzie?

pozdrawiam, szadok

Reply to
szadok

Wpisałem "TS 40/81" i wybrałem "Szukaj na stronach kategorii: Polski"

Pomiędzy 6-2 masz 30V ponieważ są to zaciski dwóch uzwojeń 13,1V połączonych szeregowo. Gdybyś zmierzył pomiędzy 6-4 dostałbyś 15V. Jeśli z jednego uzwojenia 15V dostajesz 1,5A to przy dwóch takich uzwojeniach połączonych szeregowo możesz uzyskać również 1,5A. A dlaczego 30V a nie 26,2V (2x13,1)? Ponieważ uzwojenie pierwotne zostało zaprojektowane na 220V a nie napięcie, które jest obecnie w naszej sieci energetycznej. U mnie np. wynosi ok. 235V.

GM

Reply to
SP9RJT

Akurat skoro padlo "kupilem trafo indela", to prawidlowy tok szukania zaczyna sie od

Indel jakos kontynuuje tradycje Zatry i utrzymuje oznaczenia, ale moze byc wiecej producentow sprzetu "TS 40/81".

To nowy wyrob, wiec moze byc juz na 230V :-) Glownie dlatego ze te 26.2 ma byc pod nominalnym obciazeniem :-)

"szadok" news: snipped-for-privacy@Czestochowa.Rakow

To nie dzielnik, to stabilizator. Powiem Ci w sekrecie, że to nie będzie lepsze, to będziej naj...lepsze rozwiązanie. Bardzo dobra stabilność napięcia wyjściowego (lepsza niż w serii 78xx) i głupotoodporny, bo po zwarciu wyjścia stabilozator będzie żył. Rób na LM317T i się nawet nie zastawiaj !

Reply to
Andrzej Litewka